Film/DVD: Il ragazzo invisibile - Tidningen Kulturen

Se upp för vad du önskar dig! Det kan slå in!
Trettonårige Michele har sparat ihop 50 euro för att köpa en riktigt fin maskeraddräkt, för att gå på en fest där han hoppas stöta ihop med sitt livs kärlek, Stella. Men skolans mobbare snor hans pengar och Michele tvingas välja en helt annan dräkt i en second hand butik, kalaset blir en katastrof och när han flyr därifrån önskar han att han skulle kunna bli osynlig. Hans önskan slår in.

De italienska X-men
den osynlige pojken

Regi: Gabriele Salvatores

Medverkande: Ludovico Girardello, Noa Zatta, Valeria Golino, Fabrizio Bentivoglio, m.fl.

Italien, 2014

Njuta Films

Italiensk superhjältefilm med osedd tonåring som huvudperson

Dags för hämnd!

I början njuter Michele av sin nya "superhjälteförmåga" och använder den för att hämnas på skolans mobbare och alla som någonsin gjort livet surt för honom, men efter ett tag inser Michele att hans förmåga måste användas för att göra gott - eller som Peter Parker i "Spider Man" konstaterar: "With great power comes great responsibility!" (Annars kan man nöja sig med att citera verklighetens Winston Churchill: "Where there is great power there is great responsibility!").

Här finns många unga skådespelare i huvudrollerna: en bråkstake som trakasserar hela skolan, en pojke som ser ut som en bortkommen hundvalp, ett mattesnille som har tjocka glasögon och en hårt hållen gymnast som tillbringat hela sitt unga liv med att flytta runt i världen.

Det här är bitvis som ett europeiskt svar på X-men, där unga med "specialförmågor" ska tas på allvar. Och precis som i en X-men film väljer man inte att göra ett riktigt avslut på filmen, utan man slutar istället med ett avslöjande om vilka som egentligen är ute efter Michele och vem som kommer att jagas härnäst, och mycket riktigt, en uppföljare är i faggorna: "Il Ragazzo invisibile: fratelli". Michele har syskon som också har superhjälteförmågor.

Europeiska filmer om trettonåriga superhjältar som vänder sig till yngre tittare är inte något som vi är bortskämda med, det är positivt att denna annorlunda barn/ungdomsfilm av italienaren Gabriele Salvatores nu blivit importerad till Sverige. 2014 blev denna film en av de mest inkomstbringade barn/ungdomsfilmerna i Italien. Svensk biopremiär var i slutet av september 2016, och nu finns filmen redan på DVD, med svensk text.

Peter Parker möter Peter Pan

Michele är inledningsvis ensam och mobbad och han blir paradoxalt nog "synlig" först då han blir osynlig och huvudpersonen är som en blandning av Peter Parker, Alex Riley och pojken med guldbyxorna. Livet i Trieste verkar först hopplöst för Michele, men efter ett tag blir det aldrig trist igen.

Här är en italiensk barn/ungdomsfilm som visar hur barn inte ses av sina föräldrar (Michele är osynlig även hemma) och hur italienska högstadiebarn pressas för hårt hemifrån – de ska vara bäst i allt, vare sig det gäller tennis, matematik, gymnastik – och sedan börjar de ”försvinna”. Micheles kärleksintresse Stella är ett av de barn som försvinner. Men handlingen blir aldrig lika djupsinnig och komplex som t.ex. handlingen som berör The Lost Boys i "Peter Pan", eller handlingen i "Det osynliga barnet" av Tove Jansson. Efter en lovande inledning blir allt mer och mer som standardiserad superhjälteaction, komplett med väldigt grovt tillyxade ryska skurkar och "den gode fadern" och "den onda häxan" som motpoler.

Uppföljare har premiär 2017

Den pyjamasliknande superhjältedräkt som Michele hittar i en second hand butik och som gör honom osynlig när han önskar det, verkar först vara symbolisk och det är egentligen roligare att tänka att Michele kan vara vem som helst, istället för "den utvalde", resultatet av ett hemligt experiment eller en en del av en hemlig familj där alla har knepiga krafter.

Uppföljaren till "Den osynlige pojken" kommer att ha premiär i Italien 2017 (förhoppningsvis kommer filmen även till Sverige) och i den nya filmen kommer vi att få möta Micheles tvillingsyster. Familjen kanske kommer att utökas till The Fantastic Four eller The Incredibles så småningom? En kul tanke: i The Fantastic Four är tjejen osynlig medan hennes bror Flamman kan fatta eld, här är killen osynlig, medan hans tvillingsyster tydligen har förmågan att kontrollera eld. Allt verkar vara uppbyggt för en mycket varm familjesammankomst!