Från egyptisk gudom till LOL-katt – katten i konsten - Tidningen Kulturen




Clara Peeters - Stilleben tidigt 1600-tal

Essäer om konst
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

I mitt Facebook flöde återkommer de hela tiden. Dessa gulliga, roliga och knasiga katter som i videoklipp efter videoklipp gömmer sig i kartonger, brottar ner småbarn, gör spektakulära volter i luften och åker på robotdammsugare. De forntida egyptierna, dessa kattälskande människor, som ansåg att katten vara så helig att den hade en egen gudom, skulle förmodligen älskat att leva i internetkattens tidsålder. För när vi i framtiden summerar internets betydelse och inverkan på mänskligheten är jag säker på att kattvideos kommer att vara en av de saker som man lyfter fram. ’LOLcats’, ’Grumpy katt’, ’Nyan katt’ och ’Keyboard katt’ kommer att vara begrepp som man hittar i uppslagsverken bredvid den forntida egyptiska kattguden Bastet.

Katten har följt mänskligheten från forntida civilisationer till dagens digitala värld och har naturligtvis satt sina avtryck även i konsthistorien. Katten i konsthistorien verkar för det mest smyga omkring i bakgrunden eller ha för ovana att dyka upp och förstöra motivet. På Édouard Manets målning av Olympia (1863), som visar en naken vit kvinna utsträckt på en schäslong med en svart tjänarinna med en bukett blommor i bakgrunden, har en svart katt precis hoppat upp i målningens högra hörn. Det är som om Manet hade arrangerat den perfekta bilden men så precis när han ska avbilda motivet så hoppar en katt in i bilden utan att konstnären märker det. Under 1500- och 1600-talet var det modernt att måla matstilleben som bestod av arrangemang av frukt, bröd, kött och fisk. Då verkar det som om att det kunde ha varit extra besvärligt att ha en katt i sin ateljé. På Frans Snyders stilleben från 1620 ser vi hur en katt smugit sig in i motivet för att försöka dra med sig en höna från bordets dignande läckerheter. Samma problem har Pierre Vincent, för i hans stilleben från 1790 ertappas en katt med en skogsfågel i munnen. Stilleben med fisk verkar av naturliga orsaker haft en speciell lockelse på katter. I den holländska 1600-tals målaren Clara Peeters stilleben av karp i ett keramiksåll har en katt hoppat upp på bordet och slagit klorna i en fisk på bordet.

Clara Peeters - Stilleben tidigt 1600-tal

Den holländska 1600-talsmålaren Jan Steen avbildade vanliga människor i glädje och fest. I en del av hans målningar hittar man också en katt i bilden. Att katten dyker upp i Steens målningar beror på att det var ett vanligt husdjur under den här tiden som människor skaffade av praktiska skäl. Katter höll nämligen efter möss och råttor som kunde ställa till stor skada på mat och egendom. Man hittar därför katter både i interiörer från bondgårdar till sängkammaren hos överklassen. Katten blev med tiden också ett kärt sällskapsdjur och då som nu var det populärt att avbilda barn med katter. Judith Leyster målade redan 1629 två busiga barn som håller i en kattunge. Några hundra år senare gör Pierre Bonnard en målning med en liten flicka med röda rosetter som sitter och klappar en katt vid matbordet. Katter och barn verkar vara ett universellt motiv i konsthistorien. Även när Paul Gauguin var i Tahiti lyckades han hitta en flicka med en katt. I målningen Kvinna med två barn (1901) ser vi nämligen en flicka som bär en katt i famnen. Konstnären Balthaus har också gjort sig känd för att måla av barn och katter. I en serie målningar av Balthaus ser vi en ung kvinna som sitter i olika konstiga positioner, många med erotiska undertoner och Lolitavarning. Flickan hette Thérèse Blanchard och var granne till konstnären i Paris. Thérèse hade en katt som oftast lyckas komma med i bakgrunden av målningarna. Även om katten förekommer på många ställen i konsthistorien så dyker den ofta upp i periferin eller som något passivt som man kelar med medan man blir avporträtterad.

När katten dyker upp i samtidskonsten är det egentligen via populärkulturen och via virala kattvideos. När det runt om i världen börjar arrangeras filmfestivaler med internet kattvideos då vet man att kattvideos är ett stort fenomen. Walker Art Center i Minneapolis arrangerade 2012 en festival med kattvideos och 2014 arrangerades Stockholm Internet Cat Video Festival. En av de konstnärer som tidigt intresserade sig för trenden med kattvideos var Cory Arcangel som i verket Drei Klavierstuke har återskapat Arnold Schönbergs atonala verk op. 11 Drei Klavierstücke från 1909. Arcangel gjorde tre videoverk, ett för varje piano i musikverket, genom att klippa ihop kattvideos från bland annat YouTube med katter som spelar piano. Arcangel var nu inte först med att skapa kattvideos utan Chris Markers video Chat écoutant la musique från 1990 är en föregångare. Det är en video på tre minuter som visar en katt som ligger och sover på ett piano medan pianomusik spelas i bakgrunden.

 0100101110101101.org  Catt  2010I populärkulturen intar Keyboard Cat en särställning när det gäller pianospelande katter. Videon skapades 2009 och visar amerikanen Charlie Schmidts katt "Fatso", som spelar på en elektrisk synth. Videon fick snabbt stor spridning i sociala medier och har även fått genomslag i kultur och media. När det gäller kattens popularitet på nätet så är ordet ”rolig” ett nyckelord. Det är till stor del roliga kattklipp som produceras och sprids. Även i konsthistorien kan man hitta roliga kattmotiv. Förutom redan nämnda stilleben med katter som hoppar upp på bordet för att smaka på fisk eller stjäla med sig en fågel så är Abraham Teniers målning Frisörsalong med apor och katter från 1600-talet ett bra exempel. Målningen visar en frisörsalong där katter blir klippta och rakade av apor och skulle idag likaväl som att hänga på ett konstmuseum kunna spridas på nätet i samma kategorier av kattbilder som man hittar på hemsidan fatcatart.ru. Fat Cat Art är en hemsida som består av kända konstverk ur konsthistorien där man photoshoppat in en tjock katt i famnen på till exempel Mona Lisa eller i Gustav Klimts målning Kyssen.

Tyvärr verkar det inte vara många som tar katten på allvar i dagens konst. Att katten är en skicklig jägare och släkt med respektingivande kattdjur som lejon och tigrar verkar ingen komma ihåg. De forntida egyptierna skulle förmodligen efter att sett ett par kattvideoklipp på nätet blivit bestörta över hur vi föringat deras kattgudom till en LOLCat, det vill säga en katt som alla skrattar åt. Jag brukar säga att om Jeff Koons har gjort konst av något så är det med största sannolikhet att betrakta som kitsch. Eftersom Koons skapat den färggranna skulpturen Cat on a Clothesline (1994) som visar en söt kattunge som hänger i en blå strumpa på ett klädsträck mellan två stora blommor så kan man nog fastställa att katten är har blivit kitsch i konsten. Turnerpristagaren David Shrigleys skulptur med en uppstoppad katt som håller i en skylt med texten ”jag är död” från 2007 och konstnärsgruppen 0100101110101101.org skulptur Catt från 2010 är talande exempel på hur katten behandlas i samtidskonsten. Skulpturen Catt ställdes ut som ett äkta verk av Maurice Cattelan, men var egentligen en förfalskning där förlagan var en av alla de LOLCat som finns på nätet. Catt består av en fågelbur där en katt sitter inspärrad medan den gula kanariefågeln sitter ovanpå buren. På internet kan man hitta samma motiv med olika satiriska texter ”Epic fail”. I båda verken kan man inte låta bli att le åt det humoristiska och det roliga i kattmotivet. Den uppstoppade katten som bär omkring med en skylt som förkunnar att han är död och katten som själv blir fångad i fågelburen när den försökte fånga kanariefågeln. Naturligtvis älskar vi alla dessa bilder och klipp av roliga katter på nätet men vi har också svårt att ta katter på allvar. De blir underhållning, en slit och släng vara som dyker upp i våra sociala flöden för att roa oss. Kanske är det också förklaringen till att det i mitt Facebookflöde ständigt dyker upp uppmaningar från vänner och olika organisationer att ta hand om alla de hemlösa och övergivna katter som finns i vårt samhälle.

 

Mathias Jansson

 

 

 

 

 

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen