Film/DVD: Vänner för livet - Tidningen Kulturen

Tomàs (Javier Cámara, mest känd från Pedro Almodóvar filmen "Talk to Her") flyger från
Montreal till Madrid för att träffa sin gamle vän Julian (Ricardo Darín, argentinsk skådespelare, känd från originalversionen av "The Secret in Their Eyes"). Handlar den här historien egentligen om "bästa vänner" eller handlar den om en gammal vänskap som praktiskt taget dött, men som blir återupplivad eftersom de två bara har fyra dagar tillsammans och tiden är knapp?

Konsten att leva i nuet, utan pris
Vänner för livet

Regi: Cesc Gay

Medverkande: Ricardo Darín, Javier Cámara, Dolores Fonzi m.fl.

Spanien, 2015

Njutafilms

Nytt hem sökes för den trofaste vännen Truman

Julian är nämligen drabbad av cancer, han har valt att leva sina sista månader i livet utan att genomgå behandling, och Tomàs respekterar hans val.

Ett hundliv att överleva

De grälar inte om saken, typ "Du borde kämpa vidare för att överleva". De visar över huvud taget inte mycket känslor. Tomàs finns mest med som tyst vittne medan Julian tar farväl av sina närmaste - sonen, vännerna, kollegorna, alla på teatern där han jobbar som skådespelare ... Men det viktigaste är att hitta ett nytt hem till Truman. Truman är en gammal hund, en bullmastiff med själfull blick, och hunden hade förtjänat att leva sin sista tid i livet i det hem som den är van vid. Det sägs att det inte går att lära gamla hundar nya tricks ... man kan tillägga att det är också svårt att ge gamla hundar ett nytt hem. På så sätt har Truman och Julian mycket gemensamt: gammal hund, gammal gubbe. Ingen av dem vill egentligen ändra på något. Livet är så bekvämt som det är, så länge som det finns. Julian går till och med till en hundpsykolog för att prata om hur hunden kommer att ta det, att överleva sin husse och att komma till ett nytt hem. Vi vet ju alla att hundar också sörjer, det finns historier om hundar som sörjt ihjäl sig, som väntat varje dag på att husse ska komma hem.

Truman i original

I original heter filmen inte "Vänner för livet" utan "Truman" - filmen har alltså tagit sitt namn efter den trogne hunden och det är hunden som är den stora behållningen i filmen och relationen mellan människa och hund. Relationen mellan de båda gubbarna är inte alls lika intressant. Den enda stora kvinnliga huvudrollen är ganska stereotyp - den unga kusinen (spelas av Dolores Fonzi) som serveras i en klassisk modell: "känslig kvinna skäller på okänsliga män för att de inte visar sina äkta känslor för varandra". För kvinnor är alltid så mycket mer "in touch" med sina känslor och de får gärna ta sig an och visa upp männens sorg också.

Dramat tuffar på och fyller upp en ganska förutsägbar mall. Men Cámara och Darín passar bra ihop, de visar det mesta som man behöver veta om karaktärerna utan att använda några ord, och charmiga lokala vyer från Madrid är en extra bonus i filmen.

Ändå är det hunden Truman som är själen i filmen och som stjäl showen.

Att filmen inte heter "Truman" på svenska är förmodligen för att publiken inte ska tänka på Jim Carrey och "The Truman Show". En helt annan kopp te. "Vänner för livet" släpptes på DVD i Sverige 2017.

Skådespelarna i "Vänner för livet" belönades med the Silver Shell för bästa skådespelare (Darín och Cámara) på San Sebastián International Film Festival 2015 och filmen vann hela sex stycken Gaudi Awards och fem prestigefulla Goya Awards: bästa film, bästa regi, bästa manus utan förlaga, bästa skådespelare (Darín), och bästa biroll (Cámara). Hunden fick tyvärr inget pris. Men hundar brukar inte bry sig speciellt mycket om prisutdelningar, så länge som första pris inte är ett jättestort köttben. Hundars sätt att leva i nuet och att inte bekymra sig om morgondagen är något som människor skulle behöva ta efter. Speciellt de båda gamla gubbarna i filmen.