Film/DVD: Fem trappor upp - Tidningen Kulturen

"Fem trappor upp" är något så ovanligt som en film om ett äldre par och deras hund. Äldre personer skildras inte speciellt ofta i amerikanska filmer, i alla fall inte i kärlekshistorier, och om de mot förmodan får vara med på ett hörn så är det i egenskap av mormor/morfar, farmor/farfar till huvudpersonerna.

En krattad manege bjuder på få överraskningar.
Fem trappor upp

Regi: Richard Loncraine

Medverkande: Morgan Freeman, Diane Keaton, Cynthia Nixon, Carrie Preston m.fl.

USA, 2014

Njutafilms

Seniorstjärnor i moget kärleksdrama

Vilket är synd, med tanke på hur många bra äldre skådespelare som finns och som kan komma till sin rätt i ett känslosamt drama där de själva får spela huvudrollerna. Filmen "Fem trappor upp", baserad på romanen "Heroic Measures" av Jill Ciment, hade premiär på Toronto Film Festival 2014. Nu finns filmen på dvd i Sverige. Det tar tid för smala filmer (läs: ej amerikanska action- och superhjältefilmer) att komma fram, men tack och lov finns det distributörer som även satsar på den här typen av filmer.

I huvudrollerna i "Fem trappor upp" syns Diane Keaton (70) och Morgan Freeman (79). De ska sälja sin lägenhet, som blivit värd massor, och satsa en del av pengarna på en mindre lägenhet och en del ska gå till vård för hunden. Mäklaren spelas av Cynthia Nixon - också dvd-aktuell i Emily Dickinson filmen "A Quiet Passion". Även "Fem trappor upp" handlar om tyst passion. Här händer det inte så mycket, förutom att paret säljer en lägenhet och köper en annan. I tillbakablickar ser man att det inte var lätt för de två att få varandra, förr i tiden i USA var det ovanligt med blandade äktenskap. Man kan jämföra det med en modern film som "Secret in Their Eyes" där huvudpersonerna inte får varandra på grund av olika klasstillhörighet (och några andra komplikationer), inte för att någon i filmen är mot blandäktenskap. Det har gått en lång tid sedan "Guess Who's Coming to Dinner" med Katherine Hepburn och Spencer Tracy som lite lagom chockade föräldrar.

Ruth och Alex i "Fem trappor upp" spelar ett mysigt gammalt par. Han har en del krämpor och har svårt att gå i de fem trapporna upp, men livet är fortfarande gott, även om det inte alltid leker. Gemensamt har de båda överkommit släktingars och grannars fördomar och det är mycket möjligt att motståndet bara har gjort paret starkare. En krattad manege bjuder på få överraskningar.

Ruth och Alex älskar och uppskattar varandra ännu, efter 40 år tillsammans - himlastormande romans har ersatts av något mer solitt, men lika vackert och kanske ännu mer matnyttigt. När de odlar saker tillsammans är det inte rosor utan tomater. Med små medel som ögonkast och familjära gester gestaltar dessa proffsiga seniorstjärnor en vacker relation. Vardagslyckan ger en feel-good känsla som filmen kan leva långt på.

Han är konstnär, ännu aktiv, hon är pensionerad lärare. Stadsdelen de bor i har förändrats. Kostymklädda människor rusar till jobbet med mobilen i högsta hugg. Bostäderna blir alltså allt dyrare. Varför inte sälja och få in en miljon dollar i vinst? Lägenhetsaffärerna ser ut som en satir över det moderna livet, spekulanterna ser ut som om de är utklädda för att personifiera de moderna dödssynderna, och på gatorna springer kostymnissarna alltjämt omkring och skyndar sig. Varför har alla så bråttom? Tomaterna mognar inte fortare för den skull!

Det finns en del utfyllnadsintriger som inte skulle ha behövts - det trevligaste med filmen är när man får tillbringa en stund i lugn och ro tillsammans med Diane Keaton och Morgan Freeman. Kärlekshistorier med folk som ser ut som om de är äldre än high school kids är definitivt en marknad som fler filmbolag och distributörer borde satsa på!