Äkta eller falska? - Tidningen Kulturen




Han van der Meegeren Foto Koos Raucamp CC BY -SA 3.0

Konstdebatt
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Det där med falskt eller äkta när det gäller konst kan vara en knepig fråga. Till och med på Nationalmuseum har det gjorts misstag. 1927 köpte t.ex dåvarande intendenten, Axel Gauffin, in ett porträtt av skådespelaren Pierre Lafon till samlingen.




Den kanske mest kände förfalskaren är den holländske konstnären Han van der Meegeren, verksam efter och under andra världskriget. Han ansåg sig missförstådd av konstetablissemanget och bestämde sig för att hämnas genom att förfalska 1600-talsmästaren Jan Vermeer. Framstående konstforskare bedömde verken som original från 1600-talet.
Äkta och falska signaturer av Van Meegeren. Foto: CC BY-SA 3.0

Äkta och falska signaturer av Van Meegeren. Foto: CC BY-SA 3.0

Annons:



Gauffin köpte målningen av en väletablerad konsthandlare i Dresden. Verket var signerat David (1460-1523) men när målningen undersöktes av experter på Louvren i Paris visade det sig att den var ett falsarium målat av en ganska okänd efterföljare till David som hette Eugènie Delaporte.

Intendent Gauffin köpte tillbaka målningen från Nationalmuseum för egna pengar och skänkte den till Drottningholms teatermuseums jubileum 1960.

Ibland dyker det upp okända verk som påstås vara av kända mästare. Visar sig verken vara äkta är det så klart en sensation men går det att lita på auktionshusen, experterna och äkthetsintygen?

I augusti 1985 dömdes en finsk svetsare av Borås tingsrätt för att ha förfalskat signaturen av den finländske nationalmålaren Albert Edelfelt på två tidigare okända verk, "Norsk fiskare" och "Konstkännaren". Han dömdes men tre år senare, i november 1988, friades mannen av Högsta domstolen också satte stopp för att målningarna skulle förstöras. En avliden professor på Konsthögskolan i Stockholm hade gått emot de finländska experterna omdöme av målningarna och hävdade att de var äkta. Det tog HD för en sanning.

Enligt den svenske konstprofessorn byggde han sitt utlåtande på "omfattande röntgenundersökningar", arkivstudier och "expertutlåtanden från kriminalteknisk och konsthistorisk expertis".

I början av 2013 erkände den 68-årig finsk svetsare att han förfalskat ett 80-tal högt värderade målningar.

Miljardären Eva Lundin, Lundin Oil, och ägare till Bukowskis i Stockholm har på sitt eget auktionshus ropat in de två målningarna av Albert Edelfelt och "Composition Mural" av Fernand Léger, ett verk som om det var äkta skulle vara i 5-miljonerklassen. Trots att den finske svetsaren har erkänt att det är han som gjort alla tre målningarna. Bukowskis har med en drucken papegojas envishet insisterat på att verken är äkta och Eva Lundin har vägrat att låta målningarna granskas.

Det är en härva utan like. Enligt Centralkriminalpolisen i Finland har svetsarens förfalskningar av målningar sålts för totalt 139 miljoner kronor.

I slutet 2015 köpte Bukowskis tillbaka den förfalskade målningen av Léger, och fem andra förfalskningar för totalt 7,5 miljoner kronor.

Den kanske mest kände förfalskaren är den holländske konstnären Han van der Meegeren, verksam efter och under andra världskriget. Han ansåg sig missförstådd av konstetablissemanget och bestämde sig för att hämnas genom att förfalska 1600-talsmästaren Jan Vermeer. Framstående konstforskare bedömde verken som original från 1600-talet.

Genom van Meegerns förmedling hamnade hans förfalskning av Vermeers " Kristus och äktenskapsbryterskan" i den tyske nazisten Hermann Görings samling. När det upptäcktes dömdes van Meegern och hamnade i fängelse. Inte som konstförfalskare utan som kollaboratör. Han försäkrade att det var han som gjort målningen och förmedlat den och inte hade något med nazisterna att göra. Konstexperterna trodde honom inte.

För att bevisa sin oskuld och att det verkligen var han som gjort målningen bad han om färg, penslar och duk och gjorde ett nytt verk i 1600-tals stil. Därmed målade han sig ut ur cellen och till friheten.

Falsarium eller sensation

Dyker ett tidigare okänt verk av en gammal mästare upp på marknaden stiger misstänksamheten hos experter, museifolk och samlare. Kan det verkligen vara möjligt att målningen är äkta? Och kan man lita på experternas bedömning?

För några år sedan fick jag genom en bekant i Rom veta att en av hans vänner eventuellt tänkte sälja en målning av den flamländske 1600-talsmästaren Anthony van Dyck, 1599-1641, på auktion och jag tänkte; ännu en stolle som sett Antikrundan och tror att han har ett verk värt en förmögenhet.

Van Dyck var bland annat favoritassisten till barockmåleriets mästare, Peter Paul Rubens mellan 1618-21.

Målningen av van Dyck, äkta eller inte, fanns i ett bankfack i Italien och ägaren kunde visserligen vara en optimist men inte på grund av Antikrundan. Ägaren till målningen och experter i Italien anser att det okända porträttet av Nicholas Lanier, född i Antwerpen 1599 och död 1641, är äkta.

Det finns en berömd målning på Kunsthistorisch Museum i Wien föreställande Lanier i helfigur och målad av van Dyck. Kan det vara en tidigare eller senare variant som min bekants vän har i sitt bankfack? Eller är det en filur som kopierat målningen?

Enligt Dr. Didier Bodart i Rom, som sett målningen efter att den rengjorts, är det en målning av van Dyck målad cirka 1632-34.

Ägaren som ärvt målning, hade inte en aning om vad han ärvt och hade på väggen, förrän en vän noterade porträttet och ansåg att det kunde vara av van Dyck. Det finns ingen proveniens, ingenting om verkets historia, mer än att den hängt i den nuvarande ägarens storslagna föräldrahem i Italien så länge han kan minnas.

Målningen har undersökts och röntgats av experter i Italien och anses vara äkta, men när jag talade med en svensk expert skakade han på huvudet och sa: Italienska experter är väldigt generösa med sina utlåtanden om äkthet. Målningen borde undersökas av experter i London med DNA-teknik.

Vad som hänt med målningen vet jag inte. Men hade den kommit ut på något auktionshus som äkta hade det varit en sensation och med all säkerhet hade det skrivits om den.

Falsk eller äkta? Hoppas att ägaren inte spenderat de miljoner han anser den värd om den visat sig vara en förfalskning.

Katinka Kant

Klicka här för att söka efter böcker hos Bokus apropå den här artikeln.
Varje köp via denna länk stödjer TK.

Annons

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen