Virala memelingar-  Emoji och sociala mediers ikonografi i konsthistorien - Tidningen Kulturen




Emoji-nation av Nastya Ptichek efter Edward Hopper

Essäer om konst
Verktyg
Typografi

Den som vill förstå konsthistorien måste lära sig en del om ikonografi. Ikonografi handlar om att tolka olika föremål, symboler och färger i konstverket och kunna läsa in vilka referenser som konstnären har använts sig av.



Del 3


Redan år 2013 började Ladies up Front posta inlägg på Tumblr där man återskapade kända konstverk med emoijs. Man översatte helt enkelt konstverket till symboler så en diamant+dödskalle representerade ett verk av Damien Hirst, några glödlampor ett verk av Dan Flavin (känd för sina lysrörsinstallationer), en kvinna, en kniv, en gaffel och en man blev målningen American Gothic av Grant Wood.
American Gothic av Grant Wood

American Gothic av Grant Wood

Annons:



Ett stilleben från 1600-talet kan vid första anblicken bara se ut som en samling av mat, dryck, blommor och olika föremål upplagda på ett bord, men vid en närmare titt och med rätt kunskap berättar varje detalj något om livet, tiden, förgängligheten, nöjen, synder och begär. Precis som en 1600-talsmålning kan vara svår att förstå för oss som lever idag skulle en 1600-talsmänniska tycka att det visuella språk som vi använder i sociala medier är helt obegripligt med alla dessa olika förkortningar och emojis som vi skickar till varandra.

I början fanns smileyn :) ett kolon och en parentes som symboliserade en glad gubbe. Sedan började dessa förkortningar att översättas direkt av datorn till små gula runda ansikten som uttryckte glädje, sorg och kärlek. Nästa steg var att animera dessa små gula gubbar, de kunde rulla med ögonen och hoppade upp och ned. I och med att sociala medier utvecklades ökade behovet och efterfrågan av nya ikoner och plötsligt öppnades en fördämning där nya figurer, växter och symboler fyllde våra skärmar. Idag samlas alla dess ikoner under begreppet emoijs eftersom de används för att uttrycka olika känslor hos användaren.

Edvard Munch anses vara den enda konstnär som påverkat dagens officiella emojis. Det finns nämligen en emoji, föreställande ett blekt ångestfyllt ansikte som är som hämtad ur Munchs kända målning Skriet. För att ge en mer rättvis bild av konsthistorien för dagens användare uppmanade Cantor Fine Art Gallery sina Instagramföljare att skapa en ny serie med emojis baserade på kända konstnärer. Resultatet blev bland annat van Gogh med bandage runt huvudet och lite blod vid kinden eftersom han vid ett tillfälle skar av sitt öra, René Magritte en emoji med svart plommonstop och ett äpple framför ansiktet efter målningen The Son of Man(1964). Och vad skulle representera Damien Hirst bättre än en gnistrande döskalle efter hans extremt dyra konstverk For the Love of God(2007)?  Frida Kahlo avbildas med en blomsterkrans runt huvudet och en liten apa fastklamrad på kinden.

Redan år 2013 började Ladies up Front posta inlägg på Tumblr där man återskapade kända konstverk med emoijs. Man översatte helt enkelt konstverket till symboler så en diamant+dödskalle representerade ett verk av Damien Hirst, några glödlampor ett verk av Dan Flavin (känd för sina lysrörsinstallationer), en kvinna, en kniv, en gaffel och en man blev målningen American Gothic av Grant Wood. På Woods målning ser du nämligen porträttet av en man och en kvinna med en högaffel mellan sig och ett hus i bakgrunden. Konstnären Man Bartlettt plockade upp tendensen och publicerade den på Twitter med hashtaggen #emojiarthistory och idag finns det en hel genre på nätet där emojis invaderar och omformar konsthistorien.

Den franska digitala konstnären Anne Horel är en av dem som har kombinerat konsthistorien och de sociala mediernas ikonografiska världar. 2014 skapade hon enEmoji konsthistoriadär hon lade till välbekanta emojis på historiska konstverk. Resultatet är en väldigt rörig och rörlig konsthistoria där pizzabitar, blommor, spöken, svampar och frukter åker runt och hoppar omkring i verk som Frukost i det grönaav Manet eller Venus födelseav Sandro Botticelli.

En liknande idé har den ukrainska designern Nastya Ptichek  använt i serien Emoji-nationdär hon lagt till både felmeddelanden från Windows, ikoner från olika sociala medier och digitala gränssnitt på konsthistoriska verk. På Michelangelos berömda fresk från Sixtinska kapellet där man ser hur Gud skapar Adam dyker en ruta upp mellan de två personerna med felmeddelandet “Fatal error: Disconnected” som en slags bevis på att människan förlorat kontakten med Gud.

Eller i en målning av Edward Hopper som visar en äldre skallig man som sitter ensam på trottoaren framför en affär och där Ptichek ovanför hans huvud placerat in en symbol som visar att personen har noll vänner. Även om vi kan se att mannen är ensam på trottoaren förstärker ikonen känslan av ensamhet genom att signalera att han också är ensam på nätet. Ptichek  använder sig även av olika gränssnitt som Googles translate på ett japanskt kalligrafiskt blad där man längst upp kan översätta texten på bilden från japanska till engelska eller Google maps funktioner som placerats in i Hieronymus Bosch triptyk Lustarnas trädgård, så man kan både zooma in i bilden eller växla till satellitvy.

För många av oss är de här nya tilläggen ganska självklara och vi kan se det underfundig med hur de används i bilderna, men om man aldrig varit på internet så blir det ganska förvirrade. De nya ikonografiska tilläggen visar också hur beroende tolkningen av en bild är av den kontext den har skapats i. För människor under medeltiden och renässansen var det självklart vad olika attribut och symboler i bilderna betydde. Såg man en kvinna som bar ett miniatyrtorn så visste man att det var den heliga Barbara, hade den skäggiga mannen ett par nycklar då var det förmodligen Sankte Per och ett bevingat lejon skulle översättas till evangelisten Markus. Kunskap som många av oss inte längre besitter eftersom vi lever i ett sekulariserat samhälle och aldrig haft behov att lära oss dessa attribut eller symboler.

 

 

#emojiarthistory på Twitter: https://twitter.com/hashtag/emojiarthistory

Anne Horel: http://www.annehorel.com/emoji-art-history

Nastya Ptichek: http://nastya-ptichek.tumblr.com/

 

Mathias Jansson

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen