Film: Fäktaren - Tidningen Kulturen

Film för barn och film med barn är inte samma sak. Men ofta är gränsen hårfin. Som när regissören Klaus Härö är i farten. Efter "Den bästa av mödrar", som handlade om ett finskt krigsbarn som hamnade i Skåne, och "Elina - som om jag inte fanns" (baserad på på en barnbok av Kerstin Johansson) gör Klaus Härö återigen vad han gör bäst: regisserar barn.

I "Fäktaren" finns många föräldralösa eller faderslösa barn, andra världskriget är över men Estland är långt ifrån "befriat".

Fäktningen blir till syvende och sist till en symbol för människornas motståndskraft mot det statlig
Fäktaren

Regi Klaus Härö

Märt Avandi, Ursula Ratasepp, Hendrik Toompere, Liisa Koppel, Lembit Ulfsak

2015 Finland/Estland/Tyskland

Studio S Entertainment

Verklighetsbaserad historia om mod, föräldralösa barn och fäktning

Ett tåg kommer lastat med hopp

Folket lever under Stalins terror, men ett tåg kommer lastat med hopp och en fadersfigur för de vilsna barnen i det ödsliga aldrig-aldrig landet. Att använda en ny karaktär som katalysator är ett gammalt beprövat dramatiskt grepp, det fungerar även i "Fäktaren". Den mystiske främlingen heter Endel Nelis (spelad av Märt Avandi) och fakta och fiktion vävs samman när man berättar om hans tid som idrottslärare i Hapsals skola.

Klaus Härö är som sagt en mästare på att regissera barn och att vara lyhörd för de små detaljerna. Som grund finns ett finstämt och lågmält manus av Anna Häinemaa.

Filmen är som bäst just när den är lågmäld och handlar om barnen och hur de reagerar på att någon verkligen ser dem och ger dem något spännande att göra.

I bakgrunden finns gamla motsättningar och politiska intriger som går långt tillbaka i tiden och en tyst, underförstådd, platonsk kärlekshistoria, men inget av allt det där är huvudtema i "Fäktaren".

Avslutande tävlingsmoment höjer spänningen

Filmens klimax och avslutande moment är en fäktningstävling i Leningrad mellan skolor från hela Sovjetunionen och eleverna från ett lantligt område i Estland borde inte ha en chans. Endel Nelis borde heller inte åka dit med barnen, han borde undvika Leningrad och han borde undvika att han och hans elever utmärker sig som alldeles för bra. Men han gör det ändå. För barnens skull.

Att avsluta en film med en tävling är ett gammalt beprövat grepp för att få upp spänningen i den tredje akten, det har fungerat i gamla sportfilmer och high school filmer, så väl som i den moderna Oscarsbelönade filmen "Silver Linings Playbook" (som avslutas med en danstävling) och det fungerar även här.

Filmen är inte någon barnfilm per se, men glädjande nog är den barntillåten.

Endel Nelis levde tills 1993 och hans fäktningsskola är fortfarande verksam än idag.

Filmen spelades in på plats i Estland och blev bland annat nominerad till en Golden Globe för bästa icke-engelskspråkiga film.

Minoriteterna som glömdes bort

Det brukar heta att "vinnaren skriver historien" och andra världskriget och efterkrigstiden brukar ofta filmatiseras ur vinnarnas perspektiv. Ryskspråkiga filmer som framställer ryssarna som "befriare" är helt historiskt inkorrekta, folk flydde för sina liv för att hinna undan när den sovjetiska armén gick fram och ändå bombade ryssarna flyktingströmmar som bestod av kvinnor, barn och skadade civilister. Det här är händelser som frekvent har ignorerats, liksom att det ofta saknas berättelser som skildrar andra världskriget ur minoritetsländernas synvinkel, speciellt de länder som "förlorade" efter krigets slut, länder som i praktiken ockuperades och fick utstå decennier av pennalism och förtryck. Utan att ha någon allierad armé att se fram emot som "befriare".

"Fäktaren" belyser just en sådan historia som brukar ignoreras, och kanske är det den finlandssvenska bakgrunden som gör regissören så lyhörd, det är svårt att tänka sig en svensk regissör fånga upp stämningarna lika bra (Finlands folk led betydligt mer än Sveriges, både under och efter andra världskriget). Det är lätt att se hur betydelsefull Härö anses vara i Finland. Fyra av Härös filmer har utsetts som Finlands bidrag till Oscarsgalans kategori Bästa icke-engelskspråkiga film: "Elina - som om jag inte fanns" (2003), "Den bästa av mödrar"(2005), "Post till pastor Jakob" (2009) och "Fäktaren" (2015).

Ögongodis och melankolisk musik

Rent visuellt är filmen ögongodis: drömlika tagningar där en smutsig estländsk by framstår som vacker genom Tumo Hurtris foto, tidskänslan är äkta när Endel vandrar genom snön som snabbt blandas med skiten i byn. Som en metafor för att inget är rent i det Sovjetockuperade landet, allt har smutsats ner av förtryckarna, inte ens snön ligger vit och den melankoliska musiken understyrker känslan av övergivenhet - hit kommer ingen tomte och ingen räddare. Det är också en stor fördel för autenticiteten att folk pratar de språk som de verkligen pratar i området, till skillnad från de många "andra världskriget filmer" där alla pratar engelska överallt, var man än befinner sig.

Vilka barn är värda att satsa på?

Moralfrågorna bubblar under ytan, medan rektorn säger att ”Fäktning är inget lämpligt intresse för arbetaren” (Sovjetunionen är på sitt sätt byggt på ett klassamhälle) och kritiserar Endel för den energi han lägger på "bonniga barn från landet", motsägs detta uttalande av att KGB-män applåderar och stöttar en Moskvabördig barnfäktare från liknande bakgrund - då är det okej, men inte om de är från Estland, för dessa barn är ju förutbestämt "underlägsna". Nazisternas sätt att resonera känns igen även här, för vissa är ju mer jämlika än andra och Stalins kommunistiska hantlangare bestämmer vem som är mest jämlik.

Fäktningen blir till syvende och sist till en symbol för människornas motståndskraft mot det statliga förtrycket. Endel blir filmens Obi-Wan Kenobi, den riddare som behövs för att ge barnen hopp.

Film. Med det intensiva thrillerdramat 'The Salesman' är Asghar Farhadi den fjärde regissören i filmhistorien som vinner en Oscar för Bästa icke-engelskspråkiga film två gånger. Han tar därmed plats på en mycket prominent vinnarlista som hittills bestått av tre legendariska mästerregissörer: Federico Fellini, Vittorio De Sica och Ingmar Bergman.

Kultur. 1612 – Svenska trupper, ledda av hertig Johan av Östergötland och Jesper Mattson Cruus af Edeby, besegrar en dansk här under kung Kristian IV, som är på återtåg från ett plundringståg i Västergötland, i slaget vid Kölleryd i Halland under det pågående Kalmarkriget. Efter att omkring 300 man har fallit (båda sidor inräknade) flyr danskarna till Varberg.
1808 – Utan föregående krigsförklaring går ryska trupper under ledning av general Fredrik Vilhelm von Buxhoevden över den svensk-ryska gränsen vid Abborrfors i östra Finland. Detta blir inledningen till finska kriget, som pågår till året därpå och i vilket Sverige förlorar den östra rikshalvan till Ryssland.
1848 – De båda tyska politiska aktivisterna Karl Marx och Friedrich Engels utger den lilla pamflettskriften Kommunistiska manifestet i London. Den är skriven på tyska och utges på uppdrag av den internationella organisationen Kommunisternas Förbund. Visserligen innehåller den inte mycket, som Marx inte redan har skrivit, men det kort- och lättfattliga samt slagkraftiga språket gör den till en stor succé och den mest spridda av deras skrifter. Redan samma år översätts den till svenska, sannolikt av Pehr Götrek, som också är medlem av förbundet. Manifestets mest berömda mening blir den sista, vilken är en uppmaning, som lyder ”Proletärer i alla länder, förenen eder!”
1940 – Norrbottniska Pajala bombas av sju sovjetiska flygplan som navigerat fel under ett bombuppdrag över Finland. Flera byggnader i samhället brinner ner och kostnaderna för de materiella skadorna uppgår till 45 000 kronor. Lyckligtvis omkommer ingen människa och endast två skadas lindrigt. Redan samma dag inlämnar den svenska regeringen en protestnot till Sovjetunionen, som den 6 mars erkänner att bombningen är ett misstag av sovjetiska plan och sedermera betalar skadestånd på 40 000 kronor. Detta blir den enda kränkningen av svenskt territorium under andra världskriget, som Sovjetunionen erkänner.
1968 – Sveriges utbildningsminister Olof Palme deltar i en demonstration i Stockholm tillsammans med Nordvietnams Moskvaambassadör och håller ett tal där han kritiserar USA för dess krigföring i Indokina och hävdar att kriget är ett hot mot demokratin. Detta leder till en diplomatisk kris mellan Sverige och USA, där den amerikanske ambassadören i Sverige William Heath kallas hem till USA. Det dröjer till 1970, innan en ny amerikansk Sverigeambassadör utses, och de diplomatiska relationerna mellan länderna förblir kylig ännu längre, bland annat då Palme 1972 håller ett tal om de amerikanska bombningarna av Hanoi.
1972 – Den amerikanske presidenten Richard Nixon inleder ett oväntat men historiskt besök i Kina, vilket pågår till den 28 februari, och tas emot av landets ledare Mao Zedong. Syftet med besöket är att förbättra relationerna mellan länderna, som vid denna tid ser varandra som något av ärkefiender och det är första gången en amerikansk president besöker ett kommunistiskt land. Besöket leder till och med till att engelska språket berikas med metaforen Nixon in China, som uttryck för när en politiker gör något oväntat och okarakteristiskt.
1976 – De första paralympiska vinterspelen invigs i svenska Örnsköldsvik. Spelen har tillkommit för att personer med olika former av funktionsnedsättningar ska kunna delta i olympiska vinterspelsidrotter, men med anpassningar till deras nedsättningar. Paralympiska sommarspel har hållits sedan 1960.
1987 – Olof Johansson väljs till det svenska Centerpartiets ordförande, sedan den tidigare ledaren Karin Söder har avgått den 2 februari, på grund av dålig hälsa. Johansson förblir partiledare till 1998, då han lämnar posten några veckor före årets svenska riksdagsval.

Källa: Wikipedia