Film: Che – Gerillaledaren, Regi: Steven Soderbergh - Tidningen Kulturen

ImageEn uppgång och ett fall

Che - Gerillaledaren
Regi: Steven Soderbergh
Medverkande: Benicio Del Toro, Rodrigo Santoro, Demián Bichir, María D. Sosa  Laura Bickford Productions

Han lämnade sin familj för att bygga upp en frihetsrörelse i Bolivia. Han trodde på revolutionen. "Om vi inte gör det nu kommer vi att behöva vänta i femtio år till." Ernesto Guevara tvingas klä ut sig för att lyckas smita in i ett land som styrs av en militärdiktatur. Kameran är följsam men aldrig påträngande. Den stirrar ut i tomma intet och fångar naturens stillsamma tillstånd. Fler bolivianer går med i gerillan, trots att kommunistledarna i städerna bestämt sig för att inte stödja kampen. Lokalbefolkningens ambivalens är ständigt märkbar. Likaså hungern som tär på deras och gerillakämparnas kroppar.

Men så sker det till slut. Che blir tillfångatagen. De tar ett fotografi. Hans ögon är höljda i dunkel. Tittar han in i kameran eller undviker han den med sin blick? Vad som är säkert är att han vet att han snart ska dö. Kanske for tankar runt i hans huvud som han inte kunde yttra? "Me podrán acribillar el cuerpo a balazos, pero nunca matarán mis ideales" ("peppra min kropp med era gevärskulor, men ni kommer aldrig att kunna döda mina ideal"). När han så föll till marken och livet sakta rann ur honom, kvarlämnades det politiska väsen som redan gjort avtryck i Kuba, Angola och i så många människors medvetanden - orörd av rusk och den tidsrymd som förflöt medan hans gömda lik bit för bit vittrade bort.

Nu lever han kvar i populärkulturen. En del av hans liv som frihetskämpe har filmatiserats för människor som fortfarande minns och för de som glömt. Kanske är det på grund av rädslan för en ny 68-våg, eller till följd av en ideologisk reflex mot självinsikt, som mainstreamkritiker känner sig tvungna att nedvärdera filmen och minnet av Che. De vill se monstret. Mördaren. Eller den sanne Ernesto "Che" Guevara. Men av detta återfinns inget i de två spelfilmer om två timmar styck signerade Steven Soderbergh. Kvar finns istället ett vidsträckt och intrikat system av stat och kapital på kollisionskurs med ett övertrampat folk. I dess spår lämnas fattigdom och misär. Är det just detta som smärtar så?

Där Che misslyckades med att väcka ett nationellt medvetande har ursprungsfolken fyrtio år senare gjort det omöjliga. De har enats i en kamp för just den rättvisa som den argentinska läkaren från Rosario drömde om när han landade i Bolivia 1965.

Jag tror det Che ville förmedla var att vi aldrig skulle tillåtas att göras ansvariga för hans och frihetskämparnas handlingar, utan att förtryckarna då som nu måste utmanas. Nu kan man se hans ansikte pryda en mängd olika föremål. Allt medan Che säger: "Avguda mig inte - det finns inga gudar".

Serhat Daran

Litteratur. Det är en vecka fylld med mer än etthundra berättarupplevelser. Evenemanget är ett samverkansprojekt mellan olika aktörer som vill ta vara på den starka berättartraditionen i regionen och skapa en arena för den i Berättarnas stad Skellefteå och Västerbotten. Huvudarrangörer till festivalen är Kultur Skellefteå, Skellefteå museum, Västerbottensteatern och Västerbottens museum i samverkan med en mängd olika lokala aktörer. Den första festivalen genomfördes 2009. Huvudfinansiärer för festivalen är idag Skellefteå kommun och Region Västerbotten

Film. Victor Lindgrens film Kometen är som enda svenska kortfilm uttagen till tävlan på Berlins filmfestival i sektionen Berlinale Shorts. Kometen är en tolkning av författare Melker Garays novell med samma titel. Victor Lindgren har skrivit manus till filmen och skådespelare Abdi Aziis har varit viktig för arbetet med gestaltningen.
Kometen är producerad av Therese Högberg på Bautafilm AB i samproduktion med Melker Garay/MBG International AB. Med stöd av Film i Västerbotten. Victor Lindgren tävlade senast på Berlin filmfestival 2013 där han prisades med en Teddy Award för den uppmärksammade kortfilmen Ta av mig med Jaana Bringlöv Ekspong och Björn Elgerd. Kometen får sin premiär i svenska programmet på Göteborgs filmfestival (27 januari – 8 februari) där omkring 60 nya svenska kortfilmer premiärvisas
Berlin filmfestival 2017 pågår mellan 9-19 februari.

Konst. I en av de vanligast förekommande representationerna av natur, den populära
och underhållande naturfilmen på TV grundläggs våra föreställningar kring vad
som är naturligt, det vill säga, var gränsen mellan natur och kultur ska gå. Det
finns med andra ord inga objektiva avbildningar av natur, bara tolkningar, vilka
är beroende av historiska, kulturella och samhälleliga kontexter. Lars Brunström har alltid lekt och överskridit dessa konstruktioner och gränser med sitt mekaniska menageri av “naturtrogna djur”, i ett slags transliknande rörelsemönster, så långt man kan komma ifrån dagens actionskapande naturfiktioner på TV. Och nu har Lars Brunström kommit till den kanske minst älskade djurarten, nekrofager (asätare), fullmatade med våra kulturellt betingade, negativa föreställningar kring asätarens girighet och tjuvaktighet, samtidigt som dessa, i våra ögon, smutsiga spejare är naturens största renhållningsarbetare.
Vernissage – fredagen den 13 januari kl 17-20 Utställningen pågår t.o.m. 5 februari
TEGEN2 – öppettider: fre-sön 12 – 17 Bjurholmsg. 9b, Stockholm, T-bana Skanstull

Musik. ETER Festival är en tolvtimmars upplevelse som har premiär på Mejeriet på fredag! Från klockan tre på eftermiddagen fylls huset med experimentell musik, synthloppis, workshops i musikproduktion och en hel del elektronik-nörderi för att sedan övergå i klubb fram till klockan tre på natten. Det är fri entré under hela dagen och en bra bit in på kvällen.
Det bjuds på ett sprudlande program med allt från melankolisk electronica till ljudmåleri med Sveriges enda Soundpainting-grupp. Festivalen lyfter fram lokala musikakter och kulturaktörer och genomförs i samarbete konsttidskriften Little Finger, med stöd från Vinterlund. Mejeriet STORA SÖDERGATAN 64 | 223 23 LUND | 046-13 13 47 WWW.KULTURMEJERIET.SE