Film/DVD: Ombyte av tåg - Tidningen Kulturen

Inga Dahl (Sonja Wigert) och hennes Kim (Hasse Ekman) är egentligen som gjorda för varandra - det perfekta kärleksparet. Men för att få ett lyckligt slut räcker det inte med att få varandra, man måste också hålla fast vid varandra.

40-talets favoritfilm med tågromantik

Ombyte av tåg

Hasse Ekman

Hasse Ekman, Sonja Wigert, Georg Rydeberg, Karin Kavli m.fl.

Sverige, 1943

Studio S Entertainment

Romantik, ångande passion och ångande lok

Missade tåg, missade möjligheter

Inga och Kim kommer ifrån varandra  på livets olika vindlande vägar och träffas av en slump igen när det är dags för ombyte av tåg. Hon är på väg hem igen till deras lilla hemstad, efter att ha misslyckats med sin karriär, medan Kim är på väg därifrån, för att söka lyckan med ett nytt arbete i Brasilien. Ett kort möte på stationen förlängs med en gemensam kopp kaffe, de missar med flit ett tåg och sedan ett tåg till ... Gemensam middag blir till en gemensam natt tillsammans på tåghotellet, innan det är dags att på morgonen fara vidare med olika tåg.

Vad hände egentligen mellan Kim och Inga och vad har hänt under de sex år som gått medan de varit ifrån varandra?

En kärlekshistorias uppgång och fall

I flashbacks får vi se deras kärlekshistorias uppgång och fall. Inga har skådespelardrömmar som Kim uppmuntrar, och Inga åker till Stockholm där hon fångas upp av den karismatiske och framgångsrike skådespelaren Leo Waller (Georg Rydberg). Han planerar att lansera henne som sitt fynd och att göra henne till sin älskarinna. Han lyckas bara med det senare - Inga är inte bra som skådespelerska, kritikernas dom är ljummen, publikens dom är omedelbar och hård.

Som en sur teaterbesökare påpekar innan han lämnar teatern "jag betalar inte 24 kronor för att få se någon stå på scen och se livrädd ut!"

Levande teatermiljöer

Teatermiljöerna är livfullt skildrade, Hasse Ekman var här på "pappas gata" - Gösta Ekman, Sveriges störste skådespelare genom tiderna (och tillika Hasses pappa) var teaterdirektör på många teatrar, förutom att vara den stora stjärnan och Hasse var i princip uppväxt bakom kulisserna. Han visste hur det var och hur det såg ut bakom de fina fasaderna.

En fin liten biroll, som sympatisk teatervaktmästare som analyserar teaterfolket träffsäkert och blir Ingas vän, görs av Ludde Gentzell (mest känd som Kronblom).

I filmen får han yttra den klassiska repliken att skådespelare är patrask, men de är de enda man kan umgås med - en replik som i verkligheten fälldes av en av Hasses skådespelarkollegor Gustaf "Frippe" Fredriksson, och som även inspirerade till titeln Kungliga patrasket (1945), en storslagen dramakomedi klassiker, som till stor del utspelar sig i teatermiljö.

En leading lady med mörka hemligheter

Sonja Wigert, som spelar den misslyckade skådespelerskan Inga Dahl, var i verkligheten en mycket framgångsrik svensk-norsk skådespelerska, som under tiden som Ombyte av tåg spelades in också arbetade som hemlig agent. Hon var aktivt involverad i den norska motståndsrörelsen och arbetade även för det som skulle bli det amerikanska CIA. Hennes spiongärning blev mycket lyckad, så tyskarna satte igång en nedsvärtningskampanj av Wigert, som ledde till att hon efter andra världskrigets slut erbjöds allt färre roller, och hon pensionerade sig tidigt från skådespelaryrket.

Omfattningen av Wigerts hemliga arbete har inte blivit känd förrän helt nyligen, på grund av långvarig sekretess, och om hennes spännande liv kan man läsa i Iselin Theiens bok Sonja Wigert. Et dobbeltliv (2010).

Ombyte av tåg - en favoritfilm

Ombyte av tåg gjordes 1943 och blev framröstad av kritikerna till 1943 års bästa film. Ironiskt nog var de första recensionerna inte översvallande - men Ombyte av tåg är en film som bara blir bättre och bättre ju mer man tänker på den och ju fler gånger man ser den. Det var inte alla som insåg att de sett en av årets bästa filmer när de såg den första gången - och idag är filmen en svensk klassiker, en av de bästa filmerna i svensk filmhistoria och även en av Hasse Ekmans bästa filmer och startskottet för Göran Strindbergs framgångsrika karriär som filmfotograf.

Det är stor skillnad på Sjätte skottet och Ombyte av tåg - två Hasse Ekman filmer som båda är gjorda 1943. Ton, atmosfär, bildspråk ... det är imponerande hur snabbt Ekman byter genrer och "look" mellan sina filmer.

Den största skillnaden är manuset - Ombyte av tåg har ett oklanderligt bra (och psykologiskt trovärdigt) manus in i minsta detalj. Handlingen ser bedrägligt enkel ut, men det är inte lätt att få det enkla att bli så laddat och spännande.

Noel Coward och Hasse Ekman - vem var först?

Inspiration för filmen var en roman av Walter Ljungqvist från 1933 - Ljungqvist var bollplank till Ekman för flera olika filmer, bland annat Flicka med hyacinter, som inspirerades av en annan Ljungqvist roman, och Gabrielle - båda hör till Ekmans absolut bästa filmer där han stod för både manus och regi.

Hasse Ekman kallades ofta för Sveriges svar på Noel Coward - en komplimang av rang - och i Flickan på tredje raden kan man se hur Ekmans rollkaraktär sitter och läser Noel Cowards självbiografi.

Ångar av brittisk känsla

Den här filmen känns väldigt brittisk, lite som en David Lean film Brief Encounter (efter manus av Noel Coward) eller som Dimmornas bro (Vivien Leigh och Sonja Wigert spelar liknande storögda, tragiska hjältinnor). Och så är det ju alla romantiserade bilder av ånglok - några av de vackraste bilderna är när karaktärerna är omslingrade av skuggorna från röken, när de befinner sig i hotellrummet på natten.

Men Brief Encounter kom ut två år efter Ombyte av tåg. Det kanske hade varit mer på sin plats att kalla Noel Coward för Englands svar på Hasse Ekman?

Ånglok är i alla fall som gjorda för den här typen av dramatiska filmer!

Berömda filmer med tåg och äventyr och tågromantik: