Film/DVD: Il ragazzo invisibile - Tidningen Kulturen

Se upp för vad du önskar dig! Det kan slå in!
Trettonårige Michele har sparat ihop 50 euro för att köpa en riktigt fin maskeraddräkt, för att gå på en fest där han hoppas stöta ihop med sitt livs kärlek, Stella. Men skolans mobbare snor hans pengar och Michele tvingas välja en helt annan dräkt i en second hand butik, kalaset blir en katastrof och när han flyr därifrån önskar han att han skulle kunna bli osynlig. Hans önskan slår in.

De italienska X-men
den osynlige pojken

Regi: Gabriele Salvatores

Medverkande: Ludovico Girardello, Noa Zatta, Valeria Golino, Fabrizio Bentivoglio, m.fl.

Italien, 2014

Njuta Films

Italiensk superhjältefilm med osedd tonåring som huvudperson

Dags för hämnd!

I början njuter Michele av sin nya "superhjälteförmåga" och använder den för att hämnas på skolans mobbare och alla som någonsin gjort livet surt för honom, men efter ett tag inser Michele att hans förmåga måste användas för att göra gott - eller som Peter Parker i "Spider Man" konstaterar: "With great power comes great responsibility!" (Annars kan man nöja sig med att citera verklighetens Winston Churchill: "Where there is great power there is great responsibility!").

Här finns många unga skådespelare i huvudrollerna: en bråkstake som trakasserar hela skolan, en pojke som ser ut som en bortkommen hundvalp, ett mattesnille som har tjocka glasögon och en hårt hållen gymnast som tillbringat hela sitt unga liv med att flytta runt i världen.

Det här är bitvis som ett europeiskt svar på X-men, där unga med "specialförmågor" ska tas på allvar. Och precis som i en X-men film väljer man inte att göra ett riktigt avslut på filmen, utan man slutar istället med ett avslöjande om vilka som egentligen är ute efter Michele och vem som kommer att jagas härnäst, och mycket riktigt, en uppföljare är i faggorna: "Il Ragazzo invisibile: fratelli". Michele har syskon som också har superhjälteförmågor.

Europeiska filmer om trettonåriga superhjältar som vänder sig till yngre tittare är inte något som vi är bortskämda med, det är positivt att denna annorlunda barn/ungdomsfilm av italienaren Gabriele Salvatores nu blivit importerad till Sverige. 2014 blev denna film en av de mest inkomstbringade barn/ungdomsfilmerna i Italien. Svensk biopremiär var i slutet av september 2016, och nu finns filmen redan på DVD, med svensk text.

Peter Parker möter Peter Pan

Michele är inledningsvis ensam och mobbad och han blir paradoxalt nog "synlig" först då han blir osynlig och huvudpersonen är som en blandning av Peter Parker, Alex Riley och pojken med guldbyxorna. Livet i Trieste verkar först hopplöst för Michele, men efter ett tag blir det aldrig trist igen.

Här är en italiensk barn/ungdomsfilm som visar hur barn inte ses av sina föräldrar (Michele är osynlig även hemma) och hur italienska högstadiebarn pressas för hårt hemifrån – de ska vara bäst i allt, vare sig det gäller tennis, matematik, gymnastik – och sedan börjar de ”försvinna”. Micheles kärleksintresse Stella är ett av de barn som försvinner. Men handlingen blir aldrig lika djupsinnig och komplex som t.ex. handlingen som berör The Lost Boys i "Peter Pan", eller handlingen i "Det osynliga barnet" av Tove Jansson. Efter en lovande inledning blir allt mer och mer som standardiserad superhjälteaction, komplett med väldigt grovt tillyxade ryska skurkar och "den gode fadern" och "den onda häxan" som motpoler.

Uppföljare har premiär 2017

Den pyjamasliknande superhjältedräkt som Michele hittar i en second hand butik och som gör honom osynlig när han önskar det, verkar först vara symbolisk och det är egentligen roligare att tänka att Michele kan vara vem som helst, istället för "den utvalde", resultatet av ett hemligt experiment eller en en del av en hemlig familj där alla har knepiga krafter.

Uppföljaren till "Den osynlige pojken" kommer att ha premiär i Italien 2017 (förhoppningsvis kommer filmen även till Sverige) och i den nya filmen kommer vi att få möta Micheles tvillingsyster. Familjen kanske kommer att utökas till The Fantastic Four eller The Incredibles så småningom? En kul tanke: i The Fantastic Four är tjejen osynlig medan hennes bror Flamman kan fatta eld, här är killen osynlig, medan hans tvillingsyster tydligen har förmågan att kontrollera eld. Allt verkar vara uppbyggt för en mycket varm familjesammankomst!

Film. Med det intensiva thrillerdramat 'The Salesman' är Asghar Farhadi den fjärde regissören i filmhistorien som vinner en Oscar för Bästa icke-engelskspråkiga film två gånger. Han tar därmed plats på en mycket prominent vinnarlista som hittills bestått av tre legendariska mästerregissörer: Federico Fellini, Vittorio De Sica och Ingmar Bergman.

Kultur. 1612 – Svenska trupper, ledda av hertig Johan av Östergötland och Jesper Mattson Cruus af Edeby, besegrar en dansk här under kung Kristian IV, som är på återtåg från ett plundringståg i Västergötland, i slaget vid Kölleryd i Halland under det pågående Kalmarkriget. Efter att omkring 300 man har fallit (båda sidor inräknade) flyr danskarna till Varberg.
1808 – Utan föregående krigsförklaring går ryska trupper under ledning av general Fredrik Vilhelm von Buxhoevden över den svensk-ryska gränsen vid Abborrfors i östra Finland. Detta blir inledningen till finska kriget, som pågår till året därpå och i vilket Sverige förlorar den östra rikshalvan till Ryssland.
1848 – De båda tyska politiska aktivisterna Karl Marx och Friedrich Engels utger den lilla pamflettskriften Kommunistiska manifestet i London. Den är skriven på tyska och utges på uppdrag av den internationella organisationen Kommunisternas Förbund. Visserligen innehåller den inte mycket, som Marx inte redan har skrivit, men det kort- och lättfattliga samt slagkraftiga språket gör den till en stor succé och den mest spridda av deras skrifter. Redan samma år översätts den till svenska, sannolikt av Pehr Götrek, som också är medlem av förbundet. Manifestets mest berömda mening blir den sista, vilken är en uppmaning, som lyder ”Proletärer i alla länder, förenen eder!”
1940 – Norrbottniska Pajala bombas av sju sovjetiska flygplan som navigerat fel under ett bombuppdrag över Finland. Flera byggnader i samhället brinner ner och kostnaderna för de materiella skadorna uppgår till 45 000 kronor. Lyckligtvis omkommer ingen människa och endast två skadas lindrigt. Redan samma dag inlämnar den svenska regeringen en protestnot till Sovjetunionen, som den 6 mars erkänner att bombningen är ett misstag av sovjetiska plan och sedermera betalar skadestånd på 40 000 kronor. Detta blir den enda kränkningen av svenskt territorium under andra världskriget, som Sovjetunionen erkänner.
1968 – Sveriges utbildningsminister Olof Palme deltar i en demonstration i Stockholm tillsammans med Nordvietnams Moskvaambassadör och håller ett tal där han kritiserar USA för dess krigföring i Indokina och hävdar att kriget är ett hot mot demokratin. Detta leder till en diplomatisk kris mellan Sverige och USA, där den amerikanske ambassadören i Sverige William Heath kallas hem till USA. Det dröjer till 1970, innan en ny amerikansk Sverigeambassadör utses, och de diplomatiska relationerna mellan länderna förblir kylig ännu längre, bland annat då Palme 1972 håller ett tal om de amerikanska bombningarna av Hanoi.
1972 – Den amerikanske presidenten Richard Nixon inleder ett oväntat men historiskt besök i Kina, vilket pågår till den 28 februari, och tas emot av landets ledare Mao Zedong. Syftet med besöket är att förbättra relationerna mellan länderna, som vid denna tid ser varandra som något av ärkefiender och det är första gången en amerikansk president besöker ett kommunistiskt land. Besöket leder till och med till att engelska språket berikas med metaforen Nixon in China, som uttryck för när en politiker gör något oväntat och okarakteristiskt.
1976 – De första paralympiska vinterspelen invigs i svenska Örnsköldsvik. Spelen har tillkommit för att personer med olika former av funktionsnedsättningar ska kunna delta i olympiska vinterspelsidrotter, men med anpassningar till deras nedsättningar. Paralympiska sommarspel har hållits sedan 1960.
1987 – Olof Johansson väljs till det svenska Centerpartiets ordförande, sedan den tidigare ledaren Karin Söder har avgått den 2 februari, på grund av dålig hälsa. Johansson förblir partiledare till 1998, då han lämnar posten några veckor före årets svenska riksdagsval.

Källa: Wikipedia