Film: Che – Gerillaledaren, Regi: Steven Soderbergh - Tidningen Kulturen

ImageEn uppgång och ett fall

Che - Gerillaledaren
Regi: Steven Soderbergh
Medverkande: Benicio Del Toro, Rodrigo Santoro, Demián Bichir, María D. Sosa  Laura Bickford Productions

Han lämnade sin familj för att bygga upp en frihetsrörelse i Bolivia. Han trodde på revolutionen. "Om vi inte gör det nu kommer vi att behöva vänta i femtio år till." Ernesto Guevara tvingas klä ut sig för att lyckas smita in i ett land som styrs av en militärdiktatur. Kameran är följsam men aldrig påträngande. Den stirrar ut i tomma intet och fångar naturens stillsamma tillstånd. Fler bolivianer går med i gerillan, trots att kommunistledarna i städerna bestämt sig för att inte stödja kampen. Lokalbefolkningens ambivalens är ständigt märkbar. Likaså hungern som tär på deras och gerillakämparnas kroppar.

Men så sker det till slut. Che blir tillfångatagen. De tar ett fotografi. Hans ögon är höljda i dunkel. Tittar han in i kameran eller undviker han den med sin blick? Vad som är säkert är att han vet att han snart ska dö. Kanske for tankar runt i hans huvud som han inte kunde yttra? "Me podrán acribillar el cuerpo a balazos, pero nunca matarán mis ideales" ("peppra min kropp med era gevärskulor, men ni kommer aldrig att kunna döda mina ideal"). När han så föll till marken och livet sakta rann ur honom, kvarlämnades det politiska väsen som redan gjort avtryck i Kuba, Angola och i så många människors medvetanden - orörd av rusk och den tidsrymd som förflöt medan hans gömda lik bit för bit vittrade bort.

Nu lever han kvar i populärkulturen. En del av hans liv som frihetskämpe har filmatiserats för människor som fortfarande minns och för de som glömt. Kanske är det på grund av rädslan för en ny 68-våg, eller till följd av en ideologisk reflex mot självinsikt, som mainstreamkritiker känner sig tvungna att nedvärdera filmen och minnet av Che. De vill se monstret. Mördaren. Eller den sanne Ernesto "Che" Guevara. Men av detta återfinns inget i de två spelfilmer om två timmar styck signerade Steven Soderbergh. Kvar finns istället ett vidsträckt och intrikat system av stat och kapital på kollisionskurs med ett övertrampat folk. I dess spår lämnas fattigdom och misär. Är det just detta som smärtar så?

Där Che misslyckades med att väcka ett nationellt medvetande har ursprungsfolken fyrtio år senare gjort det omöjliga. De har enats i en kamp för just den rättvisa som den argentinska läkaren från Rosario drömde om när han landade i Bolivia 1965.

Jag tror det Che ville förmedla var att vi aldrig skulle tillåtas att göras ansvariga för hans och frihetskämparnas handlingar, utan att förtryckarna då som nu måste utmanas. Nu kan man se hans ansikte pryda en mängd olika föremål. Allt medan Che säger: "Avguda mig inte - det finns inga gudar".

Serhat Daran

Litteratur. Den syrisk-libanesiske poeten Adonis tilldelas 2016 års Stig Dagermanpris
”för ett författarskap där lidelsen för den arabiska poesin bortom religion och politiska strömningar blottlägger diktkonstens frigörande väsen.”

Inrikes. Alla barn mellan tre och fem år i Robertsfors får i veckan se en föreställning med kompani Giraff. Kompaniet består av två cirkusartister från Stockholm. Nästa vecka får samma åldersgrupp i Vilhelmina uppleva kultur. Barnen får se en färgstark dansföreställning av den professionella gruppen Big Wind från Göteborg. En vecka senare är Big Wind i Dorotea. Det är nio kommuner i Västerbotten som under våren och hösten får ta del av en pilotsatsning för förskolor som Kulturrådet bekostar. Tio miljoner kronor ur Skapande skola-bidraget har avsatts för förskolan i kommuner som har långa avstånd till professionell scenkonst. Förutom föreställningarna för barnen får också förskolans personal handledning av artisterna och det ges även en familjeföreställning i kommunen. Turnén arrangeras av Danscentrum och Teatercentrum. Förutom Västerbottens kommuner får även små barn i fem kommuner i Norrbotten och fyra i Östergötland föreställningar med dans, cirkus, teater eller musik

Litteratur. Författaren Göran Palm är död. Han avled stilla idag bland sina närmaste. Han blev 85 år.

Konst. Den 21–24 april kommer performancescenen Red Spot att visa ny, innovativ performance av konstnärer från hela världen. Red Spot är Supermarkets programpunkt som visar det senaste inom samtida performance på den internationella konstscenen. Först ut i år är ”Jam Cardell” där hemliga gäster bjuder på en spelning tillsammans med Jan Cardells musikaliska skulpturer. Red Spot får även besök av ljudkonstnärerna Ann Rosén och Sofia Härdig från Fylkingen. De kommer att framföra ”Sound Performance” respektive ”LIVE SENTENCES”, två genreöverskridande ljudperformance. På scenen ser vi även Katherine Nolan från det irländska galleriet MART Gallery, och Dorinel Marc håller en performanceworkshop där besökare är välkomna att delta. Dorinels workshop pågår fortlöpande den 21–24 april. Den experimentella plattformen Weld kommer också till Supermarket med en förhandsvisning av Weld Companys föreställning ”Phoenix” i koreografi av Rebecka Stillman som visas på Dansens Hus den 28 och 29 april. Vid sidan av det kommer en hel del annat att hända ute i själva utställningen. Till exempel ser vi performancekonstnärerna Joakim Stampe och Chuyia Chia från Göteborg framträda på olika platser i och utanför mässan. Performancegalleriet Galeria Racjez från Polen kommer att omvandla sitt utställningsbås till en interaktiv performanceutställning, och Grafik i Väst i samarbete med Grafiska Sällskapet presenterar verket ”Printmaking as Performance”. Den 24 april uppmärksammas Fashion Revolution Day över hela världen, som samma dag kommer att besöka Supermarket och visa ett performanceverk av den svenska designern Amandah Andersson. Fashion Revolution Day arbetar för hållbar utveckling inom modeindustrin. Ovan är endast ett litet urval av vad som finns att se på årets Red Spot. Programmet uppdateras kontinuerligt med nya performance och annat, på www.supermarketartfair.com