Virala memelingar-  Gamification och selfies i konsthistorien   - Tidningen Kulturen




Dataspelsvariant av “Arrangement in Grey and Black: The Artist's Mother” av James McNeill Whistler

Essäer om konst
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Målningen föreställer konstnären Whistlers mamma. Hon sitter på en stol i ett rum och är målad i profil. Originaltiteln Arrangement in Grey and Black säger ganska mycket om färgskalan på tavlan. Rummet är i olika gråskalor och mamman bär en lång svart klänning och har en vit hätta på huvudet. Det är ett strikt, puritanskt porträtt av Whistlers åldrande mamma. Med andra ord ett ganska tråkigt och stelt porträtt.



Del 5 (sista delen)


Dataspelens karaktärer och berättelser har på många sätt ersatt äldre tiders myter och sagor. Konsthistorien har genom åren visualiserat bibliska berättelser, antika myter och gamla sagor. Idag är S:t Göran som dräper en drake ingen hjälte som ungdomarna drömmer om utan man hämtar istället sina förebilder från populärkulturens serier och dataspel. Att dataspelskaraktärer då och då invaderar någon tråkig målning är kanske inte så konstigt. Det är just den typen av bilder som Dave Pollot fyller sitt Instagramkonto med. Han använder ganska tråkiga målningar av landskap och stadsmiljöer och placerar in superhjältar från serier och dataspel i dem. En Pacman i skogsglänta, eller en Jason från Fredagen den 13th på ängen eller C-3PO och R2-D2 från Star Wars på en stadsgata.
Vermeers Flicka med pärlörhänge

Vermeers Flicka med pärlörhänge

Annons:



Det är väl därför man på nätet kan hitta en mer uppiffad animerad version där Whistlers mamma sitter framför en stor platt-TV och spelar videospel.

Idag ägnar sig många åt att spela dataspel på fritiden och dataspel utgör också en stor del av vår populärkultur. Karaktärer, gränssnitt och fenomen har även påverkat andra delar av vårt samhälle. Begreppet gamificationinnebär att andra sektorer inspireras och lånar element från dataspel för att göra olika tjänster med spelliknande karaktär. Som exempel kan man nämna utbildning (i skolan använder man mattespel och stavningsspel), träning (appar där man springer från zombier utomhus till Wii Sports) eller inom reklam och politik (satirspel om politiska motståndare eller reklamspel för att marknadsföra en produkt). Dataspelens estetisk har förstås också letat sig in i konsthistorien.

Whistler mamma spelande Xbox är en av många memes på nätet inspirerade av dataspel. I ett annat exempel har man klippt in gränssnittet från det gamla dataspelet Doom i Munchs målning Skriet, vilket blir väldigt effektfullt. Gestalten i målningen som promenerar på bron och som plötsligt drabbas av existentiell ångest, har nu en pistol framför sig vilket ger en trolig förklaring till hans plötsliga reaktion.  Gatukonstnären Banksy målning av den maskerade huliganen som kastar en bukett blommor, står nu i en dataspelsvariant plötsligt beredd att kasta iväg en röd fågel från spelet Angry Birdoch så finns det så klart en Den sista nattvardendär alla lärjungar och Jesus är utbytta mot dataspelskaraktärer från Super Mario till Zelda.

Dataspelens karaktärer och berättelser har på många sätt ersatt äldre tiders myter och sagor. Konsthistorien har genom åren visualiserat bibliska berättelser, antika myter och gamla sagor. Idag är S:t Göran som dräper en drake ingen hjälte som ungdomarna drömmer om utan man hämtar istället sina förebilder från populärkulturens serier och dataspel. Att dataspelskaraktärer då och då invaderar någon tråkig målning är kanske inte så konstigt. Det är just den typen av bilder som Dave Pollot fyller sitt Instagramkonto med. Han använder ganska tråkiga målningar av landskap och stadsmiljöer och placerar in superhjältar från serier och dataspel i dem. En Pacman i skogsglänta, eller en Jason från Fredagen den 13th på ängen eller C-3PO och R2-D2 från Star Wars på en stadsgata.

En stor del av konsthistorien handlar om att avbilda människor, precis som porträttet av Whistlers mamma. En stor genre inom porträttkonsten är därför konstnärers självporträtt. Att måla av sig själv framför spegeln har ofta varit ett enkelt sätt att träna sig i hantverket och konstnären själv är dessutom en billig modell, som alltid är tillgänglig och som inte klagar över långa sittningar. Idag domineras porträttkonsten av selfien som man enkelt tar med sin mobil och lägger ut på nätet. Naturligtvis har detta fenomen även letat sig in bland konsthistoriska memes.

Det finns två inriktningar som är värda att lyfta fram. I den ena photoshoppar man in en mobil i konstverket så att Mona Lisa eller Vermeers Flicka med pärlörhängehåller i en mobil och tar en selfie på sig själv. Människorna och konstnärerna i konsthistorien var förmodligen lika fåfänga som vi är idag och skulle förstås ägnat sig åt att ta selfies om de levt idag. I den andra varianten tar man en bild av det fysiska konstverket och låter någon annan hålla upp en mobil framför tavlan eller skulpturen så att det på fotografiet ser ut som om det är personen på tavlan eller skulpturen som tar bilden. På nätet hittar man fenomenet under hashtaggen #museumselfie. Det finns en hel del skulpturer på konstmuseerna som sträcker ut sina armar som om de bara väntade på att ta en selfie.

En stad i Texas har nu gått händelserna i förväg och rest en offentlig staty som visar två kvinnor som tar en selfie. Så det får väl betraktas som metakonst när förbipasserande tar en selfie på sig själva med en staty av två kvinnor som tar en selfie. I vissa fall får man nog säga att vår narcissism att ta selfies har gått lite för långt som när folk ramlar ner för stup och dör i jakt efter den perfekta selfien. Konstnären Anna Uddenberg har gjort en kommentar till vår samtids selfiesberoende i skulpturen Venus de Milo (or Modern Selfie)som visades på Berlin Biennalen 2016. Skulpturen visar en kvinna med stringtrosor som ligger på knä och med en selfie-stick tar en selfie på sin ända. Kanske ska man se konstverket som en föraning om nästa trend i sociala medier? Ser man tillbaka i konsthistorien så kan man iallafall konstatera att avbilda nakna rumpor inte är något nytt.

 

Video Game mashups: https://news.artnet.com/art-world/video-game-art-mashups-458663

Dave Pollot: http://www.davepollot.com/

Museum of Selfies: http://museumofselfies.tumblr.com/

 

 

Mathias Jansson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen