Pussy Riot på svensk mark - Tidningen Kulturen




Essäer om konst
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Putin will teach you how to love the motherlandFör några veckor sedan kom Masha Gessens bok Ord kan krossa betong: Berättelsen om Pussy Riot (2014) ut på svenska. Nu i maj invigdes Uppsala nya kulturhus Köttinspektionen med utställningen Action in Art! där Pussy Riot medlemmen Lusine Djanyan deltog och i sommar kommer Havremagasinet i Boden att visa en stor utställning med rysk protestkonst som spänner från 70-talets “Sots Art” till Pussy Riot. Det blir alltså en hel del Pussy Riot på den svenska konstscenen i år. Men vad är det då som gör Pussy Riot så unikt?

Pussy Riot fick sitt internationella genombrott i början av 2012 då det feministiska konstnärskollektivet framförde sin punkbön mot Putin i Kristus Frälsarens katedral i Moskva. Ett uppträdande som gjorde att tre av medlemmarna häktades och efter en parodiartad rättegång fälldes Nadezjda Tolokonnikova och Maria Alyokhina till två års fängelse för huliganism och för att ha kränkt kyrkobesökarnas religiösa känslor. Pussy Riot var sedan tidigare kända utanför Ryssland för sina protestaktioner men i och med rättegången och den enorma mediabevakningen fick även den breda allmänheten lära känna Pussy Riot.

Nadezjda Tolokonnikova som är gruppens huvudperson studerade på den filosofiska institutionen i Moskva när hon lärde känna andra likasinnade och bildade konstnärskollektivet Vojna. Vojna utförde en del uppmärksammade konstprojekt och aktioner för att protestera mot den ryska politiken och dess centralgestalt Putin. I Ett knull till arvingen Björnungens ära hade sex par (däribland en höggravid Nadezjda och hennes man) sex med varandra på Biologiska museet för att ”hylla” Medvedev som efterträdde Putin 2008. Namnet Medvedes betyder nämligen björn. I Förnedringen av en snut i hans eget hem utgav sig gruppen för att vara elever från ett läroverk som gick in på polisstationerna och bytte ut Putins porträtt till ett av Medvedev. Att filma gruppens performance och sprida dem på nätet blev en viktig del av Vojnas aktioner och när gruppen splittrades 2009 var det erfarenheter som Nadezjda tog med sig.

Hösten 2011 blev Nadezjda inbjuden av oppositionsrörelsen för att hålla ett tal och utnyttjade tiden för att ge de församlade en grundkurs i feministisk konst, en rörelse som aldrig fått något fotfäste i Ryssland. I brist på riktiga ryska förebilder introducerade Nadezjda det fiktiva feministiska punkbandet Pisia Riot. Men varför skulle Pisia Riot bara vara en fiktion? Snart hade Pussy Riot bildats och de började uppträda på offentliga platser som tunnelbanestationer och i affärer iklädda sina karaktäristiska färggranna rånarluvor och klänningar och skrålande sina politiska sånger. Snart hade både Moskvaborna och den hemliga polisen fått upp ögonen för gruppen. När de framförde sin punkbön i katedralen i Moskva såg myndigheterna äntligen en chans att fängsla gruppen under förevändingen att de hade kränk religionen.

Putin will teach you how to love the motherland

Det dröjde inte länge efter att medlemmarna släppts från fängelset förrän de återupptog sina politiska aktioner. Under OS i Sotji framförde Pussy Riot en ny Putinkritisk låt och blev då piskade av en grupp kosacker. Kosackerna är sedan länge kända för att bland annat attackera konstutställningar utan att myndigheterna lägger sig i och det är också orsaken till att utställningen på Havremagasinet fått namnet Pussy Riot and the Cossacks.

Pussy Riots aktionskonst har sina rötter i den ryska protestkonsten som uppstod i 70-talets Sovjetunionen. Det hela började med en händelse som fått namnet Bulldozer-utställningen. En grupp konstnärer visade sina verk på en offentlig plats i Moskvas förorter då KGB, poliser och bulldozers plötsligt dök upp för att förstöra utställningen. Både journalister och konstnärer misshandlades av polisen under ingripandet. Händelsen ledde till ett nytt sätt att se på protestkonsten i Ryssland. Det var inte själva konstverken som var viktiga utan istället blev det konfrontationen med makten. Det var själva aktionen som man använde som sätt för att uttrycka sina åsikter istället för ett konstverk. Efter Sovjetunionens fall såg det under några år ljusare ut för konsten, yttrandefriheten och demokratin i Ryssland men de senaste åren har det under Putins maktvälde blivit allt mer ogästvänligt för människor med avvikande åsikter. Pussy Riot är bara ett exempel bland många där konstnärer och kuratorer förföljts av makten. Utställningen på Havremagasinet är kurerad av Andrei Erofeev som blev känd efter att han kurerade utställningen Förbjuden konst år 2007 på Sacharovcentret. Precis som i fallet med Pussy Riot blev Erofeev anklagad för att ha kränkt de ortodoxt troendes religiösa känslor.

Pussy Riot är för Ryssland vad Ai Weiwei är för Kinas regim nämligen en tumme i ögat. Med sin konst kritiserar de makten och lyckas skapa internationell uppmärksamhet. De sätter fingret på frågor om yttrandefrihet och demokratifrågor och får i media mycket större utrymme med sin protestkonst än vad den vanliga oppositionen lyckas med. Att Putin ogillar och fruktar Pussy Riot kan man förstå. Medlemmarna är unga starka kvinnor som inte låter sig kuvas och som med sina fräcka och roliga texter häcklar makten och skapar uppmärksamhet långt utanför Rysslands gränser. Den typen av konst får vilken auktoritär makthavare som helst att darra.

 

Mathias Jansson

 



Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen