Musik:Fire! with Oren Ambarchi In The Mouth – A Hand

maj192012
Skrivet av Peter Sjöblom
PDFSkriv ut

 Inåt och utåt är samma sak. Inåt och utåt är samma sak.Synestetisk sensation

Fire! with Oren Ambarchi
In The Mouth – A Hand
Rune Grammofon

Mats Gustafsson är en superstjärna på områden som till sin natur inte tillåter några superstjärnor. Varken frijazzen eller avantgardet är tillräckligt stora fält för att någon ska kunna växa sig så stor att det är meningsfullt att ta till uppumpade ord som ”super” och ”stjärna”. Men han tillhör dem som inte skyr några sammanhang som intresserar honom, och därför kan man se hans namn figurera tillsammans med andra, mer allmänt gångbara namn som Sonic Youth och Nomads varför han är betydligt mer känd än många andra inom samma gebit. Det här är både på gott och ont; å ena sidan kan både frijazzen och den svårbestämt experimentella musiken behöva någon som tar musiken ut ur exklusivitetens ombonade lekstugor för att den ska få syre, å andra sidan pratar vi om musik som är så obskyr att om en person når längre än andra är det lätt att den personen kommer att dominera hela scenen. Jag känner ibland att det är precis det som hänt Mats Gustafsson, och att många andra bredvid honom inte riktigt får plats. Men det är ju inte Gustafssons fel, utan snarare medias oförmögenhet att hantera mångfalden.

Sedan går det nu inte att komma ifrån att Mats Gustafsson är något väldigt speciellt. Visst har han en del mindre lyckade insatser bakom sig vilket är lätt att förstå när man ser hans mycket omfattande diskografi – med så många skivor är det oundvikligt att vissa kvalitativa skiktningar förekommer. Men sådant är lätt att ha överseende med om man betänker konstellationer som exempelvis AALY Trio och The Thing. Och Fire!.

”In the Mouth – A Hand” är tredje gången gillt för denna trio som skivan till ära är utökad med australiensiske gitarristen Oren Ambarchi, en i sig produktiv artist med erfarenhet av åtskilliga samarbeten med andra artister. Tillsammans med Gustafsson, Johan Berthling på bas och trummisen Andreas Werliin skapar Ambarchi ett musikaliskt monster som föga bekymrar sig för vilken stil det hör hemma i. Älskvärda stilar som noise, jazz och psykedelia tvingas av inspirationens extrema temperaturer till en lika oemotsäglig som oemotståndlig legering. Om kraft vore en genre skulle jag nog vilja placera ”In the Mouth – A Hand” där. För kraftfullt är det. Är man rädd om livhanken bör man inte stå i vägen. Det är bättre att haka på och följa med. Energin som frigörs är snudd på ofattbar. Spelar man tillräckligt högt kan den lysa upp en hel aula.

Det här är ingen musik som tänker efter före. Ingen musik som artigt ber om lov. Den kör på, i full karuda, rakt fram. Svänger vägen skiter Fire! i det. För dem finns bara spikrakt framåt. Det betyder nu inte att ”In the Mouth – A Hand” är finesslös, men det är Fire! som definierar finessen. Den finns i den elektronik och det lätt överstyrda Fender Rhodes som Mats Gustafsson trakterar som komplement till sin saxofon. Den finns där i Berthlings manande bas som lyckas vara både intrikat och avväpnande enkel på samma gång. I Werliins synkoper som kan vara lika lätta som dun och oresonligt tunga, båda med samma intuitiva precision. Den finns i hur Ambarchis utformar sina metallhårda sjok av närmast övernaturliga gitarrklanger – tänk er en Robert Fripp utan intellektuella ursäkter eller en Richard Pinhas med kraftigare överarmar.

Jag vill inte prata om musiken i termer som låtar, utan hellre som tillstånd. Tillstånd som får all den tid de behöver för att utvecklas så att ingen potential lämnas outnyttjad. Ibland trevar musikerna en stund, liksom för att känna in om de befinner sig i samma sfär, och sedan när de är överens om att deras utgångspunkter är tillräckligt samstämmiga bär det av tills individernas medvetande lösts upp och blivit ett och samma: musik. Referensen till psykedelia är med andra ord inte alls så långsökt som det i förstone kan verka.

Om man nu inte vill ta det hela ett steg till och beskriva musiken som synestetisk, och därmed kanske komma närmare sanningen. Med dess många lager av klang och emotioner är den rent taktil, den är full av färger, dofter och förnimmelser där sinnena skär varandras vägar i sällsynta koordinater. ”In the Mouth – A Hand” är ett ljudande skådespel som intar alla sinnen. Oavsett hur många man anser dem vara. Det är musik som både går utanför och djupt inuti musik, musiker och lyssnare. Om ordet inte vore så futtigt och otillräckligt skulle man kunna kalla skivan för en sensation.

Peter Sjöblom

 

 

 

Inline article positioning by Inline Module.

Musikkritik

Musikkonsert: Stockholm jazzfestival 2014. Ekdahl/Bagge Big Band Publicerad i Musikkritik

Lysande premiär för Ekdahl/Bagge Big Band

13/10
Ekdahl/Bagge Big Band
Scalateatern
Carl Bagge piano, Martin Sjöstedt kontrabas, Per Ekdahl trummor
Träblås: Per “Ruskträsk” Johansson, Johan Christoffersson, Robert Nordmark, Linus Lindblom och Björn Jansson. Trumpet: Elin Andersson, Filip Olandersson, Nils Janson och Emil Strandberg. Trombon: Karin Hammar, Karl Frid, Kristoffer Siggstedt, ...
Musikkonsert: Stockholm Jazzfestival 2014; Vladimir Shafranov Trio Publicerad i Musikkritik

Jazzfestivalen 2014 Jazz i dess trevligaste form med Vladimir Shafranov Trio

Konsert 12/10
Vladimir Shafranov Trio
Vladimir Shafranov piano, Hans Backenroth bas, Bengt Stark tummor
Glenn Miller Café

Stockholms gator ligger mörka och piskade av regn; då jag kämpar mot den ...

Musik: Benedicte Torget och Øystein Sevåg: Karin Boye sånger Publicerad i Musikkritik

Fantasmagorisk Boye-musik

Karin Boye sånger
Benedicte Torget och Øystein Sevåg
Katharsis strykekvartett: Nils-Thore Røst, violin, Magnhild Skomedal Torvanger, violin, Lars Bryngelsson, viola, Hilde Skomedal, cello.
Present Recordings/Musikkoperatørene

Karin Boyes författarskap är svårgripbart. Hennes alster spänner över vidder. 1922 var hon 22 år ...

Musik: Susanna Lindeborg Ove Johansson Thomas Fanto Michael Andersson; Sudden meeting Publicerad i Musikkritik

Energiskt möte

Susanna Lindeborg Ove Johansson Thomas Fanto Michael Andersson
Sudden meeting
LJ Records/Naxos

Vi hör ljud inte bara hämtade från den traditionella och moderna musiken, utan annat som vi kan fästa vid samhället i stort. Både bilder, händelser och känslor, ett ...

Musik: Tradisyon Ka/Diverse artister Gwo Ka: Music of Guadeloupe, West Indies Publicerad i Musikkritik

Vinnande skiva med relativt sällan hörd musik 

Tradisyon Ka/Diverse artister
Gwo Ka: Music of Guadeloupe, West Indies
Soul Jazz/Playground

Guadeloupe ligger mitt i den sträng av västindiska öar som går som en båge från Haiti och Dominikanska Republiken ner till Venezuelas kust. ...

MusikKonsert: Ghost, Liseberg Publicerad i Musikkritik

Alla spelar sina välsminkade cirkusroller

Konsert: Ghost, Liseberg i Göteborg

Ghost är helt klart ett svenskt band i världsklass. Om man ska jämföra med något får det bli med Black Sabbat, Metallica och Led Zeppelin när de var som bäst, men det ...

Musik: Skyggespill;Morphing Between Spaces and Phases Publicerad i Musikkritik

Flerdimensionell rumslighet

Skyggespill
Morphing Between Spaces and Phases
Optical Substance Productions

Bakom namnet Skyggespill döljer sig Kjetil Husebø, redan tidigare meriterad av två skivor under eget namn samt ett par ytterligare som en del av Optical Substance. Optical Substance kan beskrivas som ...

Musik: Roxanne de Bastion; Seeing You EP Publicerad i Musikkritik

Med små steg mot rätt håll

Roxanne de Bastion
Seeing You EP
Hidden Trail

Förra året gjorde den Berlin-födda brittiskan Roxanne de Bastion egenfinansierad debut med ”The Real Thing”. Det var tydligt att hon hade en fin röst som hon använde utan ...

musikalier: Evita; Regi: Ronny Danielsson Publicerad i Musikkritik

Allt för flackt drama eldas på med dyra kostymer

Evita av Tim Rice
Musik: Andrew Lloyd Webber
Regi: Ronny Danielsson
Övers: Rikard Bergqvist
Koreografi: Per-Magnus Andersson
Scenografi: Martin X Chocholousek
Kostym: Camilla Thulin
Medverkande: Charlotte Perelli, Daniel Engman, Lisa Stadell, Patrik ...