Exorcism – nyfunnet O’Neill drama

mar282012
Skrivet av Bertil Falk
PDFSkriv ut

Eugene O’Neill tillsammans med sin andra hustru Agnes Boulton och deras barn Shane O’Neill och Oona O’Neill, som 18 år gammal gifte sig mot sin fars vilja med den 54-årige Charles Chaplin.Eugene O’Neill tillsammans med sin andra hustru Agnes Boulton och deras barn Shane O’Neill och Oona O’Neill, som 18 år gammal gifte sig mot sin fars vilja med den 54-årige Charles Chaplin.1920 uppförde Provincetown Playhouse i New York den självbiografiska enaktaren Exorcism av Eugen O’Neill (1888-1953). Föreställningen gavs bara några gånger och efteråt förstörde O’Neill alla – som han trodde – existerande exemplar av skådespelet.

Det har sagts att det var för att bespara sin far de privata smärtor skådespelet kunde ge upphov till. En bidragande orsak kan ha varit att upplevelsen att se Exorcism levandegjord på scenen blev för mycket för Eugene O’Neill själv. Pjäsen byggde nämligen på ett självmordsförsök O’Neill gjorde vid 24 års ålder.

Relationen till fadern speglas i pjäsen. O’Neill ville uppenbarligen inte att Exorcism skulle ingå i hans samlade dramatik.

Men tji fick han!

I början av 2011 visade det sig att ett exemplar av denna enaktare fanns i kvarlåtenskapen efter skådespelsförfattaren Philip Yordan (1914-2003). O’Neills andra hustru, författarinnan Agnes Boulton (1893-1968) överlämnade efter skilsmässan från O’Neill 1929 ett exemplar av pjäsen till Yordan.

I strid med en överenskommelse i samband med skilsmässan hade Agnes Boulton sparat alla brev och andra papper från deras äktenskap.

Exorcism har redan publicerats i veckotidningen The New Yorker (17 oktober 2011) och ska denna vår komma i bokform från Yale University Press.

Vid den tidpunkt i författarens karriär då Exorcism tillkom och uppfördes, skrev O’Neill en rad av sina enaktare. Det var först längre fram som de mammutartade verken Si iskarlen kommer, Lång dags färd mot natt och Bygg dig allt högre våningar tillkom.

Exorcism är ett starkt skådespel. Det är nu länge sedan jag läste hans tidigare publicerade enaktare, men jag har en känsla av att Exorcism är hans bästa kortpjäs.

 

Skådespelsförfattaren Philip Yordan i vars kvarlåtenskap O’Neills enaktare hittades.Skådespelsförfattaren Philip Yordan i vars kvarlåtenskap O’Neills enaktare hittades.

I likhet med många av O’Neills stycken från denna tid speglar den hans intresse för Strindberg och Sverige. En av personerna är nämligen svensken Nordstrum, som i likhet med Anna Christie i pjäsen Anna Christie talar engelska på bruten svenska. Greta Garbos första talfilm var just i rollen som Anna Christie.

Dramaten i Stockholm uppmärksammade O’Neill redan innan han slog igenom ordentligt hemma i USA och han är också den ende amerikanske dramatiker som tilldelats Nobelpriset i litteratur. Han donerade testamentariskt Lång dags färd mot natt till Dramaten.

Avkastningen används för ett stripendium som varje år på O’Neills födelsedag tilldelas en av Dramatens skådespelare, helt i enlighet med O’Neills önskan.

Med tanke på denna navelsträng mellan Dramaten och O’Neill kan vi antagligen förvänta oss att få se Exorcism uppförd på Dramaten framöver.

Bertil Falk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inline article positioning by Inline Module.

Reportage om scenkonst

Med vin på tungan, parmesan i gommen och osagda ord i danskt hygge

Publicerad i Reportage om scenkonst
Det sedan ett halvår torrlagda, och till följd av detta: mindre aktiva, kulturhuset Inkonst i Malmö är sig likt när jag kliver in genom dörrarna denna kyliga torsdagskväll i april. Lite ödsligare än vanligt och mindre folk än jag hade ...

Kan man fortfarande tala om tid?

Publicerad i Reportage om scenkonst
Under hösten presenterades två föreställningar av två välkända dramatiker och likaledes män; Anton Tjechov och Samuel Beckett. Den förstnämnde har konstruerat ett samhälles miniatyr – innanför välfärdsmurarna. Mellan middag och melankoli rusar bekantskapskretsar i det förra sekelskiftets Ryssland. I bjärt ...

Sånglösa. Spelar på mer än bara känslor

Publicerad i Reportage om scenkonst
En gråtande flicka som inte kan sjunga, så lyder sammanfattningen av nyoperaföreställningen Sånglösa, som under måndagen hade nypremiär på Atalante i Göteborg. Med nyopera menas att en operaform tas upp av skådespelare, sångare eller musiker som vanligtvis inte arbetar med ...

När platsen är lika mycket din som min

Publicerad i Reportage om scenkonst
Skogens installation ZOO är ett deltagande. Sprungen ur föreställningen med samma namn som gruppen satte upp för sex år sedan framträder den som en plats för att ytterligare undersöka empatin, förhållandet till en annan kropp – den icke-mänskliga. Johan Forsman, ...

Teater för alla – utan morgondag

Publicerad i Reportage om scenkonst
Fem år efter det att Dramaten avbröt samarbetet med Nationalteatern i Belgrad är det äntligen dags för ett nytt flöde mellan Sverige och Serbien. Nästa år ska Helsingborgs stadsteaters konstnärliga ledare Anna Novovic regissera en uppsättning av Romeo och Julia ...

Den gamla hyttan, ett bedagat kulturslott svept i minnets digitaliserade klichéer. Det sceniska rummets förvandling

Publicerad i Reportage om scenkonst
Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär och var de finns. Genom undersökningen försöker vi förstå förutsättningarna ...

Anna Larsson om kulturföretagande i dagens Sverige. Intervju

Publicerad i Reportage om scenkonst
Anna Larsson började som gymnast och märkte efterhand att hon var duktig på att dansa. Då började hon ta lektioner i streetjazz och hiphop på en dansskola i Lund, för att sedan få möjlighet att vara med i en amatörproduktion ...

Sceniske rom. Om kunstens grenser – I Guds hus. Del 3

Publicerad i Reportage om scenkonst
Artikelserien Sceniska rum undersöker de sceniska rummen i vår verklighet, vår icke-verklighet och allt däremellan. Serien försöker ge oss nya perspektiv på vad dessa sceniska rum är, vad de innebär och var de finns. Genom undersökningen försöker vi förstå förutsättningarna ...

Vi måste utvecklas tillsammans för att mänskligheten skall leva vidare. Intervju med Anders Löfberg

Publicerad i Reportage om scenkonst
2009 började han med stand up comedy efter att ha stått på kabaré-scen redan under förskoletiden och därefter spelat teater, spelat i band, spelat mer teater och spelat i fler band. En teaterkollega till honom tipsade om en stand up ...