Film/DVD: Pojken och världen - Tidningen Kulturen

"Pojken och världen" är "barnfilm för vuxna" - en film som ser världen ur ett barnperspektiv och utspelar sig i ett obestämt fantasiland någonstans i Sydamerika. Filmen är Alê Abreus andra långfilm. De färgglada animationerna för tankarna till dels hur små barn brukar rita (med streckgubbar och streck-gräs i olika färger), dels stora konstnärer som Joan Miró och Georges Braque. Filmen tog storslam på Annecy International Animated Film Festival, världens främsta festival för animerad film, nomine

Färgerna berättar sin egen historia. Det fridfulla landet skildras ljust och luftigt med stora ljus
Pojken och världen

Regi: Alê Abreu

Brasilien, 2014

Njuta films

Brasiliansk Oscarsnominerad barnfilm för vuxna

Universellt fantasispråk

Dialogen är på fantasispråk och behöver alltså inte dubbas eller textas i olika länder. Figurerna talar samma internationella språk som pingvinen Pingu. Det är alltså inte vad som sägs som är det viktigaste utan hur det sägs.

Handlingen kretsar kring Cacu, en liten pojke som bor med sina föräldrar i ett hus där regnskogen börjar. Pojken saknar sin pappa som försvinner med ett tuffande tåg, som påminner om larven som röker på i "Alice i Underlandet". I flashbacks får vi se saker som de gjorde tillsammans och pojken sparar minnen i en burk, som han gräver ner under en sten. Det är vackert, men långa flashbacks och drömsekvenser får små barn att skruva på sig och undra när det ska hända någonting.

Men "Pojken och världen" är inte en händelsedriven film, det är en emotionellt driven film som handlar om olika sinnesstämningar.

En emotionellt driven film

Ramhandlingen är att pojken letar efter sin pappa, som åkt till stan för att hitta jobb, men de finaste miljöerna är fantasivärldar eller emotionella världar. En färgstark karneval, som efter hand överskuggas av mörka moln från en modern värld där reklamskyltar flyttar in.

Globaliseringen och urbaniseringen ödelägger landsbygden och effekterna av att ta tåget till stan är långt ifrån positiva. Här är ett "Söder om landsvägen" budskap i stil med "bättre en bra bonde än en dålig advokat": landsbygden måste få leva, alla kan inte dras in i städerna, vare sig de vill eller inte, landsbygden och naturen kan inte exploateras i det oändliga. Medan naturbilderna är vackra och fulla av färgglada växter och djur, är de urbana bilderna fulla av sopberg och miljöförstöring i gråbrun färgskala.

Som en storslagen kvalitetsbilderbok

"Pojken och världen" är ofta som en välgjord barnbok, konstnärligt fritt illustrerad. En sådan där storslagen kvalitetsbilderbok, helt utan eller med minimalt med förklarande text och dialog, man sitter och bläddrar, tittar på bilderna och fantiserar om vad som egentligen händer. Man kan hitta nya detaljer hela tiden. Men eftersom detta är en film får man inte bläddra i egen takt, för en del betraktare kan bläddrandet gå lite väl sävligt, medan andra kanske vill frysa bilden för att bli kvar i en viss stämning. Det här är ingen lättläst historia (för att fortsätta bokmetaforen). I staden finns både det som lockar och det som hotar. Bilderna sköljer över betraktaren i en strid flod.

Färgernas historia

Färgerna berättar sin egen historia. Det fridfulla landet skildras ljust och luftigt med stora ljusa ytor och harmoniskt utspridda färgklickar medan staden är ett mörkt gytter, där varenda yta redan är full och ska fyllas ännu mer.

I storstaden paraderar arméer som känns hotfulla, det finns svävande öar för välbeställda människor. Massor av folk sliter på plantagerna och i textilfabrikerna, i staden bjuds produkterna ut i vräkiga skyltfönster.

Motsättningen mellan landet och staden kan också ses som symbolisk i en strid mellan en färgglad fågel av obestämd art och en mörk örnliknande fågel.

Den rökande larven tuffar vidare

Fotografier av skövling och miljöförstöring klipps in i filmen, vi befinner oss i Sydamerika, men vi rör oss också i en fantasivärld. Kanske finns allt bara i pojkens huvud, en tänk-om-värld. Det innebär att barnet, liksom i "Alice i Underlandet" (där allt var Alices egen dröm), slutligen har kontroll och inte står maktlös inför morgondagen. Det gäller bara att vakna först.

Och den rökande larven, som ser ut som ett tåg, tuffar vidare till någon annans historia och någon annans fantasi.

Film. Med det intensiva thrillerdramat 'The Salesman' är Asghar Farhadi den fjärde regissören i filmhistorien som vinner en Oscar för Bästa icke-engelskspråkiga film två gånger. Han tar därmed plats på en mycket prominent vinnarlista som hittills bestått av tre legendariska mästerregissörer: Federico Fellini, Vittorio De Sica och Ingmar Bergman.

Kultur. 1612 – Svenska trupper, ledda av hertig Johan av Östergötland och Jesper Mattson Cruus af Edeby, besegrar en dansk här under kung Kristian IV, som är på återtåg från ett plundringståg i Västergötland, i slaget vid Kölleryd i Halland under det pågående Kalmarkriget. Efter att omkring 300 man har fallit (båda sidor inräknade) flyr danskarna till Varberg.
1808 – Utan föregående krigsförklaring går ryska trupper under ledning av general Fredrik Vilhelm von Buxhoevden över den svensk-ryska gränsen vid Abborrfors i östra Finland. Detta blir inledningen till finska kriget, som pågår till året därpå och i vilket Sverige förlorar den östra rikshalvan till Ryssland.
1848 – De båda tyska politiska aktivisterna Karl Marx och Friedrich Engels utger den lilla pamflettskriften Kommunistiska manifestet i London. Den är skriven på tyska och utges på uppdrag av den internationella organisationen Kommunisternas Förbund. Visserligen innehåller den inte mycket, som Marx inte redan har skrivit, men det kort- och lättfattliga samt slagkraftiga språket gör den till en stor succé och den mest spridda av deras skrifter. Redan samma år översätts den till svenska, sannolikt av Pehr Götrek, som också är medlem av förbundet. Manifestets mest berömda mening blir den sista, vilken är en uppmaning, som lyder ”Proletärer i alla länder, förenen eder!”
1940 – Norrbottniska Pajala bombas av sju sovjetiska flygplan som navigerat fel under ett bombuppdrag över Finland. Flera byggnader i samhället brinner ner och kostnaderna för de materiella skadorna uppgår till 45 000 kronor. Lyckligtvis omkommer ingen människa och endast två skadas lindrigt. Redan samma dag inlämnar den svenska regeringen en protestnot till Sovjetunionen, som den 6 mars erkänner att bombningen är ett misstag av sovjetiska plan och sedermera betalar skadestånd på 40 000 kronor. Detta blir den enda kränkningen av svenskt territorium under andra världskriget, som Sovjetunionen erkänner.
1968 – Sveriges utbildningsminister Olof Palme deltar i en demonstration i Stockholm tillsammans med Nordvietnams Moskvaambassadör och håller ett tal där han kritiserar USA för dess krigföring i Indokina och hävdar att kriget är ett hot mot demokratin. Detta leder till en diplomatisk kris mellan Sverige och USA, där den amerikanske ambassadören i Sverige William Heath kallas hem till USA. Det dröjer till 1970, innan en ny amerikansk Sverigeambassadör utses, och de diplomatiska relationerna mellan länderna förblir kylig ännu längre, bland annat då Palme 1972 håller ett tal om de amerikanska bombningarna av Hanoi.
1972 – Den amerikanske presidenten Richard Nixon inleder ett oväntat men historiskt besök i Kina, vilket pågår till den 28 februari, och tas emot av landets ledare Mao Zedong. Syftet med besöket är att förbättra relationerna mellan länderna, som vid denna tid ser varandra som något av ärkefiender och det är första gången en amerikansk president besöker ett kommunistiskt land. Besöket leder till och med till att engelska språket berikas med metaforen Nixon in China, som uttryck för när en politiker gör något oväntat och okarakteristiskt.
1976 – De första paralympiska vinterspelen invigs i svenska Örnsköldsvik. Spelen har tillkommit för att personer med olika former av funktionsnedsättningar ska kunna delta i olympiska vinterspelsidrotter, men med anpassningar till deras nedsättningar. Paralympiska sommarspel har hållits sedan 1960.
1987 – Olof Johansson väljs till det svenska Centerpartiets ordförande, sedan den tidigare ledaren Karin Söder har avgått den 2 februari, på grund av dålig hälsa. Johansson förblir partiledare till 1998, då han lämnar posten några veckor före årets svenska riksdagsval.

Källa: Wikipedia