Film/DVD: Vänner för livet - Tidningen Kulturen

Tomàs (Javier Cámara, mest känd från Pedro Almodóvar filmen "Talk to Her") flyger från
Montreal till Madrid för att träffa sin gamle vän Julian (Ricardo Darín, argentinsk skådespelare, känd från originalversionen av "The Secret in Their Eyes"). Handlar den här historien egentligen om "bästa vänner" eller handlar den om en gammal vänskap som praktiskt taget dött, men som blir återupplivad eftersom de två bara har fyra dagar tillsammans och tiden är knapp?

Konsten att leva i nuet, utan pris
Vänner för livet

Regi: Cesc Gay

Medverkande: Ricardo Darín, Javier Cámara, Dolores Fonzi m.fl.

Spanien, 2015

Njutafilms

Nytt hem sökes för den trofaste vännen Truman

Julian är nämligen drabbad av cancer, han har valt att leva sina sista månader i livet utan att genomgå behandling, och Tomàs respekterar hans val.

Ett hundliv att överleva

De grälar inte om saken, typ "Du borde kämpa vidare för att överleva". De visar över huvud taget inte mycket känslor. Tomàs finns mest med som tyst vittne medan Julian tar farväl av sina närmaste - sonen, vännerna, kollegorna, alla på teatern där han jobbar som skådespelare ... Men det viktigaste är att hitta ett nytt hem till Truman. Truman är en gammal hund, en bullmastiff med själfull blick, och hunden hade förtjänat att leva sin sista tid i livet i det hem som den är van vid. Det sägs att det inte går att lära gamla hundar nya tricks ... man kan tillägga att det är också svårt att ge gamla hundar ett nytt hem. På så sätt har Truman och Julian mycket gemensamt: gammal hund, gammal gubbe. Ingen av dem vill egentligen ändra på något. Livet är så bekvämt som det är, så länge som det finns. Julian går till och med till en hundpsykolog för att prata om hur hunden kommer att ta det, att överleva sin husse och att komma till ett nytt hem. Vi vet ju alla att hundar också sörjer, det finns historier om hundar som sörjt ihjäl sig, som väntat varje dag på att husse ska komma hem.

Truman i original

I original heter filmen inte "Vänner för livet" utan "Truman" - filmen har alltså tagit sitt namn efter den trogne hunden och det är hunden som är den stora behållningen i filmen och relationen mellan människa och hund. Relationen mellan de båda gubbarna är inte alls lika intressant. Den enda stora kvinnliga huvudrollen är ganska stereotyp - den unga kusinen (spelas av Dolores Fonzi) som serveras i en klassisk modell: "känslig kvinna skäller på okänsliga män för att de inte visar sina äkta känslor för varandra". För kvinnor är alltid så mycket mer "in touch" med sina känslor och de får gärna ta sig an och visa upp männens sorg också.

Dramat tuffar på och fyller upp en ganska förutsägbar mall. Men Cámara och Darín passar bra ihop, de visar det mesta som man behöver veta om karaktärerna utan att använda några ord, och charmiga lokala vyer från Madrid är en extra bonus i filmen.

Ändå är det hunden Truman som är själen i filmen och som stjäl showen.

Att filmen inte heter "Truman" på svenska är förmodligen för att publiken inte ska tänka på Jim Carrey och "The Truman Show". En helt annan kopp te. "Vänner för livet" släpptes på DVD i Sverige 2017.

Skådespelarna i "Vänner för livet" belönades med the Silver Shell för bästa skådespelare (Darín och Cámara) på San Sebastián International Film Festival 2015 och filmen vann hela sex stycken Gaudi Awards och fem prestigefulla Goya Awards: bästa film, bästa regi, bästa manus utan förlaga, bästa skådespelare (Darín), och bästa biroll (Cámara). Hunden fick tyvärr inget pris. Men hundar brukar inte bry sig speciellt mycket om prisutdelningar, så länge som första pris inte är ett jättestort köttben. Hundars sätt att leva i nuet och att inte bekymra sig om morgondagen är något som människor skulle behöva ta efter. Speciellt de båda gamla gubbarna i filmen.

Film. Med det intensiva thrillerdramat 'The Salesman' är Asghar Farhadi den fjärde regissören i filmhistorien som vinner en Oscar för Bästa icke-engelskspråkiga film två gånger. Han tar därmed plats på en mycket prominent vinnarlista som hittills bestått av tre legendariska mästerregissörer: Federico Fellini, Vittorio De Sica och Ingmar Bergman.

Kultur. 1612 – Svenska trupper, ledda av hertig Johan av Östergötland och Jesper Mattson Cruus af Edeby, besegrar en dansk här under kung Kristian IV, som är på återtåg från ett plundringståg i Västergötland, i slaget vid Kölleryd i Halland under det pågående Kalmarkriget. Efter att omkring 300 man har fallit (båda sidor inräknade) flyr danskarna till Varberg.
1808 – Utan föregående krigsförklaring går ryska trupper under ledning av general Fredrik Vilhelm von Buxhoevden över den svensk-ryska gränsen vid Abborrfors i östra Finland. Detta blir inledningen till finska kriget, som pågår till året därpå och i vilket Sverige förlorar den östra rikshalvan till Ryssland.
1848 – De båda tyska politiska aktivisterna Karl Marx och Friedrich Engels utger den lilla pamflettskriften Kommunistiska manifestet i London. Den är skriven på tyska och utges på uppdrag av den internationella organisationen Kommunisternas Förbund. Visserligen innehåller den inte mycket, som Marx inte redan har skrivit, men det kort- och lättfattliga samt slagkraftiga språket gör den till en stor succé och den mest spridda av deras skrifter. Redan samma år översätts den till svenska, sannolikt av Pehr Götrek, som också är medlem av förbundet. Manifestets mest berömda mening blir den sista, vilken är en uppmaning, som lyder ”Proletärer i alla länder, förenen eder!”
1940 – Norrbottniska Pajala bombas av sju sovjetiska flygplan som navigerat fel under ett bombuppdrag över Finland. Flera byggnader i samhället brinner ner och kostnaderna för de materiella skadorna uppgår till 45 000 kronor. Lyckligtvis omkommer ingen människa och endast två skadas lindrigt. Redan samma dag inlämnar den svenska regeringen en protestnot till Sovjetunionen, som den 6 mars erkänner att bombningen är ett misstag av sovjetiska plan och sedermera betalar skadestånd på 40 000 kronor. Detta blir den enda kränkningen av svenskt territorium under andra världskriget, som Sovjetunionen erkänner.
1968 – Sveriges utbildningsminister Olof Palme deltar i en demonstration i Stockholm tillsammans med Nordvietnams Moskvaambassadör och håller ett tal där han kritiserar USA för dess krigföring i Indokina och hävdar att kriget är ett hot mot demokratin. Detta leder till en diplomatisk kris mellan Sverige och USA, där den amerikanske ambassadören i Sverige William Heath kallas hem till USA. Det dröjer till 1970, innan en ny amerikansk Sverigeambassadör utses, och de diplomatiska relationerna mellan länderna förblir kylig ännu längre, bland annat då Palme 1972 håller ett tal om de amerikanska bombningarna av Hanoi.
1972 – Den amerikanske presidenten Richard Nixon inleder ett oväntat men historiskt besök i Kina, vilket pågår till den 28 februari, och tas emot av landets ledare Mao Zedong. Syftet med besöket är att förbättra relationerna mellan länderna, som vid denna tid ser varandra som något av ärkefiender och det är första gången en amerikansk president besöker ett kommunistiskt land. Besöket leder till och med till att engelska språket berikas med metaforen Nixon in China, som uttryck för när en politiker gör något oväntat och okarakteristiskt.
1976 – De första paralympiska vinterspelen invigs i svenska Örnsköldsvik. Spelen har tillkommit för att personer med olika former av funktionsnedsättningar ska kunna delta i olympiska vinterspelsidrotter, men med anpassningar till deras nedsättningar. Paralympiska sommarspel har hållits sedan 1960.
1987 – Olof Johansson väljs till det svenska Centerpartiets ordförande, sedan den tidigare ledaren Karin Söder har avgått den 2 februari, på grund av dålig hälsa. Johansson förblir partiledare till 1998, då han lämnar posten några veckor före årets svenska riksdagsval.

Källa: Wikipedia