Läkaren på landet - Tidningen Kulturen

I över trettio år har Dr. Jean-Pierre Werner varit läkare på den franska landsbygden. Han är kunnig, omtyckt av alla och vet det mesta om sina patienter - och inte bara om sina patienters krämpor. Hans identitet är att vara den som hjälper andra. Men om han inte längre är läkaren som hjälper alla andra, om han själv blir den som behöver hjälp, om han själv blir patient, vad händer då med hans identitet?

En film att se och lära av, tänka på och reflektera över.
Läkaren på landet

Regi: Thomas Lilti

François Cluzet, Marianne Deniscourt, Christoph Odent m.fl.

Frankrike, 2016

Studio S Entertainment

Livet på landet är ingen fransk idyll

Det är frågeställningen i Läkaren på landet. Jean-Pierre får sin "döddom" redan de första minuterna av filmen. Trappa ner eller dö.

Läkaren som ställer diagnosen fixar också "hjälp" i form av en nyutbildad, supersnygg kvinnlig läkare. Jean-Pierre är inte road.

Han har inget emot kvinnliga läkare, han är däremot misstänksam mot "stadsfolk" som bara har varit på landet på semester. För att leva på landet (och att vara läkare på landet) är långt ifrån någon semester. Jean-Pierre ser till att hon från början får det så jobbigt som möjligt, för att hon ska veta vad hon ger sig in på, men så småningom tinar både byborna och Jean-Pierre upp och hon blir en del av bygemenskapen.

När borgmästaren ska bygga ett stort skrytbygge till sjukhus (som de egentligen inte har råd med) för att "locka läkare från EU" är det den nya kvinnliga läkaren som påpekar hur det har gått på andra ställen - det kommer en läkare från Rumänien, han stannar de två månader han måste, tar bidragspengarna och sticker sedan hem igen. Kvar blir att betala underhåll på ett tomt skrytbygge. Något som folk i glesbygd inte har råd med. En scen med "besserwisser" kontra "sunt bondförnuft" har inte gjorts mer träffande sedan Söder om landsvägen (där var det professor kontra bondförnuftig Edward Persson, här är det borgmästare kontra bondförnuftig kvinnlig läkare).

Frankrike toppar år efter år Världshälsoorganisationens listor över världens bästa sjukvård. Supersnabb provtagning, minimal väntetid för läkarbesök, läkare som mer än gärna gör hembesök och tillgången på "läkare på landet". För invånare i Sverige är det bara att se och bli gröna av avund.

Fransmannen Thomas Lilti är läkaren som blev filmregissör, och i Läkaren på landet låter han betraktarna ta del av sina erfarenheter.

Det är också tänkvärt att Lilti klarar av att porträttera livet på landet utan att det någonsin blir pittoreskt, mysigt eller "feel-good-kliché". Det här är inte Änglagård. Livet på landet är fullt av leriga vägar, långa avstånd, regniga dagar, hårt arbete, ilskna gäss och en ständig kamp för överlevnad