Film: Che – Gerillaledaren, Regi: Steven Soderbergh - Tidningen Kulturen

ImageEn uppgång och ett fall

Che - Gerillaledaren
Regi: Steven Soderbergh
Medverkande: Benicio Del Toro, Rodrigo Santoro, Demián Bichir, María D. Sosa  Laura Bickford Productions

Han lämnade sin familj för att bygga upp en frihetsrörelse i Bolivia. Han trodde på revolutionen. "Om vi inte gör det nu kommer vi att behöva vänta i femtio år till." Ernesto Guevara tvingas klä ut sig för att lyckas smita in i ett land som styrs av en militärdiktatur. Kameran är följsam men aldrig påträngande. Den stirrar ut i tomma intet och fångar naturens stillsamma tillstånd. Fler bolivianer går med i gerillan, trots att kommunistledarna i städerna bestämt sig för att inte stödja kampen. Lokalbefolkningens ambivalens är ständigt märkbar. Likaså hungern som tär på deras och gerillakämparnas kroppar.

Men så sker det till slut. Che blir tillfångatagen. De tar ett fotografi. Hans ögon är höljda i dunkel. Tittar han in i kameran eller undviker han den med sin blick? Vad som är säkert är att han vet att han snart ska dö. Kanske for tankar runt i hans huvud som han inte kunde yttra? "Me podrán acribillar el cuerpo a balazos, pero nunca matarán mis ideales" ("peppra min kropp med era gevärskulor, men ni kommer aldrig att kunna döda mina ideal"). När han så föll till marken och livet sakta rann ur honom, kvarlämnades det politiska väsen som redan gjort avtryck i Kuba, Angola och i så många människors medvetanden - orörd av rusk och den tidsrymd som förflöt medan hans gömda lik bit för bit vittrade bort.

Nu lever han kvar i populärkulturen. En del av hans liv som frihetskämpe har filmatiserats för människor som fortfarande minns och för de som glömt. Kanske är det på grund av rädslan för en ny 68-våg, eller till följd av en ideologisk reflex mot självinsikt, som mainstreamkritiker känner sig tvungna att nedvärdera filmen och minnet av Che. De vill se monstret. Mördaren. Eller den sanne Ernesto "Che" Guevara. Men av detta återfinns inget i de två spelfilmer om två timmar styck signerade Steven Soderbergh. Kvar finns istället ett vidsträckt och intrikat system av stat och kapital på kollisionskurs med ett övertrampat folk. I dess spår lämnas fattigdom och misär. Är det just detta som smärtar så?

Där Che misslyckades med att väcka ett nationellt medvetande har ursprungsfolken fyrtio år senare gjort det omöjliga. De har enats i en kamp för just den rättvisa som den argentinska läkaren från Rosario drömde om när han landade i Bolivia 1965.

Jag tror det Che ville förmedla var att vi aldrig skulle tillåtas att göras ansvariga för hans och frihetskämparnas handlingar, utan att förtryckarna då som nu måste utmanas. Nu kan man se hans ansikte pryda en mängd olika föremål. Allt medan Che säger: "Avguda mig inte - det finns inga gudar".

Serhat Daran

Musik. Kungl. Musikaliska akademien har utökat sin krets med nio nya ledamöter. Vid torsdagens sammankomst invaldes fyra svenska och fem utländska ledamöter. De nya svenska ledamöterna är tonsättaren Britta Byström, professor Hans Davidsson, kompositören och musikern Svante Henryson och dirigenten Patrik Ringborg. Utländska ledamöter blev operasångerskan Renée Fleming, violinisten Janine Jansen, cellisten Yo-Yo Ma, kompositören och musikern Marilyn Mazur samt pianisten och dirigenten Christian Zacharias.

Musik. Susanna Lindeborg mottog priset Jazzkannan 2016 för nydanande insatser inom jazzen av organisationen Svensk Jazz och delades ut förra helgen vid Jazzriksdagen i Jönköping.
Motivering: ”Pianisten/keyboardisten/kompositören Susanna Lindeborg är en musiker i ständig rörelse med en levande relation till sin samtid. Susanna har spelat med grupperna Salamander och Natural Artefacts och inte minst Mwendo Dawa, som hon grundat och under fem årtionden lett och utvecklat tillsammans med livskamraten och saxofonisten Ove Johansson. Utöver detta ger hon ut sin och andras musik på egna skivbolaget LJ Records, är konsertproducent för klubb INES i Halmstad och lägger ut livekonserter på nätet. Susanna Lindeborg utgör en spjutspets inom dagens jazz- och improvisationsmusik med en vision och en passion som inspirerat flera generationer musiker, både i Sverige och internationellt.”

Litteratur. Författaren och dramatikern Sara Stridsberg, 43, har valts in som ny ledamot i Svenska Akademien, uppger akademien i ett pressmeddelande.

Musik. Konstepidemins Internationella Spelmansstämma är en manifestation för gränslös musik, gemenskap och viljan att spela tillsammans. Välkommen till nya musikaliska möten, jamsessions & grymma konserter – som publik eller spelman, med eller utan ditt instrument! Öppen scen & jamsessions. Föreställning & tumpianoworkshop för hela familjen. Livemåleri av konstnären Jonathan Ollio Josefsson. Restaurang Blå huset har öppet till midnatt.