Film/DVD: Logan - Tidningen Kulturen




Hugh Jackman tar farväl till rollkaraktären Wolverine

Filmkritik
Verktyg
Typografi

Filmen Logan är en mäktig upplevelse, en gammaldags western korsad med roadmovie, snarare än en superhjältefilm, där kända skådespelare hänger i linor och agerar mot greenscreens, med eviga bataljer mot superskurkar och där hela världen ska räddas - igen.


Mannen från vidderna drar sig tillbaka
Logan - Duell i solen

Logan - Duell i solen

Hugh Jackman tar farväl till rollkaraktären Wolverine

Hugh Jackman tar farväl till rollkaraktären Wolverine

Logan

Regissör:
James Mangold

Skådespelare:
Hugh Jackman, Dafne Keen, Patrick Stewart, Boyd Holbrook, Stephen Merchant, Richard E. Grant m.fl.

Land, år:
USA, 2017

Fox-Paramount

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln. Varje köp via denna länk stödjer TK.

Hugh Jackmans hyllade farväl till rollen som Wolverine

 

Här finns bara vanliga människor, onda och mindre onda. Allt är inspelat på riktigt i miljöer som finns i verkligheten - James Mangold har valt "old school" teknik för att ta farväl till X-mens mest populäre hjälte. Nu finns Logan på DVD och BD med massor av extramaterial - bland annat en svartvit version av filmen, Logan Noir, som ser ännu mer ut som en klassisk western. Mannen från vidderna drar sig tillbaka. Varför inte passa på att göra det mesta av Wolverines mästerliga grand finale? Filmen är självklart en storsuccé, den spelade in $616 millioner över hela världen (inspelningsbudgeten var blygsamma $97 millioner), det är den åttonde mest inkomstbringande filmen för år 2017 och det är den X-men film som fått högst betyg av alla filmerna i hela X-men serien. (Även den näst bästa X-men filmen genom tiderna, X-men: Days of Future Past, har Hugh Jackmans Wolverine som huvudperson - i båda filmens tidsplan.)


I framtiden finns inga tigrar

 

Logan utspelar sig i framtiden, år 2029 ... Men det här är inte en av de där science-fiction framtiderna där alla människor har blivit som robotar och alla bilar kan flyga. Det här är en framtid som ser verklig ut - det finns fattigt folk, Mexico är en laglös zon, det byggs murar mellan rika och mindre rika länder, storbolagen kör över de små människorna, tigern är utrotad, folk dricker energidrycker för att aldrig ha en dålig dag, genmanipulerad majs smakar inte ett dugg, vatten är mer än guld värt  ... Det är på det hela taget ungefär som det är idag.

 

Förutom det att Logan, känd som X-men mutanten Wolverine, har blivit äldre. Han har helskägg och försöker ligga lågt och superhjältedagarna är över - tror han. Logan behöver till och med glasögon för att läsa och det tar längre tid att självläka. Professor Xavier har också blivit äldre och han håller på att tappa greppet - och när han tappar greppet orsakar han små jordbävningar. Världens farligaste hjärna är nu klassad som massförstörelsevapen och Logan försöker ta hand om sin gamle vän så gott han kan.

 

Prospero och Caliban i uppdaterad version

 

Xavier lever som på en öde ö, avskärmad från omvärlden och sina minnen - ungefär som huvudpersonen Prospero i Shakespeares The Tempest. Passande nog kallas pass-opp mutanten för Caliban, och är en före detta ond mutant som blivit god. Eller rättare sagt godare, för gränsen mellan ont och gott har blivit suddig med tiden. De flesta "goda mutanter" verkar ha blivit utrotade av Professor Xavier själv, men han minns inte hur, och nu föds det inga nya mutanter - på grund av trenden med genmanipulerad mat.

 

Åldrande brukar inte vara ett tema i superhjältefilmer, där det verkar som om alla superhjältar ständigt blir yngre och yngre (ett resultat av reboot-trenden, plus försök att fånga in köpstarka barn- och tonårsgrupper). Men här är mutanterna gamla, åldrande, döende. Något förgiftar Wolverine inifrån och han vet att hans dagar är räknade. Det verkar inte finnas några nya unga mutanter. Ingen skola med Professor X som rektor och beskyddare, där alla unga förmågor ska tas om hand och inspireras och utvecklas.

 

Kvinnliga lejon är dödligare

 

Det finns inga tigrar längre. Faktum är att det inte bara är vackra, vilda rovdjur som är utrotningshotade - det är även alla mutanter. I den här världen föds inte längre några mutanter. Det har inte fötts några på 25 år. (Senare avslöjas det att det beror på kosten - all mat och dryck genmanipuleras). Men så får Wolverine och Professor Xavier plötsligt en liten mutantflicka att ta hand om ...  Känd som Laura eller X-23. Och hon är minst lika farlig som den lilla vampyrflickan i Låt den rätte komma in. Hon ser till och med djuriskt farlig ut när hon äter cornflakes med mjölk, och dropparna rinner ur mungiporna.

 

Som X-men fans genom tiderna ofta har påpekat: en av sakerna man kan reta sig på med X-men är att tjejerna ofta får lite mesiga krafter. Många gånger har det med tänkande och manipulation att göra. Medan killarna får råare, mer kampsportsaktiga krafter (det finns så klart undantag, Professor Xaviers kraft är just att tänka, men ändå). Här får vi se en minderårig Wolverine-flicka, som är ännu dödligare än sin pappa - eftersom kvinnliga lejon är dödligare än de manliga. (Varför får vi reda på i en liten föreläsning av Professor X).


Ingen klassisk superskurk

 

En annan positiv förändring gentemot den gängse superhjältefilmen är att Wolverines huvudsakliga antagonist i filmen, Donald Pierce (utmärkt spelad av  Boyd Holbrook), inte är någon uppblåst superskurk eller någon med fördomar mot mutanter - han är egentligen ett stort Wolverine-fan (vem vet, han kanske är uppväxt med serietidningarna?) och han skulle gärna vilja hänga med Wolverine och vara hans kompis, men tyvärr arbetar han för ett företag som gett honom i uppdrag att fånga in mutantflickan X-23, som Professor Xavier hävdar att Wolverine måste skydda (Wolverine själv är mycket ovillig att engagera sig i någonting alls). Pierce och Wolverine är som två revolvermän i en western, som helt enkelt har fått olika uppdrag av olika uppdragsgivare - om de inte haft det skulle de lika gärna ha kunnat bli kompisar.

 

 

Ett trovärdigt porträtt av ett barn

 

Daphne Keen är ett fynd som Laura/X-23 - barn i amerikanska filmer brukar vara tillrättalagda och se ut och låta på ett visst sätt. Som en Hollywood-idé om ett barn. Men Laura ser ut som en äkta unge, som kan bli arg och förbannad på sin omvärld, och inte som en filmmakares idé om hur ett barn ska vara. Det är första gången på mycket, mycket länge som man sett ett trovärdigt barn i en amerikansk film. Mangold valde ett ungt stjärnskott från brittisk television. Daphne Keens pappa är britt och hennes mamma är spanska, båda är skådespelare. Själv är Daphne tvåspråkig. Laura har inga talade repliker under större delen av filmen - och när hon väl väljer att börjar tala är det på en smattrande, ilsken, passionerad spanska.

 

 

Ett starkt slut på en trilogi

 

Wolverine har fått tre egna filmer. X-Men Origins Wolverine från 2009 börjar bra, men håller inte hela vägen. James Mangolds The Wolverine (2013) är riktigt bra, hela vägen, en samurajfilm med spänning och klassisk österländsk estetik mitt i ett superhjälteuniversum. Det blev också Mangold som fick äran att avsluta trilogin med filmen Logan (som i Sverige fått undertiteln Logan - The Wolverine - så att man inte ska missa vem Logan är).

 

De bästa filmerna är helt enkelt de där Logan går tillbaka till rötterna, och han passar som samuraj (han har ju inbyggda samurajsvärd i knogarna!) eller som ensam cowboy, en halvgod revolverman som blivit trött på att döda. Förutom att han inte behöver någon revolver för att vara dödlig.

 

Dödliga inre demoner

 

Den slutgiltiga duellen i soluppgången är mellan Hugh Jackman och Hugh Jackman - som spelar två olika mutanter. Den gamle Logan och den nye X-24. Som för att understryka att Wolverines största fiende alltid har varit hans egna inre demoner. Det är kanske det som förgiftar honom inifrån, inte adamantiumskelettet eller något mystiskt, genmanipulerat gift? Wolverine har ju alltid verkat vara odödlig och oförstörbar.

 

Wolverines egen trilogi ska nu vara fullbordad, liksom Hugh Jackmans tid som Wolverine - 17 år och 9 filmer har det blivit.

 

När Hugh Jackman och Patrick Stewart var gäster hos Graham Norton sa Patrick Stewart att han också bestämt sig för att inte spela Professor Xavier igen. Det behövs inte - Logan är en mer än värdig avslutning på deras respektive sejourer i rollerna. Det blir inte bättre än så här.

 

Även superhjältar växer upp med popkulturella förebilder

 

I en av filmens bästa och mest gripande scener så befinner sig Laura, Xavier och Logan på ett hotellrum, där Laura och Xavier tittar på en gammal westernklassiker på TV. Professor Xavier säger lyckligt att han minns att han såg Shane - Mannen från vidderna som liten grabb på " the Essoldo". Är det där en improviserad replik från Patrick Stewart? Eller är James Mangold en filmkonnässör som verkligen känner till gamla brittiska biokedjor som gått ur tiden?

 

Parallellerna mellan Logan och en western understryks ytterligare genom filmklippet och vi får höra filmens hjälte Shane fälla sina berömda slutrepliker - repliker som passar lika bra i Logans mun. Eller kommer de att bli Lauras ord? Är Logan och Laura födda till "revolvermän" - födda och uppfostrade till mördare - eller har de någon gång haft något val?

 

X-men läser om X-men

 

Logan blir alla inspirerade av popkulturen - även mutanterna - och varför inte? De växter upp med westerns eller serietidningar och inspireras av berättelserna och deras budskap. Även om budskapet är lite väl mesigt ibland för den verklige Logan. En kul metadetalj i filmen är att Marvels serietidningar om X-Men existerar i filmen Logans värld! Mutanterna och superhjältarna är så kända att det görs serier om dem! Logan läser en tidning, i vilken han själv figurerar som Wolverine, och fnyser att bara ungefär en fjärdedel av vad som står i tidningarna är sant, och knappt ens det. Han påpekar också att "bad stuff" inte kan tacklas av "an asshole in a leotard" - det är tillvaron för komplex  och komplicerad för. Men det intressantaste är att de serietidningar som förekommer i filmen inte är autentiska. De har gjorts speciellt för Mangolds film - men de ser ut som autentiska Marveltidningar från 1980- och 1990-talen. Det visar sig också att det finns dolda budskap i tidningarna - det som ser ut som ren underhållning är i själva verket kodade meddelanden från motståndsrörelsen. Det finns en framtid för mutanterna. Om de vet hur de ska tolka serierna om sig själva!

 

 

Superhjältarna har blivit människor

 

Logan skiljer sig radikalt från de tidigare X-Men- och Wolverine-filmerna, ja, från de flesta superhjältefilmer. Istället för att göra ännu ett arketypiskt äventyr med superhjältar i kamp mot superskurkar, varvat med lagom doser såpopera, har Mangold, som även skrivit storyn (mycket löst baserad på Mark Millars serie "Old Man Logan"), gjort ett mörkt drama med kraftiga drag av western. Tonen är ödesmättad, uppgiven och direkt sorgsen. Superhjältarna har förvandlats till människor, de är misslyckade, trötta, och förhållandet mellan främst Logan och Xavier blir riktigt rörande. Patrick Stewarts tolkning av Xavier är innerlig och fantastisk, Stewart har aldrig varit så här bra i sin roll. Stephen Merchant spelar albinomutanten Caliban och det är intressant att se Merchant i en seriös roll som absolut inte är reducerad till någon comic relief i filmen. Hans öde - och hans slut - är också tragiskt.

 

Mannen från vidderna drar sig tillbaka

 

Det sorgligaste när filmen är över - förutom avskedet till Jackmans Wolverine - är att man inte kan se filmen igen för första gången.

 

Logan är den bästa X-Men-filmen hittills - med bred marginal. Den är även en av de bästa superhjältefilmer som någonsin gjorts. Rå, våldsam, blodig actionfilm, dystert, existentiellt drama, tänkvärd framtidsdystopi, ödesmättad western, desillusionerad roadmovie ...  filmen utmärker sig i vilken genre som helst. Allt går ovanligt nog inte mot en halvtimmeslång slutstrid. 

Det här är inte bara en otroligt bra superhjältefilm. Det här är en otroligt bra film. I vilken genre som helst.

Njut av eftertexterna till tonerna av Johnny Cash - mannen i svart - men vänta inte på den i stort sett obligatoriska bonusscenen i alla dagens superhjältefilmer, den som gör reklam för nästa film i serien.

 

Det blir ingen bonusscen. Detta är slutet. Men ... man kan ju aldrig så noga veta när det gäller X-men.

 

 

Läs även om James Mangolds The Wolverine:

 

http://tidningenkulturen.se/index.php/film/filmkritik/16365-film-dvd-the-wolverine-regi-james-mangold

 

och om den rebootade X-men finalen, X-men Apocalypse:

 

http://tidningenkulturen.se/index.php/film/filmkritik/22085-film-dvd-x-men-apocalypse

 

 

 

Belinda Graham

Klicka här för att söka efter artiklar hos CDON.com apropå den här artikeln. Varje köp via denna länk stödjer TK.

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen