Ett ordknappt, bottenlöst berättande

sep042006
Skrivet av Johan Hammarström
PDFSkriv ut

Författare: Jenny Erpenbeck
Titel: Smäck
Förlag: Albert Bonniers, Panacheserien, 2003. 

Erpenbecks noveller springer ur vardag och mynnar ut i vardag, låt vara att det är en ytterst särskild, individuell sådan; det är en vardag med en ensamhet som alltid är närvarande och med stundom närmast aggressiva försök att bryta denna ensamhet. 


De läsare som påbörjat studiet av hennes författarskap med ”Historien om det gamla barnet” (Bonniers, 2001), känner igen sig i det karga, förvisso ordknappa, men bottenlösa berättandet; de gestaltade människorna är underfundiga och mentalt solitära, där tankar påbörjar en frigörelseprocess och resultatet därför, än så länge, endast kan anas. Ofta avslutas en novell vid dess själva klimax, där de relationsmässigt avgörande orden löper ut i en tystnad, en fortsatt vit sida. 

De korta prosastyckena tenderar allt eftersom att få karaktär och kontur av dröm; metaforer, allegorier et cetera bilder ger sig form av underligheter och sneda perspektiv. Den suggestiva känslan av närvarande omedvetenhet förringas dock tämligen effektivt av författarens vardagsrealistiska vokabulär; drömmens hänryckelse, vilken skiner genom som intention, tonas ned och däms upp, för att snabbt snoppas av, därför att orden i vissa fall fasthålls i en återhållsam banalitet. Det kan tyckas vara ett litterärt problem, men dess kontinuitet och trovisshet i boken, från pärm till pärm, tyder närmare på en genomgående stilistik.  

Novellernas stora samband utgörs av ögonblicket och den ständiga kampen att antingen vara i det eller lyckas undkomma det; en spegling av människan som aldrig blir tillfreds. Allt kan användas i detta syfte – hår som minne: ”Inte för ett ögonblick glömmer jag att mitt hår är en skatt där hela min livstid finns sparad”; minne som lycka: ”övergivenheten i alla dessa rum gör det också möjligt för henne att minnas något som är henne förtroget”; eller, för all del, minne som konfrontation: ”hon visste inte själv om det alltjämt var möjligt att stoppa det jordskred som hade rubbat hennes liv”.  

Erpenbecks noveller mynnar inte endast ut i vardag, de mynnar ävenledes ut i mänskliga bråddjup, mörka raviner och fuktiga klyftor, och släpper ofta läsaren först då – och precis då – en stickande svindel bränts fast.

Inline article positioning by Inline Module.

Litteraturkritik

Litteratur: Catharina Ingelman-Sundberg Kaffe med rån: Låna är silver Publicerad i Litteraturkritik

En internationell humorsuccé med stort patos

Catharina Ingelman-Sundberg
Kaffe med rån: Låna är silver --- Råna är guld!
Forum

Vad skrattar fransmannen åt? är titeln på en programpunkt på Bokmässan i Göteborg 2014. Det visar sig att fransmannen i fråga helst av ...

Litteratur: Catharina Ingelman-Sundberg Kaffe med rån: Låna är silver Publicerad i Litteraturkritik

En internationell humorsuccé med stort patos

Catharina Ingelman-Sundberg
Kaffe med rån: Låna är silver --- Råna är guld!
Forum

Vad skrattar fransmannen åt? är titeln på en programpunkt på Bokmässan i Göteborg 2014. Det visar sig att fransmannen i fråga helst av ...

Litteratur: Gunnar Brulin; Bearbeta mig Publicerad i Litteraturkritik

Ögonblick mellan liv och evighet

Gunnar Brulin
Bearbeta mig
Mat & Makt förlag

”Händelsen upprepades om och om igen. Han skrev den, läste den och tyckte att han själv blev läst, som om han vore en berättelse som var både bekant och ...

Litteratur: Amanda Hellberg; Snögloben Publicerad i Litteraturkritik

En viktoriansk skräckhistoria som modern Oxford-deckare

Amanda Hellberg
Snögloben
Serie: Maja Grå (del 4)
Forum förlag, Månpocket

Snögloben är Amanda Hellbergs obehagligaste deckare sedan Styggelsen – kanske för att Snögloben också handlar om barn som far illa. 1992 får vi följa hur ...

Litteratur: Olle Svenning; Hövdingen Publicerad i Litteraturkritik

Höjd över sin tid

Olle Svenning
Hövdingen
Hjalmar Branting – en biografi
Bonniers

Den mäktiga skulpturen vid Norra Bantorget i Stockholm, Brantingmonumentet, av Carl Eldh visar just detta, som jag talar om i rubriken, han är höjd över sin tids sätt att ...

Litteratur: Rita Simu; Dit vägen leder Publicerad i Litteraturkritik

Lapset, isä on kuolat

Rita Simu
Dit vägen leder
Barents

Rita Simus Dit vägen leder utspelas i en tid då barn fort blir vuxna, i alla fall om man inte är född med silversked i munnen. Den utspelas i ett gränslöst Tornedalen ...

Litteratur: Lotta & Mats Keyet; Fårträffligt! Publicerad i Litteraturkritik

Får ha roligt med får

Lotta & Mats Keyet
Fårträffligt!
Lemon Art

Lotta och Mats Keyet är ett känt konstnärs- och författarpar, speciellt om man någon gång tillbringat en sommar på Västkusten. Det är inte sommar utan en ny “Fårträfflig” konstutställning av ...

Litteratur: Erland Lagerroth. Att tänka fritt är stort; att tänka rätt är större Publicerad i Litteraturkritik

Lagerroth ger aldrig upp

Erland Lagerroth
Att tänka fritt är stort; att tänka rätt är större
Nomen förlag

Nu är Erland Lagerroth snart nittio, men låter inte detta hindra honom från att ge ut fler böcker. Att tänka fritt är stort; att ...

Litteratur: Ingvar Carlsson; Lärdomar Personliga och Politiska Publicerad i Litteraturkritik

Ingvar i den sossiga världen

Ingvar Carlsson
Lärdomar  Personliga och Politiska
Norstedts

Ingvar Carlsson har tidigare skrivit två böcker, Ur skuggan av Olof Palme och Så tänkte jag, båda att betrakta som politiska memoarer. År 2007 publicerade tidningen Vi en ...