Film/DVD: Främlingen - Tidningen Kulturen

Orson Welles och Loretta Young

Det där kan absolut inte vara sant. Det ser alldeles för vidrigt ut! Ungefär så kan man sammanfatta en stor del av publikens respons bär det gäller den del av filmen "Hacksaw Ridge" (2016) som skildrade krigets helvete på ön Okinawa under andra världskriget. Det spelar ingen roll att överlevande påpekat att i verkligheten såg det mycket värre ut än i filmen.

Restaureringen är utförd av The Library of Congress utifrån första generationens 35 mm-material.
Orson Welles och Loretta Young

Orson Welles och Loretta Young

Främlingen

Regi: Orson Welles

Medverkande: Orson Welles, Loretta Young, Edward G. Robinson, Philip Merivale, m.fl.

USA, 1946

Restaurerad nyutgåva 2017 Studio S Entertainment

Mästerlig noir-thriller av Orson Welles i nyutgåva

Samma reaktion 1946

Det där kan absolut inte vara sant. Det ser alldeles för vidrigt ut! Ungefär så kan man sammanfatta en stor del av den amerikanska publikens respons när det gäller de journalfilmer som visades på bio efter andra världskrigets slut och fasorna i koncentrationslägren uppdagades. Dessa högst verkliga dokumentära bilder användes för första gången i en spelfilm av Orson Welles. Filmen var "The Stranger", året var 1946.

I själva filmen reagerar en av huvudrollsinnehavarna precis som publiken. Det där kan absolut inte vara sant. Det ser alldeles för vidrigt ut!

Det spelar tydligen ingen roll om året är 2016 eller 1946. Alldeles för fasansfulla bilder får betraktaren att stänga av. Det går inte att ta in. Reaktionen blir att det måste vara fejk, något sånt hemskt kan aldrig ha hänt!

Amerikaner tvivlade på journalfilmernas äkthet

Förr i tiden visades nyheter, alltså journalfilmer, innan huvudnumret, spelfilmen som hade lockat dit publiken. När det gäller den typ av alldeles äkta filmer som Orson Welles använder i sin film så hade de som journalfilmer väckt publikens skepsis - många amerikaner trodde inte ens att koncentrationslägren hade funnits, det verkade för hemskt, det där måste vara påhittat, det där måste var trickfilmat - såna hemskheter som "bara finns på film" kan man skaka av sig.

När en av huvudpersonerna i "The Stranger" undrar "vad har det där med mig att göra?" säger det en hel del om den amerikanska publikens inställning. Orson Welles ville gärna skaka om den amerikanska publiken - och det gjorde han med råge, i och med "The Stranger".

Welles axlar skurkrollen

Orson Welles spelar själv filmens skurk, Franz Kindler, en grym nazist som hittat en sömnig amerikansk småstad där han tänker ligga lågt i väntan på tredje världskriget och slutgiltigt tyskt herravälde. Han har en perfekt täckmantel som tankspridd professor, han jobbar på en fin skola omgiven av barnen till några av Amerikas rikaste och ädlaste familjer och han ska gifta sig med en framstående liberal domares dotter. Som en del av sin täckmantel. Men på hans bröllopsdag dyker det upp ett ansikte från det förflutna, någon som kan identifiera honom, och en ny främling i staden: en känd nazistjägare.

Welles karaktär Franz Kindler är besatt av klockor och mitt i staden finns en magnifik klocka som stannat. Finns det något mer träffande sätt att visa att tiden står stilla i den perfekta lilla staden? Och att människorna i den inte hänger med sin tid? Nåväl, Franz är besatt av att restaurera klockor och han fixar så att klockan går, och snart lider staden av sömnlöshet. Klockan låter för mycket. (Eller är det deras samvete som vaknar?) När det förflutna hinner upp Franz börjar klockan gå baklänges, för att sedan slutligen stanna igen. Status quo är återställt, lugnet och tystnaden kan återigen lägga sig som en bekväm snöig filt över den amerikanska staden.

"The Stranger" är Orson Welles största publikframgång som regissör, en slående vacker, grym och spännande noir-thriller som nu för första gången kommit ut på DVD i nyrestaurerad form. Det var på tiden! (Och till skillnad från klockan så kommer den här filmen inte plötsligt att börja gå baklänges!)

Restaureringen är utförd av The Library of Congress utifrån första generationens 35 mm-material. Filmens foto är visuellt ögongodis från början till slut.

För i stort sett vilken regissör som helst hade en film som "The Stranger" varit kronan på ett livsverk. Men inte för Orson Welles. Han hade tidigare skapat "Citizen Kane" och "The Magnificent Ambersons" två av alla tiders bästa filmer, och "Citizen Kane" har länge toppat listan över världens bästa filmer (sist listan presenterades blev den tvåa efter Alfred Hitchcocks "Vertigo").

Kvinnlig eller manlig ängel?

Orson Welles var själv inte helt nöjd med "The Stranger" - han hade tänkt sig en mycket mer politisk film och han hävdade att mycket av det bästa klipptes bort. Men mycket av det bästa finns också kvar.

Som scenerna i en amerikansk drug store som säljer allt möjligt och där det finns den nya drycken Coca-Cola och man får själv hälla upp kaffe! (Självservering var nytt vid den här tiden). Dialogerna är många gånger mycket roliga. Som en diskussion utifall hämndens ängel (den som går runt klockan) är en kvinnlig eller en manlig ängel.

I verkligheten ville Welles ha en kvinnlig hämndens ängel till filmen - han valde Agnes Moorehead som nazistjägare, ett val som går emot all typecasting. Vanligtvis är både hjälten och skurken män i amerikansk mainstream film. Welles menade att han tyckte det skulle vara passande med en gammal ungmö på jakt efter nazister - man kan nästa tänka sig henne som en nazistjagande Miss Marple.

Nu blev det inte så. Man har en "white hat" hjälte (i vit hatt och vit trenchcoat) och en "black hat" skurk (i tung, svart överrock). Tydligare kan det inte bli.

Den största kvinnliga rollen spelas av Loretta Young, som spelar Welles karaktärs fru i filmen.

Nydanande intrig inom thrillergenren

Idag hyllas böcker som "Girl on the Train" och  "Husband's Secret" ("Öppnas i händelse av min död") som nydanande inom thrillergenren - där får kvinnorna  reda på att mannen (eller ex-mannen) gjort sig skyldig till mord och ska hon skydda honom eller inte?

Den intrigen används redan i "The Stranger". Ska frun skydda sin man till varje pris? Eller ska hon bidra till att rättvisa skipas?

Det är intressant att se hur frun hittar på ursäkter för och skyddar sin man, ända tills han försöker mörda henne - det tar hon personligt!

Det är som en symbol för den amerikanska inställningen till andra världskriget och vad som pågick i Europa, en "vad har det med mig att göra" attityd (en replik som sägs i filmen när journalfilmerna från koncentrationslägren visas) --- men när Pearl Harbour bombas ... "I took that kind of personal", som en av huvudrollsinnehavarna i "Hacksaw Ridge" uttrycker det. När det gäller det egna landet och det egna livet, då börjar det hända saker.

Ingen hjälte kommer för att rädda hjältinnan

Loretta Young spelar dock inte någon "damsel in distress" (som så många Hitchcock damer med mordiska män) som behöver en hjälte i vit hatt för att rädda sig - hon bestämmer sig själv för att skjuta sin man. Men slutligen blir det hämndens ängel och klockan som får sista ordet, i en dramatisk version av "klockan klämtar för dig".

"The Stranger" är inte Orson Welles mest kända film - men det kan mycket väl vara hans mest förbisedda mästerverk. En på många sätt nyskapande och banbrytande noir-thriller.

Det finns mycket intressant bonusmaterial  med denna nyutgåva av "The Stranger": Filmen "Death Mills" (1945) en informationsfilm om nazisternas koncentrationsläger som producerades av Billy Wilder. Delar av denna film finns med i "The Stranger". Orson Welles’ Wartime Radio Broadcasts. Fyra kompletta program som exemplifierar Welles briljanta sätt att blanda propaganda och underhållning, inspelade mellan 1942-46. Kommentatorspår av historikern Bret Wood och originaltrailern.

Läs även om "Hacksaw Ridge"