Pete's Dragon

Regi: David Lowery

Medverkande: Oakes Fegley, Robert Redford, Bryce Dallas Howard, Oona Laurence, Karl Urban, m fl

USA 2016

Walt Disney Home Entertainment

Storslagen "live" remake av bortglömd Disneyfilm

Förr var det inne att göra tecknad film av saker som var "live". Tänk till exempel på Alice i Underlandet och Peter Pan som var stora teaterframgångar, och som sedan blev tecknad film. Eller tänk på Törnrosa som var en framgångsrik "live" balett, innan den blev en av Disneys bästa filmer någonsin.

Nu är det tvärtom: de tecknade filmerna bli "live" filmer. Som The Jungle BookBeauty and the BeastPeter PanAskungen ...

Men egentligen: de filmer som redan är perfekta som tecknade filmer blir inte bättre som spelfilm. Askungen var bra, men den kom inte i närheten av den tecknade filmen. Den nya The Jungle Book svängde inte alls lika mycket som originalet. Hur bra resultatet än blir, blir det inte lika bra som den tecknade klassikern. (Och Peter Pan har inte varit bra i en enda spelfilm.)

Ny version av 1970-talsfilm

Är det inte bättre att ta göra en remake av en film som inte var så bra i original ... som t.ex. Pete's DragonPeter och draken Elliot var ett halvtecknat äventyr 1977 (en film som varken blev speciellt bra eller speciellt framgångsrik) - men med dagens CGI kan man verkligen få till en fin drake och ... ja. Historien är annorlunda nu, men det utspelar sig fortfarande på 1970-talet. Barnen i en modern publik är inte så förvånade över draken, som att det kommer musik ur en svart sak som snurrar runt runt, när man lägger en nål på den. Visst. Det är många i publiken som aldrig har sett en LP skiva. Musik är något som kommer från datorn och som man laddar ner när som helst, det går inte att tänkta sig att det en gång i tiden har använts en NÅL till att få fram musik ur en skiva!

Ensamt barn och fantastisk varelse finner varandra och förlorar varandra

Nu till själva historien: Ensamt barn blir vän med fantastisk varelse. De vuxna upptäcker den fantastiska varelsen. Barnet måste skydda och rädda varelsen, innan han till slut säger hej då. Barnet lär sig. Barnet växer med uppgiften. Barnet växer upp och är inte något barn längre. Slut på historien.

Pete's Dragon följer en väl inarbetad mall, men regissören David Lowery försöker hela tiden göra det bästa av mallen. Pete och Elliot går igenom en igenkännbar rutin.

Resultatet är en del E.T., en del The Jungle Book, en del Den oändliga historien, en del Snobben. Och lite Monsters Inc.

Den gulliga draken, som den föräldralöse Pete hittar i skogen, är som en blandning av det fluffiga blå monstret Sully och den hundliknande draken i Den oändliga historien - här är en gosig drake, som gjord för att bli reproducerad som mjukisdjur, utan några vassa fjäll.

Spielberg inspirerad av Pete och hans drake

Pojken Pete växer upp till en vit version av Mowgli i en skog i Amerika tillsammans med sin drakvän Elliot. Det är förresten inte underligt att historien påminner om E.T. många gånger, för Stephen Spielberg var inspirerad av Pete's Dragon när han gjorde E.T. och pojken i E.T. heter Elliot - ett namn som Spielberg lånade från draken.

Det som är underligt är att vargarna i Pete's Dragon framställs som onda och hotfulla - som om de gör ett gästspel från den gamla Greta Garbo stumfilmen Gösta Berglings SagaPete's Dragon är ju en eko-vänlig miljöfilm som handlar om att rädda skogen med alla dess gulliga djur, och då kan man inte framställa vargarna som onda monster. Dessutom märker alla som ser Pete's Dragon parallellerna med The Jungle Book som kom ut som spelfilm tidigare under 2016 och i den blev ju Mowgli som bekant adopterad av de snälla vargarna. Vargar har adopterat människor även i verkligheten - det har aldrig drakar eller apor gjort (som i Tarzan). Vargar är det djur som är mest orättvist representerat i sagorna, så det är dags att ändra på det och motverka vargskräcken.

Pete's Dragon vinner med flera draklängder

Men. Det här är ändå den bästa Spielberg film som Stephen Spielberg inte har gjort. Den slår SVJ med flera hästlängder - eller draklängder. Man bygger upp sagan, magin och spänningen steg för steg och det finns många bra skådespelare i rollerna. Som Oakes Fegley i huvudrollen som Pete. Robert Redford, en morfar som såg draken Elliot för länge, länge sedan och fortfarande berättar historier om det för alla barn som vill höra på. Karl Urban, som spelar en skogshuggare som vill fånga och exploatera draken för att bli rik. Bryce Dallas Howard som spelar en skogvaktare vars jobb är att skydda skogen mot onda avverkare - och att skydda alla skogens invånare. Inklusive Elliot.

Men den som verkligen måste rädda Elliot är så klart Pete. Det är hans uppgift att hjälpa Elliot att hitta sin familj - innan Pete går till sin egen människofamilj.

Går det att bilda en alternativ familj?

Pete's Dragon sjunger till syvende och sist kärnfamiljens lov - utan att ifrågasätta någonting. Pete har ju trots allt varit lycklig i en alternativ icke-kärnfamilj i sex år. (Och de båda skogshuggarbröderna, spelade av Wes Bentley och Karl Urban, verkar inte ha varit någon lycklig kärnfamilj.)

Skulle Pete ha kunnat vara lika lycklig i drakfamiljen som i sin nya människofamilj? Eller lyckligare? Mot slutet av en visning av den tecknade The Jungle Book (när Mowgli följer efter en flicka till människobyn och lämnar Baloo kvar i djungeln) är det alltid några barn som suckar och säger om Mowgli: "Han skulle ha blivit en bra björn!".

Pete skulle ha blivit en bra drake. Budskapet om att man ska hålla sig till sin egen sort går inte fram till barnen. Tack och lov.

Som remake betraktat är Pete's Dragon förmodligen den bästa remaken någonsin. En lugn sagoton och genomgående bra skådespelarinsatser gör också den nya Pete's Dragon till en bra familjefilm. Halsbrytande tempo är inte samma sak som bra historieberättande. Förhoppningsvis kommer framgångarna med Pete's Dragon att bana väg för lugnare familjefilmer med tonvikt på fina skådespelarinsatser och utvecklade historier och en magi som får ta sin tid.