Film/DVD: Lejonkvinnan - Tidningen Kulturen




Kjersti Tveterås och Aurora Lindseth-Løkka i Lejonkvinnan

Filmkritik
Verktyg
Typografi

Sagan om Skönheten och Odjuret finns i många tappningar. Disney har till och med gjort två versioner. Den senare av dem, spelfilmsversionen med musikalinslag, kom ut samtidigt med Lejonkvinnan. Båda sagorna drog storpublik på bio, och finns nu att avnjuta på DVD.


Storslaget och episkt

 

Kjersti Tveterås och Aurora Lindseth-Løkka i  Lejonkvinnan

Kjersti Tveterås och Aurora Lindseth-Løkka i Lejonkvinnan

Lejonkvinnan

Regissör:
Vibeke Idsøe

Skådespelare:
Rolf Lassgård, Connie Nielsen, Burghart Klaussner, Kjersti Tveterås m.fl.

Land, år:
Norge, Sverige 2016

Nordisk Film Studio S Entertainment

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln. Varje köp via denna länk stödjer TK.

Skönheten och Odjuret förpackade i samma rollfigur

Verkligheten bakom sagan

 

Det sägs att verkliga fall av hypertrichosis kan ha inspirerat till Skönheten och Odjuret sagor ...

Petrus Gonsalvus, "The Hairy Man", är det första dokumenterade fallet av hypertrichosis - han levde på 1600-talet och gifte sig med en skönhet.

 

Vibeke Idsøes storslagna, episka kostymdrama tar sitt avstamp i året 1912. Här är huvudrollsinnehavaren en flicka som föds med hypertrichosis och döps till Eva, efter den första människan. (Förslaget kommer från byns läkare, som tror på Darwins teorier, medan byns präst blir förnärmad och fäller en av filmens roligaste repliker - att Eva minsann inte var någon "apekatt". Det låter ännu roligare på norska!)

 

Eva är skönhet och odjur i ett - hon ser ut som ett gulligt, lurvigt djur (fast hon blir kallad odjur av belackare) men till sättet är hon är snarare som skönheten Belle - hon älskar verkligen att läsa!

 

Lärdomsplaner läggs på Is

 

När Eva ska få börja skolan undrar hon förväntansfullt om de andra barnen har läst mycket om mesopotamisk historia. Nä, det har de inte. De håller på med bokstaven I och räknar upp ord som börjar på I och en elev får beröm för att han kommer på ordet Is. Den söta, lurviga flickan känner sig Isolerad. Fast inte så mycket på grund av hur hon ser ut - utan snarare på grund av hur hon är. Hennes dröm om skolan som lärdomspalats slås i spillror, hon inser att det bara är en förvaringsplats för barn, och hon börjar skolka för att läsa och lära sig saker själv istället.

 

Det här blir ingen "omvända roller" version av Skönheten och Odjuret - den lurviga flickan får inte ihop det med en söt pojke. Det verkar finnas en som är intresserad, men han tappar intresset när hon pratar om Madame Curie och Albert Einstein. Han kan inte få upp någon entusiasm för samma saker som hon.

 

Vill mer än att leva småstadsliv

 

Vägen ut för att leva mer än småstadsliv (som Belle sjunger i musikalversionen av Skönheten och Odjuret) är inte att träffa någon - det är att själv se till att det händer något! Eva är smart. Hon kommer på hur hon ska tjäna pengar och bli oberoende, trots att hon är minderårig.

 

Eva har träffat en otroligt vacker kvinna på en kurort (spelad av den otroligt vackra Connie Nielsen) som hävdar att kvinnor alltid blir bedömda efter sitt yttre - själv lever den vackra kvinnan på just att vara vacker. Eva väljer att leva på sitt utseende hon med - hon går med i en kringresande freak show som gästar hennes lilla by (verkliga fall av hypertrichosis hamnade faktiskt ofta på freak shows) och tjänar grovt med pengar. När skattkistan är full lever Eva ut sin verkliga dröm - att ta till Sorbonne i Paris och bli professor i matematik. Det går på mindre än fem år, eftersom Eva är så överbegåvad. Dessutom kan hon tala och skämta på flytande franska och klär sig som en elegant parisiska. Hon har hittat sitt folk -mattefolket - och är lycklig. 

 

Det är väl bara logiskt och förväntat att denna fabel ska ha med Frankrike, det land som man mest förknippar med sagan Skönheten och Odjuret? Men filmen slutar faktiskt i Norge - Eva reser tillbaka och besöker den lilla ankdamm där hon en gång i tiden var sedd som en ful ankunge. När H.C. Andersen skrev den allegoriska fabeln Den fula ankungen var hans svanägg (som räddade honom från ankdammen) hans skrivarförmåga, hans sätt att berätta sagor. Här består svanägget istället av en matematisk tankeförmåga.

 

 

Söt kattflicka med blå kattungeögon

 

Eva är verkligen supersöt, alla de som spelar henne i filmen är bra, men bäst är de två yngsta. På något sätt påminner de om barn som just varit på barnkalas och fått ansiktsmålning (kattansikten är populära!) och Eva ser alltid lika förväntansfull ut, som om det kalas som livet egentligen är (eller borde vara) just ska börja! Hon har stora, uttrycksfulla, blå ögon, precis samma nyans som en nyfödd kattunge, och händerna som sticker fram ur de gulliga klänningarna hon har på sig påminner om katt tassar. Hela Eva är mer som en spinnande katt än ett rytande lejon - men Catwoman är uppenbarligen redan taget som filmnamn, annars hade det varit en bra titel! Oscarsnominerade maskören Conor O’Sullivan har gjort ett enastående jobb och gränsen mellan de tre skådespelerskorna suddas ut i  nästan sömlösa övergångar.

 

 

De lurviga hjältarnas tid har kommit

 

Idag finns det många lurviga hjältar - Beast i X-men (mycket lurvig, och dessutom ett superintelligent mattegeni, är faktiskt ganska lik Eva!), Bamse och hans vänner, wookies som alla barn älskar i Star Wars, ewoker som är mer omstridda hjältar i Star Wars, King Kong som gör comeback i Kong: Skull Island, varulvar som genomgår en ny renässans ... Eva hade faktiskt passat bra i serien X-men, där det finns många individer med annorlunda begåvningar och annorlunda utseende.

 

Men man förstår snabbt att det inte är hennes utseende som gör henne annorlunda - det är hennes tänkande, hennes sätt att vara. Hade det varit utseendet hade hon ju redan hittat sitt eget X-men kollektiv i freak show cirkusen - men det var aldrig det yttre det hängde på, det var en inre gemenskap hon var ute efter och det fick hon när hon väl kom till matematikens underbara värld och blev sedd för den hon är, inte den hon ser ut att vara. För alla blir dömda efter sitt utseende. Siffror är konstanta, och dem kan man lita på.

 

Storslaget och episkt

 

Filmen Lejonkvinnan är oerhört storslagen, episk och påkostad, en av de dyraste i nordens historia, och filmen blev en succé på bio. Gissningsvis var Rolf Lassgård, i sin första roll sedan den Oscarsnominerade En man som heter Ove, ett sort dragplåster. Han gör här det mesta av rollen som Evas pappa, en plikttrogen stins som på ett mycket Ove-likt sätt vill ha ordning och reda. Det värsta med den ryska revolutionen är att tågen inte längre kommer i tid! Rolf Lassgård är som klippt och skuren för rollen en man som heter Gustav! Medan de flesta personerna i Lejonkvinnan är mer som sagofigurer än riktiga personligheter gör Rolf Lassgård ett mycket nyanserat och komplext porträtt av sin rollfigur. Alla andra är antingen goda eller onda. Hjälpare eller stjälpare. Figurer som kommenterar eller konfronterar Eva. Figurer som är till för att påpeka saker för Eva, eller lära henne saker, för att sagan sedan ska gå vidare, och birollerna har inga egna liv eller egna öden.

 

Pi istället för prins

 

Lejonkvinnan är en saga - men en ovanlig saga. En där en kvinnlig huvudperson börjar som ensam och slutar som ensam, hennes väg till lyckan är inte att hitta en prins eller en prinsessa. Hennes stora kärlek i livet visar sig istället vara pi.  Med det i tanke är det kanske inte så konstigt att handlingen rör sig i cirklar!

 

 

Lassgård går från klarhet till klarhet - och visar igen att han är en av de verkligt stora. Tågscenen med Lassgård, då pappa Gustav verkligen tinar upp och visar vem han är, innerst inne, är bland det bästa och mest rörande i hela filmen.

Belinda Graham

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln. Varje köp via denna länk stödjer TK.

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts