Sickan Carlsson och kvinnorollens klassresa i svensk film - Tidningen Kulturen

Sickan Carlsson i Filmstaden

Filmens porträtt
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Sickan Carlsson personifierar andemeningen av ordet “folkkär”. Hennes filmkarriär stäckte sig över 69 år. När hon gick bort 96 år gammal var hon fortfarande en högt aktad kulturpersonlighet. Sickan Carlssons filmografi kan mer än någon annan svensk filmstjärnas användas för att illustrera det forna svenska klassamhället och kvinnans frigörelse och väg mot attraktiva högstatusyrken.

 


Sickan Carlsson är förresten ett smeknamn, som den unga Anna-Greta fick eftersom hennes pappas favoritartist var den finlandssvenska sångerskan Sickan Castegren. Smeknamnet stannande kvar och blev artistnamn. Och har ingenting alls att göra med det smeknamn som Hasse Ekmans son Gösta Ekman får i Jönssonligan filmerna

Annons:



Glittrande glad och populär

"Jag är så glittrande glad!" Denna populära sång blev genom åren till något av Sickan Carlssons signaturmelodi. Privat var hon lika glad och vänlig och populär som personerna hon spelade på vita dukten. Hon fick under sin filmkarriär möjlighet att vara medskapare till nya kvinnliga ideal och hennes roller följer med tidens strömningar.

Vanligtvis är det helt olika typer av filmstjärnor som marknadsförs gentemot den manliga respektive den kvinnliga biopubliken. Se bara på det amerikanska stjärnsystemet. Men Sickan Carlsson gick hem hos både män och kvinnor.

Män ville ha en flickvän som Sickan, kvinnor ville vara henne!

En positiv kvinnlig förebild

Redan under 1940-talet var Sickan en av de mest populära personerna i hela Sverige. När män fick lista sina favoritskådespelare var Sickan alltid med i toppen --- skulle de bara välja en favorit så valde de Sickan. Hon slog den amerikanska konkurrensen med hästlängder.

Sickan Carlsson var också en positiv kvinnlig förebild, och i de roller hon fick på vita duken ser man både hur Sickan blir en allt starkare stjärna och hur fler och fler yrken öppnas för kvinnor.

Sickan Carlssons filmografi kan mer än någon annan svensk filmstjärnas användas för att illustrera det forna svenska klassamhället och kvinnans frigörelse och väg mot attraktiva högstatusyrken.

Hembiträde, lotta och manikyrist

Sickan Carlssons första lilla roll var som hembiträde i pilsnerfilmen Jag gifta mig - aldrig (1932). Rollen var okrediterad. Hennes sjunde filmroll, den i folklustspelet Smålänningar (1935), gav henne lysande recensioner som förutspådde att den här unga aktrisen skulle bli något stort.

Det stora publikgenomslaget för Sickan kom i och med Landstormens lilla Lotta (1939) och Landstormens lilla argbigga (1941). Fortfarande kretsar mycket av handlingen kring livet på landet, och med Sickan som glad lotta oroar man sig inte så mycket över att Sverige kanske kunde ha blivit invaderat av fienden.

I filmen Smålänningar (1935) räddas en lantlig idyll genom driftighet och en ny industri. Alla hugger i tillsammans! Men faktum är att urbaniseringen av Sverige fortsatte, vilket också syns i Sickan Carlsson filmerna. Mindre lantlig idyll, mera stadsliv.

Men bara för att en tjej flyttar till stan, innebär det inte automatiskt att hon får tag på ett högstatusyrke ...

I Pappa sökes (1947) spelar Sickan Carlsson en hårt arbetande manikyrist på ett varuhus --- och hon ger en rik äldre man svar på tal när han tror att manikyrister bara är sådana som flirtar med kunderna och försöker gifta sig rikt. Sickans rollkaraktär har charm och skinn på näsan. Och detta ger henne drömprinsen i form av Karl-Arne Holmstens karaktär --- en rikemansson som hon snabbt får fason på. Hennes andra kärleksintresse i filmen spelas av Gunnar Björnstrand, och det är hans rollkaraktär som är på jakt efter en pappa i filmen.

Återkommande filmpartners

Sickan Carlsson hade många återkommande filmpartners: hon är ofta som allra roligast tillsammans med göteborgaren och revyartisten Åke Söderblom eller regissören och manusförfattaren Hasse Ekman.

003 Sickan Carlsson i Smålänningar

Sickan Carlsson i Smålänningar

Sickan Carlsson hävdade själv att det var Schamyl Bauman som hade upptäckt henne "på riktigt" och insett att hon kunde göra något mer än att stå vid en grind och se ljuvlig ut.

Tillsammans med Schamyl Bauman gjorde hon många minnesvärda filmer,
nio stycken mellan 1949 och 1955, bland andra Puck heter jag (1951) och Älskling på vågen (1956).

Hasse Ekman tog Sickan Carlsson och hennes rollkaraktärer till nya höjder. I hans filmer fick hon på 1950-talet ha den tidens högstatusyrken som läkare och lärare i Sjunde himlen (1956) och Fröken Chic (1959). Hon spelade karriärkvinnor som blev feministiska förebilder. Dessutom var hon fortfarande rolig, söt och glad. Men hon kunde ge sin manlige motspelare (Hasse Ekman) svar på tal!

Eftersom Sickan under en lång tid var Sveriges populäraste filmstjärna ville så klart många regissörer jobba med henne. En ny film med Sickan marknadsfördes mycket riktigt som en ny Sickan Carlsson film --- man använde inte regissörens namn som dragplåster. Inte ens när det gällde Bauman eller Ekman!

Lärare, läkare och känd sångerska

Idag är knappast lärare och läkare några högstatusyrken som unga tjejer strävar efter. Vad som är eftertraktat (enligt mätningar i skolor) är att bli berömd och känd (och gärna rik). Men den typen av högstatusyrken har också Sickan Carlsson haft på film. Som i Gentleman att hyra (1940). Här spelar hon en internationellt berömd kabarésångerska, Claire Wanner, som kommer hem till Sverige igen. Är hon en för stor stjärna för Sverige eller ska kärleken hålla henne kvar?

De som konkurrerar om Sickans rollkaraktärs hand i filmen är den tidens stora flickfavorit George Fant, den gladlynte norrmannen Georg Lökkeberg och den charmige göteborgaren Åke Söderblom. Även om George Fants karaktär drar det längsta strået, känner man ofta att Sickan Carlsson och Åke Söderblom är de som är allra roligast tillsammans! Båda två har kombinationen humor, charm, sång och dans.

Åke Söderbloms karaktär får trösta sig med Eva Henning, som i Gentleman att hyra gör sin första lilla filmroll. Hon fick också lysande kritik och blev senare en av svensk films stora filmstjärnor - och gift med Hasse Ekman.

Förväxlingskomedi med dubbel dos Sickan

Min syster och jag (1950) är en klassisk förväxlingskomedi där Sickan spelar två roller --- en rik godsägare som är modern, tuff och framåt och hennes syster som är gammeldags romantisk och ljuv. Men egentligen är den romantiska systern bara ett påhitt, de är en och samma person ... Man får i alla fall dubbelt upp av Sickan Carlsson, hon sjunger i båda rollerna, och som den romantiska systern får hon även en ny, musikalisk bästa kompis spelad av Cécile Ossbahr, som slog igenom i musikalfilmen Blåjackor, tillsammans med Nils Poppe och Annalisa Ericson. Alla dessa skådespelare blev över 92 år ... det verkar som om ett liv med sång och dans och glädje är verkligt nyttigt!

Flera av Sickan Carlssons filmer har nyligen restaurerats och sampackats i Den Stora Sickan Carlsson Boxen. Här finns Å, en sån grabb (1934), Gentleman att hyra (1940), Pappa sökes (1947) och Min syster och jag (1950).

Lysande, Sickan!

2015 var ett stort jubileumsår inom svensk film: Ingrid Bergman, Hasse Ekman och Sickan Carlsson hade alla sitt 100 års jubileum. Av dessa tre storheter blev Sickan mest folkkär i Sverige.

Sickan Carlsson är förresten ett smeknamn, som den unga Anna-Greta fick eftersom hennes pappas favoritartist var den finlandssvenska sångerskan Sickan Castegren. Smeknamnet stannande kvar och blev artistnamn. Och har ingenting alls att göra med det smeknamn som Hasse Ekmans son Gösta Ekman får i Jönssonligan filmerna.

Men om den äkta Sickan Carlssons filminsatser kan man bara säga: "Lysande Sickan, lysande!"

Belinda Graham