Ett ordknappt, bottenlöst berättande

sep042006
Skrivet av Johan Hammarström
PDFSkriv ut

Författare: Jenny Erpenbeck
Titel: Smäck
Förlag: Albert Bonniers, Panacheserien, 2003. 

Erpenbecks noveller springer ur vardag och mynnar ut i vardag, låt vara att det är en ytterst särskild, individuell sådan; det är en vardag med en ensamhet som alltid är närvarande och med stundom närmast aggressiva försök att bryta denna ensamhet. 


De läsare som påbörjat studiet av hennes författarskap med ”Historien om det gamla barnet” (Bonniers, 2001), känner igen sig i det karga, förvisso ordknappa, men bottenlösa berättandet; de gestaltade människorna är underfundiga och mentalt solitära, där tankar påbörjar en frigörelseprocess och resultatet därför, än så länge, endast kan anas. Ofta avslutas en novell vid dess själva klimax, där de relationsmässigt avgörande orden löper ut i en tystnad, en fortsatt vit sida. 

De korta prosastyckena tenderar allt eftersom att få karaktär och kontur av dröm; metaforer, allegorier et cetera bilder ger sig form av underligheter och sneda perspektiv. Den suggestiva känslan av närvarande omedvetenhet förringas dock tämligen effektivt av författarens vardagsrealistiska vokabulär; drömmens hänryckelse, vilken skiner genom som intention, tonas ned och däms upp, för att snabbt snoppas av, därför att orden i vissa fall fasthålls i en återhållsam banalitet. Det kan tyckas vara ett litterärt problem, men dess kontinuitet och trovisshet i boken, från pärm till pärm, tyder närmare på en genomgående stilistik.  

Novellernas stora samband utgörs av ögonblicket och den ständiga kampen att antingen vara i det eller lyckas undkomma det; en spegling av människan som aldrig blir tillfreds. Allt kan användas i detta syfte – hår som minne: ”Inte för ett ögonblick glömmer jag att mitt hår är en skatt där hela min livstid finns sparad”; minne som lycka: ”övergivenheten i alla dessa rum gör det också möjligt för henne att minnas något som är henne förtroget”; eller, för all del, minne som konfrontation: ”hon visste inte själv om det alltjämt var möjligt att stoppa det jordskred som hade rubbat hennes liv”.  

Erpenbecks noveller mynnar inte endast ut i vardag, de mynnar ävenledes ut i mänskliga bråddjup, mörka raviner och fuktiga klyftor, och släpper ofta läsaren först då – och precis då – en stickande svindel bränts fast.

Inline article positioning by Inline Module.

Litteraturkritik

Litteratur: Adam Lundvall; Jag ångrar att jag föddes Publicerad i Litteraturkritik

Intressant debutt

Adam Lundvall
Jag ångrar att jag föddes
Oppenheim

Om Uppsala brukar sägas att det är en stad där även kajorna talar latin. Givetvis är detta en bisarr överdrift, en inställsam hyperbol, ja kanske t o m ett ...

Litteratur:Olga Tokarczuk, Björnens ögonblick Publicerad i Litteraturkritik

Heterotopi mitt i kaos

Olga Tokarczuk
Björnens ögonblick
översättning Jan Henrik Swahn
Ariel

Varför är människor så måna om att veta huruvida böckers handlingar baseras på verkligheten? Olga Tokarczuk hävdar att fakta är en religion. Det är därför hennes och andra författares ...

Litteratur: Sylvia Day, För dig blottad Publicerad i Litteraturkritik

Förutfattade meningar om kvinnans väsen

Sylvia Day
För dig blottad
översättning Karin Andrae
Pocketförlaget

Filosofen John Stuart Mill utformade i sin skrift Subjection of Women 1869 ett drömsamhälle, i vilket män och kvinnor skulle leva som jämlikar. Den under Mills tid ...

Litteratur:Kristofer Gustafsson; Monster och vidunder Publicerad i Litteraturkritik

Det paranormala omger oss i alla kulturer, i alla tider

Kristofer Gustafsson
Monster och vidunder
Semic

Monster och vidunder är en uppslagsbok för alla som gillar fantasy, sagor och legender, eller helt enkelt läsare som är intresserad av litteraturhistoria - eller ...

Litteratur: James Dashner Maze runner - I dödens labyrint Publicerad i Litteraturkritik

A-mazing!

James Dashner
Maze runner  - I dödens labyrint
Översättning: Ylva Spångberg
Semic

“Han började sitt nya liv stående, omgiven av kallt mörker och instängd, dammig luft. Metall skrapade mot metall, en darrande krängning skakade golvet under hans fötter. Den plötsliga rörelsen ...

Litteratur: Tracy Letts En familj: August Osage County Publicerad i Litteraturkritik

Alla i familjen är olyckliga på olika sätt

 Tracy Letts
En familj: August Osage County

Tolstoy filosoferade om att alla olyckliga familjer är olyckliga på olika sätt. Han kunde också ha tillagt att alla i den olyckliga familjen är olyckliga på olika ...

Litteratur: Mary Shelley; Frankenstein Publicerad i Litteraturkritik

The Creature goes from “Monster” to “Hero”

 Mary Shelley
Frankenstein
 Nick Dear, Danny Boyle
Frankenstein
 Kevin Grevioux, Stuart 
I, Frankenstein

Nick Dear was responsible for the adaptation in 2011. When one of the drafts suggested opening the play from the Creature’s perspective, Danny Boyle ...

Litteratur: Per Demervall, Från röksignaler till mobiltelefoner Publicerad i Litteraturkritik

Ring, ring, bara du slår en signal …

 Per Demervall
Från röksignaler till mobiltelefoner
Bonnier Carlsen

Förr i tiden när man ville säga något skickade man röksignaler. Eller skrev brev. Sedan uppfanns telefonen. Och datorn. Och Internet. Dessa uppfinningar har lett fram ...

Litteratur: Monica Braw; Mitt Tokyo Publicerad i Litteraturkritik

Vitlackera aldrig en gammal bambugrind

Monica Braw
Mitt Tokyo
Atlantis

“På lördagsförmiddagarna erbjuds föräldrar och barn kurser i kinesisk poesi på kanbun, “japansk” kinesiska. Det är ett obeskrivligt komplicerat sätt att läsa och förstå klassisk kinesisk litteratur. För barn? Ofattbart. ...