Ett ordknappt, bottenlöst berättande

sep042006
Skrivet av Johan Hammarström
PDFSkriv ut

Författare: Jenny Erpenbeck
Titel: Smäck
Förlag: Albert Bonniers, Panacheserien, 2003. 

Erpenbecks noveller springer ur vardag och mynnar ut i vardag, låt vara att det är en ytterst särskild, individuell sådan; det är en vardag med en ensamhet som alltid är närvarande och med stundom närmast aggressiva försök att bryta denna ensamhet. 


De läsare som påbörjat studiet av hennes författarskap med ”Historien om det gamla barnet” (Bonniers, 2001), känner igen sig i det karga, förvisso ordknappa, men bottenlösa berättandet; de gestaltade människorna är underfundiga och mentalt solitära, där tankar påbörjar en frigörelseprocess och resultatet därför, än så länge, endast kan anas. Ofta avslutas en novell vid dess själva klimax, där de relationsmässigt avgörande orden löper ut i en tystnad, en fortsatt vit sida. 

De korta prosastyckena tenderar allt eftersom att få karaktär och kontur av dröm; metaforer, allegorier et cetera bilder ger sig form av underligheter och sneda perspektiv. Den suggestiva känslan av närvarande omedvetenhet förringas dock tämligen effektivt av författarens vardagsrealistiska vokabulär; drömmens hänryckelse, vilken skiner genom som intention, tonas ned och däms upp, för att snabbt snoppas av, därför att orden i vissa fall fasthålls i en återhållsam banalitet. Det kan tyckas vara ett litterärt problem, men dess kontinuitet och trovisshet i boken, från pärm till pärm, tyder närmare på en genomgående stilistik.  

Novellernas stora samband utgörs av ögonblicket och den ständiga kampen att antingen vara i det eller lyckas undkomma det; en spegling av människan som aldrig blir tillfreds. Allt kan användas i detta syfte – hår som minne: ”Inte för ett ögonblick glömmer jag att mitt hår är en skatt där hela min livstid finns sparad”; minne som lycka: ”övergivenheten i alla dessa rum gör det också möjligt för henne att minnas något som är henne förtroget”; eller, för all del, minne som konfrontation: ”hon visste inte själv om det alltjämt var möjligt att stoppa det jordskred som hade rubbat hennes liv”.  

Erpenbecks noveller mynnar inte endast ut i vardag, de mynnar ävenledes ut i mänskliga bråddjup, mörka raviner och fuktiga klyftor, och släpper ofta läsaren först då – och precis då – en stickande svindel bränts fast.

Inline article positioning by Inline Module.

Litteraturkritik

Litteratur: Ingvar Carlsson; Lärdomar Personliga och Politiska Publicerad i Litteraturkritik

Ingvar i den sossiga världen

Ingvar Carlsson
Lärdomar  Personliga och Politiska
Norstedts

Ingvar Carlsson har tidigare skrivit två böcker, Ur skuggan av Olof Palme och Så tänkte jag, båda att betrakta som politiska memoarer. År 2007 publicerade tidningen Vi en ...

Litteratur: Jujja Wieslander; Mamma Mu simmar Publicerad i Litteraturkritik

Den galna kossans äventyr

Jujja Wieslander
Mamma Mu simmar
Illustrationer: Sven Nordqvist
Natur & Kultur

Mamma Mu är tillbaka i gammal god form och vi känner igen intrigen från sida ett. Mamma Mu ska göra något som kor aldrig brukar göra ...

Litteratur: Sekel Nordenstrand; Liksveperskans son Publicerad i Litteraturkritik

Liv i sågverkens skugga

Sekel Nordenstrand
Liksveperskans son
Black Island Books    

Arbetarförfattaren Sekel Nordenstrand har sitt namn efter födelseåret 1900 på ett skogstorp i Högsjö, Ångermanland. Modern födde tjugo barn. Familjen flyttade dit arbete fanns längs norrlandskusten och hamnade i Seskarö med sina ...

Litteratur: Henning Mankell; Kvicksand Publicerad i Litteraturkritik

Ögonblick som kommer och har värde

Henning Mankell
Kvicksand
Leopard 

Innan jag öppnar boken tänker jag på titeln Kvicksand och en av våra mest begåvade unga författare Anne Swärd; först kom hennes prisade debutbok Polarsommar och för snart tio år sedan uppföljaren ...

Litteratur: Johannes Heldén & Håkan Jonsson; Evolution Publicerad i Litteraturkritik

 Årets märkligaste boksläpp

Johannes Heldén & Håkan Jonsson
Evolution
OEI

Evolution är ett nätbaserat konstprojekt skapat av poeten, konstnären och musikern Johannes Heldén och Håkan Jonsson, redaktör på tidskriften OEI. Projektet innebär skapandet av en datorintelligens med uppgift att genom kod kunna ...

Litteratur: Eva Vidén; Gillis & Gunnar fäller en björk Publicerad i Litteraturkritik

Märtas fåglar och björken

Eva Vidén
Gillis & Gunnar fäller en björk
Illustrationer: Jens Ahlbom
Berghs

Det är ett klassiskt, väl använt men alltid lyckat grepp att låta mänskliga karaktärer vara djur i böcker för yngre barn. I Eva Vidéns ”Gillis & ...

Litteratur: Olivier Truc; Fyrtio dagar utan skugga Publicerad i Litteraturkritik

Bland renpoliserna i Lappland

Olivier Truc
Fyrtio dagar utan skugga
Översättning: Maria Björkman
Piratförlaget

Olivier Truc är en fransk författare och journalist, boende i Stockholm sedan 20 år tillbaka. Han är född 1964 och berättar för förlaget att ”Norra Europa var ...

Littertur: Linda Pelenius & Eva Vidén; Experimentera mera Publicerad i Litteraturkritik

Experiment som lek

Linda Pelenius & Eva Vidén
Experimentera mera
Illustrationer: Lena Forsman
Berghs

De allra flesta barn tycker om att utföra experiment, i lika hög grad som barn älskar att lära sig trolleritrick. I varje fall tills vi vuxna med våra ...

Litteratur: Amanda Hellberg; Monstret vid Örnklippan Publicerad i Litteraturkritik

Svensson-varianten av Familjen Addams är tillbaka i en uppföljare

Amanda Hellberg
Monstret vid Örnklippan
Serie: Villa Månskuggas mysterier (del 2)
Bonnier Carlsen

 

“Örnklippan är karg och vindpinad. Ena sidan stupar rakt ner i en djup ravin. Det är en fin plats. Medan syskonen ...