Filmkritik - Tidningen Kulturen

Rännstensungar med huvudpersonen Ninni i rullstol och Murre i Edward Persson hatt

Den rullstolsburna och föräldralösa Ninni (Birgitta Hoppeler) sjunger "I min lilla, lilla värld av blommor" och bor hos den fattige konstnären Johan Fahlén (Adolf Jahr) som kämpar för att få ihop pengar till en operation som kanske kan göra Ninni frisk igen. Illasinnat skvaller och hot om vräkning och barnhemsplacering gör deras liv svårt, men traktens kavata rännstensungar kommer till undsättning.

Kjersti Tveterås och Aurora Lindseth-Løkka i Lejonkvinnan

Sagan om Skönheten och Odjuret finns i många tappningar. Disney har till och med gjort två versioner. Den senare av dem, spelfilmsversionen med musikalinslag, kom ut samtidigt med Lejonkvinnan. Båda sagorna drog storpublik på bio, och finns nu att avnjuta på DVD.

Hugh Jackman tar farväl till rollkaraktären Wolverine

Filmen Logan är en mäktig upplevelse, en gammaldags western korsad med roadmovie, snarare än en superhjältefilm, där kända skådespelare hänger i linor och agerar mot greenscreens, med eviga bataljer mot superskurkar och där hela världen ska räddas - igen.

Robin och Batman flyger igen

En alternativ titel till The Lego Batman Movie hade kunnat vara "Batman - The Roast". Det här är första gången på senare tid som någon försökt göra en rolig version av Batman, och samtidigt är det första gången som någon har kommit Batman in på livet. Batman dekonstrueras in till minsta byggsten. Och det ska tydligen en Lego-figur till för att göra ett komplext porträtt av en superhjälte ?!

Rik och fin yta i The Handmaiden

Alla lurar alla i den sydkoreanske regissören Park Chan-wooks queera noir thriller, en thriller som handlar om passion, svek och hämnd. The Handmaiden tävlade i Cannes om både Guldpalmen och Queerpalmen 2016, och filmen är Park Chan-wooks återkomst till hemlandet Sydkorea, efter att bland annat gjort den amerikanska filmen Stoker.

Fler artiklar...