Debatt om film - Tidningen Kulturen




×

Varning

JUser: :_load: Det går inte att ladda användare med ID: 168

Filmdebatt

Jonas Wennberg hävdar i sitt svar Hoppfullt om viktiga frågor i bröderna Coens "A Serious Man" (publicerat i Tidningen Kulturen den 7/1- 2010) på mitt debattinlägg ("A Serious Man" och det möjligas hantverk, publicerat den 27/12 2009 på i Tidningen Kulturen ) att bröderna Coens film "A Serious Man" innebär ett "inträde in i den nutida filmen" i och med, om jag tolkar honom rätt, att den ställer viktiga existentiella frågor. Min observation handlade dock om att bröderna Coen valt att ställa en fråga som de inte besvarar - nämligen den om "det möjligas konst". Att Wennberg avstår att kommentera min kritik, som hävdade att denna fråga symboliserar både bröderna Coens vilja att referera till politik samt deras ovilja att verkligen behandla ämnet, finner jag märkligt. Att det politiska skulle återfinnas i ett mod att ställa frågor om framtiden hos bröderna Coen har jag mycket svårt att se. Varför skulle filmen förläggas till en av de viktigaste tidpunkterna i USA:s efterkrigshistoria, sommaren 1967, om den nu handlade om morgondagen?

Läs mer...

Bröderna  CoenBröderna Coens senaste film "A Serious Man" framstår som en välsnitsad hinderbana genom ett bekant ämne. Efter utförd gärning är publiken behagligt trött och tom i sinnet. Visst har vi sett det förut. Historien om Jobs kval, en populärkulturell favorit, dammas av för krismedvetna biobesökare. Och nog är det skickligt gjort. Ett cinematografiskt hantverk ned till de minsta detaljerna - färgernas mättnad och det sörplande ljudlanskapet runt middagsbordet i förortsamerika. Lägg sedan till en tes om relativism som en rabbinsk specialitet där biblisk exegetik blir till absurd visdom - Midrash som tao, eller vice versa - och avrunda med en etnografiskt exakt återskapning av judiskt familjeliv i Minnesota på slutet av sextiotalet. Bröderna Coen har gjort en film om sig själva, om sin uppväxt och sin kulturs idiosynkrasier kan vi nöjt konstatera - en tätare och mer gripanda Americana än de kallt beräknande hyperrealistiska världarna i "No Country for Old Men" (2007) och "Burn after Reading" (2008).

Läs mer...

 

Image
Illustration: Hebriana Alainentalo
Jag föreställer mig att om någon skulle fråga regissören av filmen "De ofrivilliga", Ruben Östlund, om han på något sätt påverkats av Roy Anderssons filmer kanske denne någon skulle få till svar, "jovisst, fast tvärtom". För "De ofrivilliga" är en tvärtom-film i förhållande till Roy Anderssons "Sånger från andra våningen" och "Du levande", bokstavligt och bildligt. Men inte innehållsmässigt. Det är samma sorgfälliga folkhem med dess lika sorgfälliga människor som hamnat i fokus. Men tillvägagångssätten, vad som sägs och vad som visas, skiljer sig dramatiskt åt samtidigt som där paradoxalt nog finns viktiga berättartekniska grepp gemensamt: en låst kamerapositon, inga åkningar, panoreringar eller dramatiska klipp. Vad menar jag då med tvärtom? Jo, där Roy Andersson är närmast maniskt noggrann vad gäller manus- och bildarbete, där verkar Ruben Östlund mer lita till improvisation och slump (eller så har jag fel, men det ger likafullt ett intryck av improvisation och slump). Där den förre aldrig är riktigt nöjd och tar till tjogtals omtagningar, verkar den senare bara ställa kameran lite på en höft och låta aktörerna få fria händer att gestalta något som man löst kommit överens om. Där den ene söker det estetiskt sublima söker den andre det motsträvigt alldagliga. Men båda har något viktigt att säga och gör det övertygande.

Läs mer...

Annons

Annons

Media. En intervju med Guido Zeccola som slutade arbeta på Tidningen Kulturen.
http://tidningenkulturen.se/index.php/ovrigt-kat/ovrigt-kat-11/ovrigt-kat-13/22772-innan-festen-tar-slut
Läs mer...

Media. Den svenske journalisten Dawit Isaak, född i Eritrea, har tilldelats UNESCO:s Guillermo Cano World Press Freedom Prize 2017. Dawit Isaak arresterades under en räd mot medier i Eritrea 2001. Sveriges Radios vd Cilla Benkö som är ordförande för juryn för UNESCO:s Guillermo Cano Frihetspris 2017 kommenterar: – Jag hoppas att denna utmärkelse får hela världen att ropa ”Free Dawit Isaak now”.
Läs mer...

Musik. CIRCADIA på Nissanscenen, Halmstad Stadsbibliotek 23 mars kl 19.00. Fri Entré.
Konserten sänds live över nätet och ligger sedan kvar:www.inesplay.se Tidigare konserter finns också på: http://bambuser.com/channel/Musikgemaket
Circadia är en grupp sammansatt av gitarristerna David Stackenäs och Kim Myhr, bassisten Joe Williamson (the Electrics a.o) och slagverkaren Tony Buck (the Necks a.o). Gruppen begick sin debut på Fylkingens 80-års jubileum i november 2013 och blev därefter omnämnda i Sound of Music som en av årets musikaliska höjdpunkter. 2016 släppte de sin debut CD på norska skivbolaget Sofa Music, och har fått strålande recensioner i både svensk och internationell press.
Kommande INES konserter i vår: Nissanscenen må 10 april kl 19 VIVA BLACK MED GRETLI OCH HEIDI Nissanscenen 4 maj kl 19 SHITNEY MARIA FAUST – saxofon, effekter

Läs mer...

Scen. HARVEY
En komedi av Pulitzerpristagare Mary Chase
Föreställningen spelas på italienska
En sammanfattning av pjäsen på svenska och engelska delas ut på teatern 
6 - 7 - 8 april 2017, kl. 19.30 Ordinarie pris: 150 kr (förköpspris t.o.m. 1:a april: 110 kr);
(Barn under 12 år: fri entré) Köp biljetter här: https://billetto.se/sv/events/harvey-teatro-in-italiano
 Föreställningen genomförs i samarbete med ABF, FAIS och Teater Tre
 Handling (spoiler alert!!!):
Elwood P. Dowd är en trevlig man som uppger sig ha en osynlig vän som heter Harvey, beskriven som en två meter lång vit kanin, vilken han presenterar till alla. Hans syster Veta tycker att Elwoods beteende är både obehagligt och generande och hon bestämmer sig för att lägga sin bror på Professor Chumleys berömda psykiatriska klinik. När hon kommer till kliniken hamnar hon dock i en rad roliga missöden som leder henne till att reflektera över vem som egentligen är tokig i kliniken. Och vad tycker ni? Är vi verkligen normala när man tittar närmare? Författarinnan, Pulitzerpristagare Mary Chase, ger oss ett underbart tillfälle att börja en inre resa genom huvudpersonen Elwoods och hans vän Harveys äventyr. Pjäsen lyfter fram konflikten mellan vem vi egentligen är och vad sociala konventioner kräver från oss. Komedin ”Harvey” har haft stora succéer på Broadways teatrar och med en Oscarpristagare film i 1950 med James Stewart i huvudrollen. För mer info besök gärna hemsidan: www.varforinte.net
Läs mer...

Annons

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen