Filmens porträtt - Tidningen Kulturen




×

Varning

JUser: :_load: Det går inte att ladda användare med ID: 168

Filmens porträtt

Fernando Mieles: Ecuador är i Sverige inte ett av de mest kända länderna i Sydamerika när det gäller filmindustri, men det finns många intressanta verk som kommer därifrån. Under årets filmfestival i Genua hade man möjlighet att för första gången i Europa (med undantag för Spanien) se den film som har varit den största framgången någonsin utanför spansktalande länder: ”Den fängslade Prometeo” av Fernando Mieles. För att kunna förstå den ecuadorianska filmen och dess tematik har jag haft hjälp av den i Italien verksamma Claudia Savago, som är en före detta skådespelerska som nu regisserar. Hon kom till Italien i början av 1990-talet tillsammans med tusentals andra ecuadorianer. I sin kortfilm ”Brevet” behandlar hon ett stort trauma, nämligen separationen mellan familjemedlemmar.

 

Intervju med Claudia Savago

 

Skulle du kunna berätta för oss hur filmen kom till Ecuador och hur den har fungerat och varför den verkar ha varit så viktig för att behandla teman som misär och alkoholkonsumtion?

Läs mer...

Aija Terauda: Många europeiska skådespelerskor har prövat lyckan i Hollywood, men ofta (med undantag möjligen av Marlene Dietrich och Greta Garbo) har de blivit kända för vissa stereotypiska roller. De mest kända europeiska skådespelerskorna har sitt ursprung i en tradition av stark filmkultur, men man kan inte säga att det gäller skådespelerskor från Lettland. Därifrån kommer Aija Terauda, en av de mest eftertraktade skådespelerskorna inom film och teater i New York.

Den lettiska filmen är ironiskt nog mest känd på grund av en i Lettland född regissör, Sergej Eisenstein, som var den store konstnären under Stalin epoken. Hur är situationen för film i dagens Lettland?

- Lettand är ett mycket litet land som producerar få bra filmer om året. Nu finns det en produktion av tre till fem långfilmer per år, men jag känner inte till dem så bra eftersom distributionen är begränsad. Tyvärr finns det stora problem för att kunna finansiera och distribuera lettisk film. Den senaste filmen med en större budget var en film 2008, ”The Guards of Riga”, en krigsfilm. Tyvärr måste alla lettiska filmare brottas med ekonomiska problem.

Läs mer...

Kjell SundstedtKjell Sundstedt, 59 år, är född och uppvuxen i Solberga utanför Stockholm.
Han har arbetat inom film- och teaterbranschen i snart 40 år som filmklippare, regissör, dokumentärfilmare, film- och teatermanusförfattare, romanförfattare samt som lärare.
På 1980-talet kunde det hända att det blev svart för ögonen då Kjell var ute och körde bil vilket gjorde honom mycket oroligt.

- Jag fick veta att jag har en ärftlig ögonsjukdom som skulle göra mig blind. Fast jag vet inte om någon i släkten har det, kanske började det med mig, menar Sundstedt.

Läs mer...

 

En scen från Sergei Loznitsas My JoyFilmen "The Joy" är en av de mest kompromisslösa filmer som vi har skådat under 2000-talet. Den ryske regissören Sergei Loznitsa har med hjälp av fotograf och klippare lyckats skapa ett svårt men alltid fängslade verk i vilket vi först följer en lastbilchaufför, som möter en grym död. På de ödsliga platserna i norra Ukraina möter vi poliser som beter sig som värsta rövarna och även sadistiskt mördar en kollega, samt personer som lever vid sidan av lagen. Några dåd som har föregått under andra världskriget, som mordet på en godhjärtad person enbart för att han i krigets början sa att Tyskland var en civiliserad nation, och hämnden på en officer precis kommen från Berlin, som verkar ha lämna ett mycket kraftigt spår i dagens samhälle. På Nordic Light Hotel i Stockholm möter jag Sergei Loznitsa, som på ett kunnigt och trevligt sätt svarar på mina frågor.

Läs mer...

 

Kôji WakamatsuNär det gäller regiansvarig för "Caterpillar" är det Kôji Wakamatsu (född 1936) började att regissera 1963 har idag gjort över 100 filmer (första titeln var "Hageshii onnatachi"). Förutom att ha varit både regissör och skådespelare har han även varit verksam som producent för bland annat Nagisa Ôshimas berömda banbrytande film "Sinnenas rike" från 1976, en av de största japanska filmerna någonsin. Kôji Wakamatsu - eller som han egentligen heter Takashi Ito - har varit en av skaparna av den japanska nya vågen.

Denna rörelse ville, trots beundran för deras formella skapande, ta avstånd från äldre filmskapare som Akira Kurosawa och Kenji Mizoguchi. Resultatet blev att man anklagade dem för att vara alldeles för västerländsk- eller, rättare sagt, Hollywoodinspirerade. Detta ledde till att de i stället skapade en egen filmstil som var mycket mer experimentell och mest levde för dikotomier mellan döden och Eros, ett tema som är mycket väl utvecklat även i Kôji Wakamatsu senaste film "Caterpillar".

 

Läs mer...

Cheol-soo JangSydkorea kännetecknas av en vital filmindustri, en filmindustri som ofta kännetecknas av en extrem omsorg för det tekniska så till vida att alla filmtekniska medel musik, foto, skådespeleri och klippning fungerar väl.

Samtidigt kännetecknas bilden av den Sydkoreanska filmindustrin av en ofta förekommande förkärlek för ultravåld, ett våld som är så osmakligt att det inte kan tolkas som någon glorifiering, samt av en extremt realistisk skildring, med en handling presenterad som de hemska och skrämmande handlingar som de verkligen är, som gör det motbjudande.

Då den unge sydkoreanska regissören Cheol-soo Jang, aktuell med filmen "Bedevilled", för ett tag sedan var på besök i Stockholm, fick Tidningen Kulturen möjlighet att träffa honom och hans film kan ses som ett bevis på den vitala sydkoreanska filmen.

Men Cheol-soo Jang har inte bara tagit intryck av den sydkoreanska filmen. Efter studierna vid filmskolan i Seoul, har han i hög grad varit aktiv både som videoklipp- och reklamregissör och i som klippare i både Sydkorea och Japan har han även haft tillfälle att studera de japanska filmklassikerna.

Läs mer...

 

Tova Magnusson-NorlingRegissören och skådespelerskan Tova Magnusson-Norling, nyss festival- och bioaktuell med filmen "Fyra år till", mötte i samband med Stockholm Filmfestival Tidningen Kulturen på Hotel Anglais i hjärtan av Östermalm i Stockholm och svarade på frågor.

Skulle du till att börja med kunna berätta om hur du fick idén till din film?

- Det var Wilhelm Behrman, manusförfattare, som berättade om en filmisk fantasi.
Det började för några år sedan.
Han skrev Citycom och arbetade som journalist på Rosenbad.
Han ville berätta om politiker ur en annorlunda vinkel, en som skulle vara både rolig och sexig.

 

Läs mer...

altI filmen "Fuerteventura", som till stor del utspelas på Kanarieöarna, blandar Jesper samman samtid, dåtid och framtid. Samtidigt dras han in i en kärlekshistoria med en spansk kvinna som påminner om hans före detta fru, tidigare omkommen i en bilolycka. Filmen påminner starkt om Christopher Nolans "Inception" inte för handlingens skull, men för filmens kusliga atmosfärs skull. "Fuerteventura" är en vacker och kompromisslös skildring av en psykologisk process. Tidningen Kulturen har talat med filmens debuterande långfilmsregissör, Mattias Sandström.

Hur kom Du på idén till filmen?
- Den har vuxit fram ur några lösa idéer som inte hänger ihop med berättelsen om en person som förlorar en närstående. När man sörjer är man mottaglig för att träffa en ny person. Vi började leka med idén. Då kände vi att den var ganska konventionell. Det är en berättelse som handlar mycket om en persons undermedvetna. Vi måste föra fram konflikten och göra någonting i världen. Spelplatsen börjar förändras.

 

Läs mer...

Conrad RooksI slutet av år 2000 befann jag mig i Pattaya i Thailand och det kändes riktigt, riktigt bra. Nej, jag var inte där för att sexturista utan för att möta en av mina absoluta idoler i filmvärlden. Här, i denna dekadenta badort full av prostitution, droger, barliv och sunkiga stränder, bodde nämligen den amerikanske regissören Conrad Rooks.

Med två huvudsakliga filmer i bagaget, "Chappaqua" (1966) och "Siddharta" (1972), hade Rooks positionerat sig som en egensinning och sökande konstnär som använt filmmediet för att driva ut sina egna demoner och uppmuntra sina egna fascinationer.

"Chappaqua" är en suggererande psykedelisk inblick i beroendets allra innersta väsen. Tillika djupt in i den smärtsamma kampen för att på något sätt nå den egna fria viljan igen. Med enormt vackert filmfotografi av Robert Frank, musik av Ravi Shankar och med insatser från Beat-ikoner som William Burroughs och Allen Ginsberg, är "Chappaqua" en undergroundjuvel i filmhistorien. Den skildrar med ett tidstypiskt (både visuellt och psykologiskt) bildspråk en tidlös historia om mänsklig värdighet.

Läs mer...

Annons

Populära artiklar i denna kategori

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts