Film/DVD: Pojken och världen - Tidningen Kulturen

"Pojken och världen" är "barnfilm för vuxna" - en film som ser världen ur ett barnperspektiv och utspelar sig i ett obestämt fantasiland någonstans i Sydamerika. Filmen är Alê Abreus andra långfilm. De färgglada animationerna för tankarna till dels hur små barn brukar rita (med streckgubbar och streck-gräs i olika färger), dels stora konstnärer som Joan Miró och Georges Braque. Filmen tog storslam på Annecy International Animated Film Festival, världens främsta festival för animerad film, nomine

Färgerna berättar sin egen historia. Det fridfulla landet skildras ljust och luftigt med stora ljus
Pojken och världen

Regi: Alê Abreu

Brasilien, 2014

Njuta films

Brasiliansk Oscarsnominerad barnfilm för vuxna

Universellt fantasispråk

Dialogen är på fantasispråk och behöver alltså inte dubbas eller textas i olika länder. Figurerna talar samma internationella språk som pingvinen Pingu. Det är alltså inte vad som sägs som är det viktigaste utan hur det sägs.

Handlingen kretsar kring Cacu, en liten pojke som bor med sina föräldrar i ett hus där regnskogen börjar. Pojken saknar sin pappa som försvinner med ett tuffande tåg, som påminner om larven som röker på i "Alice i Underlandet". I flashbacks får vi se saker som de gjorde tillsammans och pojken sparar minnen i en burk, som han gräver ner under en sten. Det är vackert, men långa flashbacks och drömsekvenser får små barn att skruva på sig och undra när det ska hända någonting.

Men "Pojken och världen" är inte en händelsedriven film, det är en emotionellt driven film som handlar om olika sinnesstämningar.

En emotionellt driven film

Ramhandlingen är att pojken letar efter sin pappa, som åkt till stan för att hitta jobb, men de finaste miljöerna är fantasivärldar eller emotionella världar. En färgstark karneval, som efter hand överskuggas av mörka moln från en modern värld där reklamskyltar flyttar in.

Globaliseringen och urbaniseringen ödelägger landsbygden och effekterna av att ta tåget till stan är långt ifrån positiva. Här är ett "Söder om landsvägen" budskap i stil med "bättre en bra bonde än en dålig advokat": landsbygden måste få leva, alla kan inte dras in i städerna, vare sig de vill eller inte, landsbygden och naturen kan inte exploateras i det oändliga. Medan naturbilderna är vackra och fulla av färgglada växter och djur, är de urbana bilderna fulla av sopberg och miljöförstöring i gråbrun färgskala.

Som en storslagen kvalitetsbilderbok

"Pojken och världen" är ofta som en välgjord barnbok, konstnärligt fritt illustrerad. En sådan där storslagen kvalitetsbilderbok, helt utan eller med minimalt med förklarande text och dialog, man sitter och bläddrar, tittar på bilderna och fantiserar om vad som egentligen händer. Man kan hitta nya detaljer hela tiden. Men eftersom detta är en film får man inte bläddra i egen takt, för en del betraktare kan bläddrandet gå lite väl sävligt, medan andra kanske vill frysa bilden för att bli kvar i en viss stämning. Det här är ingen lättläst historia (för att fortsätta bokmetaforen). I staden finns både det som lockar och det som hotar. Bilderna sköljer över betraktaren i en strid flod.

Färgernas historia

Färgerna berättar sin egen historia. Det fridfulla landet skildras ljust och luftigt med stora ljusa ytor och harmoniskt utspridda färgklickar medan staden är ett mörkt gytter, där varenda yta redan är full och ska fyllas ännu mer.

I storstaden paraderar arméer som känns hotfulla, det finns svävande öar för välbeställda människor. Massor av folk sliter på plantagerna och i textilfabrikerna, i staden bjuds produkterna ut i vräkiga skyltfönster.

Motsättningen mellan landet och staden kan också ses som symbolisk i en strid mellan en färgglad fågel av obestämd art och en mörk örnliknande fågel.

Den rökande larven tuffar vidare

Fotografier av skövling och miljöförstöring klipps in i filmen, vi befinner oss i Sydamerika, men vi rör oss också i en fantasivärld. Kanske finns allt bara i pojkens huvud, en tänk-om-värld. Det innebär att barnet, liksom i "Alice i Underlandet" (där allt var Alices egen dröm), slutligen har kontroll och inte står maktlös inför morgondagen. Det gäller bara att vakna först.

Och den rökande larven, som ser ut som ett tåg, tuffar vidare till någon annans historia och någon annans fantasi.