Konst: Christer Fuglesang, Ingela Hageman, Ivan Chaparro, m.fl. - Tidningen Kulturen

Konstkritik

Christer Fuglesang, Ingela Hageman, Ivan Chaparro, m.fl.
Inre och Yttre Rymden – vårt universum expanderar
Edsvik konsthall, Stockholm
pågår till 14 april 2013

Konst och vetenskap förenas under samma tak i utställningen ”Inre och Yttre Rymden – vårt universum expanderar” på Edsvik konsthall. Elva forskare från Oscar Klein-centrum för kosmopartikelfysik vid Stockholms universitet och Kungliga Tekniska Högskolan deltar i konstprojektet där de exponerar sina forskningsområden baserade på modern kosmologi inom teorierna om mörk energi, galaxer, energi, materia, relativitetsteori och observationell kosmologi. 24 konstnärer bidrar med fria tolkningar om vad inre och yttre, mikro och makro, innebär i sammanhanget. ”Ursprunget till denna utställning var en nyfikenhet på vad som kan komma ur ett konstnärligt perspektiv på modern kosmologi, och i vilken utsträckning de vetenskapliga bilder som vi har är objektiva och användbara”, skriver tre forskare i utställningskatalogen.

Detta innebär för mig ett medgivande från naturvetenskapen att konsten också är en väg för att berätta om det ”Sanna” och det ”Konkreta”. Två videoinstallationer gör denna symbios kristallklar.

Ingela Hagemans installation. Foto: Estoardo Barrios CarrilloDels Ingela Hagemans You are that – whatever is in the universe, is present in you. En utsökt installation bestående av ett svart rum med en videoprojektion på en stor vit ballong. Projektionen består av tre delar: sweet tantra yoga, med två yogapraktiserande filmade på stranden vid Arambol i Goa; Where are you going – where shall you go? där vi ser en vit ko korsa stranden och gå in i sig själv med hjälp av en kalejdoskopliknande dataanimation; och sist, Kalachakra, en berättelse om en by där Dalai Lama utförde en initiering. Metaforiskt omvandlas den konkreta verkligheten genom dataanimering till ett spegelvänt, kalejdoskopiskt och introvert teleskop.

Här inser jag den klara uppfattningen om att det i människan finns ett stort universum eller åtminstone att kosmosen avspeglas i det inre livet när både enhet och mångfald skänker oss frid och holistisk visdom.

Och dels verket Turning Constellations som handlar om hur besökaren kan förändra en projektion av himlakroppar som är synliga från jorden. Konstnären Ivan Chaparro lyckas skapa en länk mellan kosmologi, dvs. vetenskapen om universum som helhet, och människans fantasi sett som ett individuellt universum. På det viset tilltalar konstnären till medvetandets förmåga att spegla sig själv i rymden. Ju mer vi är medvetna om vår existens, desto mer är vi ett med det yttre makrokosmoset.

Utställningen förskönas med flera realistiska fotografier av astronauten Christer Fuglesang som svävar i rymden på sina två rymduppdrag. I sammanlagt 26 dygn har den svenske astronauten vistats i yttre rymden och promenerat 32 timmar vilket gör honom till ESAs (European Space Agency) mest erfarne astronaut när det gäller rymdpromenader.

Estoardo Barrios Carrillo