Amma Asante

David Oyelowo, Rosamund Pike, Terry Pheto, Vusi Kunene, Abena Ayivor, Jack Davenport, m fl

Storbritannien, 2016

BBC-films, 20th Century Fox (UK), Fox Searchlight Pictures (US) Noble Entertainment

Episk romantik och komplicerad politik, om det verkliga paret som inspirerade Nelson Mandela i kampe

Ingen kan hitta på så många intriger som politiker!

När det gäller politisk-thriller-intrigerna: om någon manusförfattare hade hittat på dessa hade man sagt att det var alldeles för långsökt - men det har verkligen hänt på riktigt och politiker tycks vara bättre att hitta på komplikationer och såpaintriger och rävspel än manusförfattare till filmer och populära TV-såpor. Efter en timme och tio minuter är man andlös, indignerad och upprörd, och det känns som om man levt med de här orättvisorna i evigheter - och så är filmen inte ens slut än!

Amma Asante är en minoritet i filmvärlden - en kvinnlig regissör. Om man lägger till framgångsrik kvinnlig färgad brittisk regissör är hennes position ännu mer unik. (Det finns bara en.) Det här är hennes tredje film och en fullkomlig fullträff i varje genre.

Romantik på dimmornas bro

Allt börjar som en romantisk saga i efterkrigstidens London, 1947. Seretse Khama, 26 årig student ("law - like all the others") träffar en smart arbetartjej på en dans. Ruth Williams, 24-årig kontorist (eller maskinskriverska) från London. Det klickar direkt, kärlek vid första ögonkastet, och de älskar båda bra jazzmusik. Men så kommer det fram: Seretse är inte vilken student som helst som åkt till England för att utbilda sig. Han ska återvända till sitt land och ta sin rättmätiga plats som tronarvinge - som kung över Bechuanaland. (Idag känt som Botswana). Men han vill inte åka hem utan sitt hjärta, utan Ruth.

Ingen tycker det är en bra idé att de två gifter sig med varandra. Seretses bäste vän fnyser åt att han, en kung, ska gifta sig med dottern till en försäljare. Överklass är överklass och arbetarklass är arbetarklass - så är det, så har det alltid varit och så är det i alla länder. Men Seretse håller fast vid sitt val.

Flera länder protesterar mot deras kärlek

Den brittiska regeringen är inte heller nöjd - giftermålet kan skapa oroligheter med Sydafrika, en mäktig granne. De har ju lovat att hjälpa Bechuanaland om det blir krig och det vill de absolut inte ha.

I Sydafrika håller apartheidsystemet på att utvecklas, och ett mixat giftermål ses som en öppen provokation.

Men Seretse och Ruth håller fast vid sin kärlek och vid varandra - mot alla odds lyckas de se till att Botswana blir ett fritt land, som inte lever i skuggan av vare sig brittiskt beskydd eller sydafrikanskt hot. Botswana har diamantfyndigheter och blir ett rikt och framgångsrikt land - som Seretse och Ruth hjälper till att utveckla till en demokrati. Seretse vill inte vara kung. Han blir istället landets förste folkvalde president.

Idag är Seretses och Ruths son landets fjärde folkvalde president.

Hjältar mot apartheid

Seretse och Ruth var långt före sin tid med att arbeta mot rasism och apartheid - men någon ska ju vara först. Och Nelson Mandela har sagt att paret var hans inspiration, hans ljus i mörkret. Bara på andra sidan gränsen visade ju människor att apardheid var fel, att kärleken inte har någon färg och att frihet är för alla.

David Oyelowo och Rosamund Pike är briljanta och övertygande i de bärande rollerna - de är något äldre än de som de ska spela (Oyelowo är över 40, inte 26!, och det märks) men på något sätt passar det, eftersom folk var vuxnare på den tiden. De hade just genomlidit ett världskrig. Bechulanaland skickade 10.000 soldater för att hjälpa Churchill i kriget mot nazismen. Man hade haft en gemensam fiende. Men efter kriget kom fattigdomen, man hade inte ens råd att bygga upp London, än mindre råd att hjälpa andra länder. Folk växte upp snabbare, lärde sig att ta ansvar snabbare, vuxenlivet med heltidsjobb och slit kom redan i tonåren - och begreppet tonåring var förresten inte uppfunnit än. Klädstilen är vuxen och sober, med dräkter, kostymer och hatt, alltid hatt.

Ett lands resa mot demokrati

Filmen är en inspirerande resa om hur ett land tar sig mot demokrati. En demokratisk ordning som idag är en självklarhet. Liksom att folk får gifta sig med vem de vill. Ingen har någonsin protesterat mot att paret Oyelowo är ett mixat par  (Jessica Oyelowo har också en roll i filmen, som Lady Canning) men det kan delvis bero på att båda är skådespelare. Även idag kan det vara svårt att gå över klassgränserna - arbetarklass är arbetarklass, överklass är överklass och skådespelare är skådespelare. Alla tillhör olika fack med olika förväntningar på sig.

Botswana blev i alla fall ett nytt land - och inte bara genom namnet - idag är landet mest känt inom populärkulturen genom de framgångsrika böckerna och filmerna Damernas detektivbyrå. Mma Ramotswe & Co visar samma stolthet över sitt land som Seretse och Ruth i filmen. Ett land som är värt att kämpa för.

Seretse och Ruth arbetade hela sitt liv för demokrati, mot rasism och mot spridningen av AIDS.

Hot mot ett lands välstånd kommer i många former.

Respons: Den här filmen har blivit hyllad i Kanada, USA, Storbritannien ... den visades på 2016 Toronto International Film Festival, och öppnade 60th London Film Festival.

Bara i Sverige har reaktionerna varit lite småljumma - gissningsvis för att svenska kritiker alltid har haft det så lätt, deras land har inte varit med om något världskrig, de har aldrig riktig fått kämpa, de har inte upplevt fattigdomen, sett sitt hem sönderbombat och sina släktingar döda eller evakuerade. Och de har inte upplevt de riktiga klassmotsättningarna. Allt det där med krig, fattigdom och orättvisor ligger så långt, långt bak i Sveriges historia. Man kan alltså hänga upp sig på hur osannolikt duktiga som paret Khama är, samtidigt som man ger mycket högre betyg till Iron Man och Captain America och Wonder Woman. Men man behöver vara osannolikt duktig för att överleva i vissa situationer - och så här ser faktiskt verklighetens superhjältar ut!