Litteratur: Carina Dahl; Kronjuvelerna - Tidningen Kulturen

Litteraturkritik
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

En udda släktsaga med många bottnar

Carina Dahl Foto pocketförlagetCarina Dahl
Kronjuvelerna
Pocketförlaget

En sommardag i början av det svenska 1950-talet missar den unge spanske invandraren, Fernandez, sin transport till fabriken där han fått arbete och av en slump träffar han sin blivande fru, den vackra Marianne, på en av de lokala bussarna. Marianne som har goda kunskaper i engelska hjälper honom att översätta orden i ett slitet litet häfte han hittat på ett säte i bussen. Boken, första utkastet till Strindbergs Inferno, kommer att bli den enda bok Fernandez någonsin läst med behållning och med tiden kommer han och Marianne att bilda första ledet i den svensk-spanska släkten Fernandez, vars spanska gren alltid varit sprängfylld av både vetenskapsmän, forskare och upptäcksresande, åtminstone om man får tro Fernandez själv…

De två barn som föds i familjen visar först inga tecken på att ha ärvt något av släktens påstådda stora begåvning. Den förstfödda, Fragancia, är både vindögd och rätt så obildbar och det andra barnet, Jesús, föds med Downs Syndrom, men ganska snart ska det visa sig att Fragancia, som med tiden blir mycket vacker, fått en gåva som ingen räknat med. Hon kan nämligen se in i framtiden genom att kunna läsa vad som står skrivet i stjärnorna och hennes talang kommer sinom tid att betyda en hel del, både för familjen Fernandez och för resten av mänskligheten.

Detta bildar inledningen till den märkliga, välskrivna och totalt absorberande släktsaga som författaren och copywritern, Carina Dahl, skrivit om i sina två romaner Familjelyckan (2008) och Det stora svenska vemodet (2009). Kronjuvelerna är en samlingsvolym som innehåller båda de tidigare utgivna romanerna och hela berättelsen om den märkvärdiga familjen Fernandez och de barn och barnbarn som föds och fortsätter att påverka världen runt omkring dem. Historien innehåller många egendomliga existenser alltifrån tigertämjare, guldmakare, homosexuella krigsförbrytare och vanliga så kallade Kronjuveler som lever sina liv utanför det konventionella samhället. De fantastiska inslagen i berättelsen är många, läsaren får nästan hålla i sig för att kunna hänga med i alla svängar Carina Dahl tar ut, men skildringen tappar aldrig i tempo och språket, som känns enkelt och jordnära, fungerar bra för beskrivningen av det otroliga och det utomjordiska.

Kronjuvelerna är en fantastisk, färgstark skildring som kan läsas på flera olika plan, eftersom den innehåller många bottnar men även djup som kan kräva en del av läsaren. Rent ytligt sett är berättelsen en underhållande skröna om en udda familj av en typ som man bara vanligtvis hittar i en abstrakt sagovärld. Det går alldeles utmärkt att läsa deras släkthistoria rakt av som ren och skär underhållning, men under ytan skymtar något fram som ser ut som en omvänd spegelbildsskildring av Sverige och vår, ofta ganska förmätna, åsikt om oss själva, våra förfäder och vårt eget land. Detta blir extra tydligt mot slutet av berättelsen då det afrikanska barnbarnet One o´clock skickas till Sverige för att bo hos sin farmor, Fragancia, och sin farfar, Fragancias högt älskade Pettersson-Jonsson, en berömd före detta ishockeyspelaren som möjligtvis är bög. Den familj One o´clock möter lever naturligtvis inte alls upp till sin egen höga värdering av sig själva och resultatet av besöket blir också därefter.

Det här är naturligtvis bara en tolkning av Carina Dahls underhållande och väl berättade skröna. Säkert finns det många fler tolkningar och helt andra stråk under berättelsens yta som kommer att uppfattas av särskilt perceptiva läsare. Annars går det, som sagt, bra att bara läsa den rakt av som en fantastiskt underhållande fantasiskapelse med rötter i vår svenska samtid.

Elisabeth Brännström

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen

Cron Job Starts