Målarexorcistens demoner - Tidningen Kulturen

Pierre Klossowski Roberte Ce Soir Schinkel Pavillon Foto Andrea Rossetti

Essäer om konst
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Om Pierre Klossowskis utställning Roberte Ce Soir, Schinkel Pavillon, Berlin.




Det var Pierres fru Denise som fick stå modell för den mytologiska Roberte, hon viser i alla de utlämnande positionerna. Bunden, knullad och perverterad. Det gnisslas mellan tandraderna. Blir hon utnyttjad eller njuter hon? Får en kvinna äga sin kropp och njuta av sin sexualitet, just efter eget tycke? Är han en mansgris till präst eller behandlar han rentav en tidstypisk feminism?
Pierre Klossowski Roberte Ce Soir Schinkel Pavillon Foto Andrea Rossetti

Pierre Klossowski Roberte Ce Soir Schinkel Pavillon Foto Andrea Rossetti

Annons:



På Unter den Linden ses de klassiska Berlinbyggnaderna Altes Museum och Neue Wache vilka uppfördes efter arkitekten, stadsplaneraren och målaren Karl Friedrich Schinkels skisser under 1800-talet början. Emellan dem tornar DDR-oktogonen och samtidskonstinstitutionen Schinkel Pavillon.

I dagarna står paviljongens portar på glänt till Parissonen Pierre Klossowskis undermedvetna. Att han förutom som konstnär var verksam som präst, filosof och översättare visar sig inte genom madonnor eller typisk informationsbaserad konst, utan genom en visualisering av den ämnesvärld han beskrivit i ord och var hans fascination för och sinnliga släktskap med Markis de Sade och dennes våldspornografiska filosofi är tydlig.

De åtta storskaliga teckningarna från 1976-1981 som uppförts med granit och färgpennor är både tidlösa och stilrena och interagerar nu med de tre harts-, trä- och metall-skulpturer i oktogonens mitt. Djävulsdansen intensifieras så cirkulärt medan betraktaren låts ana att blottandet av lustar tagit spjärn i en mytologisk källa.

Det var Pierres fru Denise som fick stå modell för den mytologiska Roberte, hon viser i alla de utlämnande positionerna. Bunden, knullad och perverterad. Det gnisslas mellan tandraderna. Blir hon utnyttjad eller njuter hon? Får en kvinna äga sin kropp och njuta av sin sexualitet, just efter eget tycke? Är han en mansgris till präst eller behandlar han rentav en tidstypisk feminism?

För att den blanka besökaren ska lyckas nå bortom det direkta krävs en förmedling av konceptet. Att detta nu fattas innebär att hon troligtvis går vilse i sadomasochism, kåta barn i indianfjädrar, armhålsslickande hjortar och hundar med ett alldeles särskilt förhållande till skrev. Vad hon inte vet är att Klossowski utför en exorcism: att han genom målandet av sina inre demoner menar stöta dem ifrån sig.

Att den litterates många texter om lustar och demoner i böcker om Roberte och de Sade eller kortfilmer som The Parallel Barseller Coulibeufs allegoriska Klossowski, peintre exorcisteinte brukats för att leda betraktaren mot konstnärens intentioner är besynnerligt. I Klossowskis värld faller man tyst.

Att Paviljongens ledning domineras till fullo av kvinnor styrker ansatsen: konstnärens sexualisering av kvinnokroppen är felaktig. Hans intresse för ämnet står i vilket fall klart. Filmprogrammet i källaren talar delvis dubbla tungor. Och ja, visst är det Balthus äldre bror texten handlar om. I motivvärld som utförande står bröderna varandra mycket nära.

 

 

 

http://www.timschmidt.se

 

 

Tim Schmidt

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.