Filmkritik - Tidningen Kulturen

Josiane Balasko och Gérard Jugnot i den franska komedin Mes héros

Päron och lavendel blev nyligen en biosuccé över hela världen, överallt där det finns vänner av fransk film, som gärna vill se en "livet på landet" film, med böljande lavendel- och solrosfält, vackra gamla päronträd och en sådan där bitterljuv kärlekshistoria som franska filmer verkar vara så unikt bra på att leverera.

Musikaler lever i högsta välmåga. Speciellt i den tecknade världen. Här är ett "La La Land" för alla barn och deras familjer att mysa med en regnig dag. Om och om igen!

Paul, Pierre och Louise i filmen Päron och lavendel

Päron och lavendel. Smaken av underverk. I Frankrike tar man komedi på allvar. Komedi är en fin genre, värd de allra bästa skådespelarna, och när de medverkar i en film står det stolt "de la Comedie-française" under deras namn, både på filmaffischerna och när inledningstexterna i själva filmen rullar. Som här, när det gäller Benjamin Lavernhe från la Comedie-française, som spelar den manliga huvudrollen i Päron och lavendel.

Orson Welles och Loretta Young

Det där kan absolut inte vara sant. Det ser alldeles för vidrigt ut! Ungefär så kan man sammanfatta en stor del av publikens respons bär det gäller den del av filmen "Hacksaw Ridge" (2016) som skildrade krigets helvete på ön Okinawa under andra världskriget. Det spelar ingen roll att överlevande påpekat att i verkligheten såg det mycket värre ut än i filmen.

Cézanne och Zola. Kulturhistoriens mest kända bromance? Regissören och manusförfattaren Danièle Thompson tar sig an en vänskapshistoria som sträcker sig över 40 år. Danièle Thompson har belönats med massor med priser och prisnomineringar under en lång filmkarriär, som sträcker sig ända tillbaka till 1960-talet. Hon forskade om Cézanne och Zola så länge att hon hävdar att de började kännas som familjemedlemmar.

Fler artiklar...