Litteratur: Sara Tuss Efrik, Mumieland

nov022012
Skrivet av Sofie Niemi
PDFSkriv ut

Motståndets estetik?

Omslag: Emelie Östergren Omslag: Emelie Östergren Sara Tuss Efrik
Mumieland
Rosenlarv 

Mumieland är Sara Tuss Efriks debutroman. Författaren är uppväxt i Falun och studerar numera på Teaterhögskolan i Malmö. Mumieland är en intensiv och drömlik skildring av en tid och en plats som är svår att definiera, men som känns tämligen bekant. Vi befinner oss till stor del i ett gruvlandskap i Sverige, en liten bit tillbaka i tiden. Världen finns där i bakgrunden, i all sin normalitet, medan denna berättelse är en förlängning – en fantasibild – av mänsklighetens mest basala verklighet. Här finns kroppar i förgängelse, sexualitet och rädsla, uppblandat med mytologi och folktro.

Mumieland är inte en lättillgänglig bok – den bjuder ett verkligt motstånd i varje stund av läsningen. Jag har varit med om det förr, där motståndet varit av skiftande natur. Främst kommer jag nog att tänka på Samuel Becketts trilogi Molloy, Malone dör och Den onämnbare, som är både obscen, svårläst och bitvis ganska tråkig – men trots allt i det närmaste genialisk.

Trilogin bär på ett motstånd som inspirerar och formen både tröttar ut och fascinerar på samma gång. Det finns likheter mellan dessa verk, inte minst om man tittar på romanfigurerna. Precis som i Beckets trilogi så befolkas Mumieland inte av några hjältefigurer, utan av människor som verkar för en borttynande tillvaro, mitt emellan existens ickeexistens. Sara Tuss Efriks roman är en kamp mellan dödsdrift och livsvilja, där ingetdera tycks segra.

Men i Mumieland får man förgäves söka efter estetiken i motståndet. Texten är bitvis tät och deskriptiv, bitvis övergår den i mer poetiska stycken, där ord eller meningar radas upp efter varandra, ibland liknande katalogdikter. De mer berättande delarna är bokens starkaste sidor, medan de stycken som är mindre episka, mest tycks fyllas av klichéer eller bara absurda ord eller påståenden, i vilka jag inte kan finna något djup eller vidare syfte. Vissa episoder känns bara som att de finns där för att uppröra eller äckla, inte oförsvarbart i sig, men finns inte någonting annat bakom – eller om man lyckas skildra det fula på ett sätt som fascinerar – framstår det lätt som banalt och överdrivet. Jag har läst Nikanor Teratologens Äldreomsorgen i övre Kågedalen, som uppenbart är ute efter att uppröra och äckla, men i hans fall räddas det banala av den ironiska humorn som genomsyrar boken. I Mumieland finns ingen humor och en av de få behållningarna jag kan finna är den klarsynta skildringen av en av det sexuella våldets verkliga sidor, där ”de grova bergslagsgrabbarna” är beskyddarna och de ”rika pojkarna” förbrytarna. Det påminner mig om en text jag läst om våldtäktsmål, där mycket sällan svenska, ordentliga män döms, medan de som ”ser mer” aggressiva ut aldrig upplevs som trovärdiga.

Sara Tuss Efriks bok är en märklig och tämligen obehaglig bok och risken är stor att man når slutet utan att alls ha lyckats tränga in i den. Läsupplevelsen blir lite som när man snabbspolar en obehaglig film och det är ingenting som riktigt fastnar i minnet. Att vara kontroversiell är i mångt och mycket beundransvärt, men här faller det platt. Jag hoppas att författaren tar vara på mytologin och den underliggande flämtande ilskan och kritiken som kan skönjas i denna bok, när hon skriver nästa, men att det överdrivna och uppstyltade poetiska försvinner.

 

Sofie Niemi

 

Inline article positioning by Inline Module.

Litteraturkritik

Litteratur: Anders Björnsson Svindleriets ädla konst: en idébiografi över Joseph Roth Publicerad i Litteraturkritik

En skarp kritiker av sin samtid

Anders Björnsson
Svindleriets ädla konst: en idébiografi över Joseph Roth
Dialogos

I ungdomen var Ander Björnsson (född 1951) starkt knuten till den radikala studentrörelsen, med nationellt ledande uppdrag inom Vänsterns Ungdomsförbund och Clarté (Svenska Clartéförbundet). På ...

Litteratur: António Lobo Antunes; De förrådda Publicerad i Litteraturkritik

Ett motbjudande, fängslande vittnesmål

António Lobo Antunes
De förrådda
Förord Erik Bergqvist
Översättning Marianne Eyre
Modernista

Det är ett gripande vittnesmål skrivet på en skimrande prosa direkt ur ett personligt upplevt skeende, exponerande en mänsklighetens ondska och förnedring. Det är en fältläkares ...

Litteratur: Amanda Svensson; Allt det där jag sa till dig var sant Publicerad i Litteraturkritik

Om kärleken och makten

Amanda Svensson
Allt det där jag sa till dig var sant
Norstedts
 
När är man egentligen sig själv? Och var går gränsen? I sin tredje roman skildrar Amanda Svensson maktmissbruk i en kärleksrelation. Två studenter har ett destruktivt förhållande ...
Litteratur: Marguerite Duras; Att skriva Publicerad i Litteraturkritik

Text ur tankar

Marguerite Duras
Att skriva
Översättare: Kennet Klemets
Ellerströms

Marguerite Duras skriver om skrivande, inte i allmänhet, utan sitt skrivande. ”Denna bok är inte en bok” skriver hon på ett ställe, ”Jag vet inte vad en bok är. Det vet ...

Litteratur: Eric Lomax; The Railway Man Publicerad i Litteraturkritik

En alldeles sann historia om tåg och tortyr, krig och kärlek och otroligt stort mod

Eric Lomax
The Railway Man
Noble

-Pratar ni om kriget och om vad ni gjorde mot oss?
-Nej.
-Vi pratar inte heller om kriget. Och ingen skulle ...

Litteratur: Per Gustavsson; Måntornet Publicerad i Litteraturkritik

Att begära månen

Per Gustavsson
Måntornet
Natur & Kultur

Sindre gillar egentligen inte att spela fotboll, men när han ändå gör det tänker han på månen. Det är bollens form som får honom att tänka så. För Sindre vill inget hellre än ...

Litteratur: E A Johansson; Blubbla tänker Publicerad i Litteraturkritik

Befriande bok

E A Johansson
Blubbla tänker
Natur & Kultur

Det är fint med ett slags nyfiket vemod eller en vemodig nyfikenhet, tycker jag. Det behöver inte alltid vara tårtor och grälla färger eller överspända dagisskildringar med stressade föräldrar och pedagogiska pisksnärt ...

Litteratur: Mara Lee; Future Perfect Publicerad i Litteraturkritik

Något avslutat vid en punkt i framtiden

Mara Lee
Future Perfect
Bonniers

Nej jag vet inte. Skuggor, skepnader. Nej, inte än. Det är inte färdigt, inte en sådan roman, inte intrigbunden, inte fast i tiden, det är inte nu, det är inte ...

Litteratur Emelie Östergren; Elefantstenen Publicerad i Litteraturkritik

Den stora stenen och en elefant

Emelie Östergren
Elefantstenen
Urax

Det är något väldigt speciellt med djur, framförallt husdjur som man ska ta ansvar för, ungefär som för ett barn. Men tänk om man själv är ett barn då? Charlie har fått ...