FILM/DVD: Finding Dory - Tidningen Kulturen

Det har gått ungefär ett år sedan den lille clownfisken Nemos äventyr. Den glömska palettkirurgen Dory lever ett härligt liv vid revet tillsammans med Nemo och Marvin. Plötsligt en dag minns Dory att hon har en familj, som kanske letar efter henne. Tillsammans beger sig trion av på ett äventyr över havet mot Kalifornien och det berömda Marinlivsinstitutet med dess stora akvarium. För att hitta sina föräldrar tar Dory hjälp av akvariets spektakulära innevånare.

Dory lanserades som en komisk karaktär i Finding Nemo.
Finding Dory

Regi: Angus Maclane / Andrew Stanton

Röster original: Ellen DeGeneres, Albert Brooks, Hayden Rolence, Ed O'Neill m.fl.

USA, 2016

Walt Disney Studios Home Entertainment

Fina fiskar och vackra valar i det spännande äventyret Finding Dory

Det har egentligen gått tretton år sedan Finding Nemo. Det är lång tid att vänta på en uppföljare! Speciellt med tanke på hur många uppföljare det blivit till Toy Story (vilket Ellen DeGeneres, alias Dorys röst, också skojat om i sin talkshow).

En annorlunda "buddy movie"

Finding Nemo var på ett sätt en standardfilm om far och son problematik. Vilket mer än hälften av alla populära böcker och filmer handlar om, verkar det som. Men Finding Nemo var också en unik film, eftersom det klassiska "buddy paret" (eller bromance paret) som t.ex. i Toy Story spelas av en cowboy och en astronautdocka, här spelas av en manlig och en kvinnlig fisk. Heja DisneyPixar, som tar ut gränserna! Inte så mycket som i Inside Out, där "buddy paret" var två tjejer (Joy och Sadness) men ändå. Dory var en frisk fläkt på många sätt. Nu har Dory uppgraderats från "buddy" till huvudperson, och det är stort. Att konstruera en handling med en huvudperson som inte har mycket till minne är i sig en utmaning. Och för Dory är det en utmaning att hitta hem till ett hem som hon inte minns!

Komedi eller tragedi?

Det hela blir lite som i Memento och andra filmer där huvudpersonen har mycket kort minne - en utmaning att hänga med och få till handlingen. Hur ska man hitta vad man letar efter när man inte vet vad man letar efter?

Dory lanserades som en komisk karaktär i Finding Nemo. Nu, med nytt djup, är hon en tragisk karaktär. Glömskan är inte ett skämt utan ett handikapp. Fler handikappade djur finns med - en halvblind val (Dorys gamla vän Destiny) och en annan val som fått vajsing på sitt ekolod.

Vad har gett upphov till Hanks svartsyn?

Dory får också en ny "buddy" i denna nya "buddy movie" - bläckfisken Hank. Vem vet, vi kanske får följa honom i nästa film och får svaret på varför han för det mesta ser världen i svart (bläcket är inte svaret ...)

En sista fundering när eftertexterna rullar ... varför gör man en nästan perfekt film och avslutar med "djur kör bil i biljakt" - precis som i Husdjurens hemliga liv? Det är plågsamt att se hur biljakter ska klämmas in med skohorn i nästan varje stor amerikansk produktion. Till och med när det handlar om kaniner och hundar, eller fiskar och bläckfiskar.

Piper på snäckjakt i mästerverk i miniatyr

Kortfilmen Piper som medföljer är den bästa "förfilm" som DisneyPixar någonsin gjort. Piper handlar om en liten fågelunge som lär sig ett helt nytt sätt att få tag på smaskiga snäckor ... Hela filmen är gjord helt utan mänskligt tal, utan dialoger, utan överdrivna antropomorfiseringar ... och man fattar hela handlingen. Dessutom behöver den inte dubbas i alla olika länder. Wow, vilket mästerverk! Stor animationskonst med små detaljer som är helt gränsöverskridande.