ImageEn uppgång och ett fall

Che - Gerillaledaren
Regi: Steven Soderbergh
Medverkande: Benicio Del Toro, Rodrigo Santoro, Demián Bichir, María D. Sosa  Laura Bickford Productions

Han lämnade sin familj för att bygga upp en frihetsrörelse i Bolivia. Han trodde på revolutionen. "Om vi inte gör det nu kommer vi att behöva vänta i femtio år till." Ernesto Guevara tvingas klä ut sig för att lyckas smita in i ett land som styrs av en militärdiktatur. Kameran är följsam men aldrig påträngande. Den stirrar ut i tomma intet och fångar naturens stillsamma tillstånd. Fler bolivianer går med i gerillan, trots att kommunistledarna i städerna bestämt sig för att inte stödja kampen. Lokalbefolkningens ambivalens är ständigt märkbar. Likaså hungern som tär på deras och gerillakämparnas kroppar.

Men så sker det till slut. Che blir tillfångatagen. De tar ett fotografi. Hans ögon är höljda i dunkel. Tittar han in i kameran eller undviker han den med sin blick? Vad som är säkert är att han vet att han snart ska dö. Kanske for tankar runt i hans huvud som han inte kunde yttra? "Me podrán acribillar el cuerpo a balazos, pero nunca matarán mis ideales" ("peppra min kropp med era gevärskulor, men ni kommer aldrig att kunna döda mina ideal"). När han så föll till marken och livet sakta rann ur honom, kvarlämnades det politiska väsen som redan gjort avtryck i Kuba, Angola och i så många människors medvetanden - orörd av rusk och den tidsrymd som förflöt medan hans gömda lik bit för bit vittrade bort.

Nu lever han kvar i populärkulturen. En del av hans liv som frihetskämpe har filmatiserats för människor som fortfarande minns och för de som glömt. Kanske är det på grund av rädslan för en ny 68-våg, eller till följd av en ideologisk reflex mot självinsikt, som mainstreamkritiker känner sig tvungna att nedvärdera filmen och minnet av Che. De vill se monstret. Mördaren. Eller den sanne Ernesto "Che" Guevara. Men av detta återfinns inget i de två spelfilmer om två timmar styck signerade Steven Soderbergh. Kvar finns istället ett vidsträckt och intrikat system av stat och kapital på kollisionskurs med ett övertrampat folk. I dess spår lämnas fattigdom och misär. Är det just detta som smärtar så?

Där Che misslyckades med att väcka ett nationellt medvetande har ursprungsfolken fyrtio år senare gjort det omöjliga. De har enats i en kamp för just den rättvisa som den argentinska läkaren från Rosario drömde om när han landade i Bolivia 1965.

Jag tror det Che ville förmedla var att vi aldrig skulle tillåtas att göras ansvariga för hans och frihetskämparnas handlingar, utan att förtryckarna då som nu måste utmanas. Nu kan man se hans ansikte pryda en mängd olika föremål. Allt medan Che säger: "Avguda mig inte - det finns inga gudar".

Serhat Daran

Litteratur. Varje gång en bok lånas ut på bibliotek utgår ersättning till bokens upphovsmän. Denna ersättning har sedan 2000 stadigt sjunkit jämfört med den allmänna löneutvecklingen, men nu har regeringen och upphovsmännens organisationer enats om en höjning som vänder kurvan uppåt. Sveriges Författarförbund, Svenska Tecknare och Svenska Fotografers Förbund välkomnar denna viktiga utveckling. Grundbeloppet höjs med drygt 10 procent, fördelat över 2016 och 2017, vilket innebär att biblioteksersättningen för år 2016 blir 1,52 kr och för år 2017 landar det i 1,60 kr per utlånad bok. Därmed blir den totala ersättningen 149 miljoner kronor för 2016 (en höjning med 7,1 miljoner kronor) och 156,8 miljoner kronor för 2017 (en höjning med 7,8 miljoner kronor).

Media. Bonnierförlagen och Sveriges Författarförbund har kommit överens om ett nytt avtal – för första gången på nära 20 år. Avtalet - som reglerar samtliga bokformat - består av ett samarbetsavtal med grundvillkor, förlagsavtal och royaltyvillkor samt en policy om författarmedverkan i marknadsföring. I slutet på 90-talet strandade förhandlingarna mellan Sveriges Författarförbund och Svenska Förläggareföreningen, sedan dess har det saknats en överenskommelse mellan Bonnierförlagen och Sveriges Författarförbund. För drygt ett år sedan inledde parterna en dialog för att ge varandra möjlighet att dela med sig av sin syn på bokmarknaden, på vilka utmaningar som fanns och för att se om man kunde enas om en gemensam grund för vidare samtal. Efter ett års samtal är avtalet nu på plats.

Inrikes. Tjejmilen är Sveriges största idrottsevenemang för kvinnor. Nu på lördag den 5 september avgörs loppet för 32:a gången. Första start går klockan 13.00 på Lindarängsvägen på Gärdet. Favorit i loppet är Isabellah Andersson som har möjlighet att vinna Tjejmilen för sjätte gången

Konst.  Kristoffer Ekman är konstnär med inriktning fotografi, samt curator med fokus på gatukonst. Rickard Falk är fotograf, och studerar arkeologi på Södertörns högskola. Under några års tid har de brukat ses med ojämna mellanrum på Kulturhuset i Stockholm, för att fika och diskutera det egna skapandet. De visar bilder, pratar om senaste kameraförvärvet. Rundar ibland av med att gå på något fotoevent. I bakhuvudet har funnits tanken att göra något mer, ett gemensamt projekt. De har ställt ut tillsammans tidigare, men då har det varit fråga om måleri. Det som växt fram är en bildserie som tagit sitt avstamp i traditionell gatufotografi, men som släppt de många oskrivna regler som normalt omgärdar genren. Rent visuellt märks inslag av surrealism, mellanrum och tillstånd som kan upplevas men inte alltid förklaras. Galleri Tobbo, Tjärhovsgatan 19. Vernissage lördag 12 september kl 15 - 18. Öppet mån - fre, 15 - 18. Pågår t.o.m. 30 sept.