Ett ordknappt, bottenlöst berättande

sep042006
Skrivet av Johan Hammarström
PDFSkriv ut

Författare: Jenny Erpenbeck
Titel: Smäck
Förlag: Albert Bonniers, Panacheserien, 2003. 

Erpenbecks noveller springer ur vardag och mynnar ut i vardag, låt vara att det är en ytterst särskild, individuell sådan; det är en vardag med en ensamhet som alltid är närvarande och med stundom närmast aggressiva försök att bryta denna ensamhet. 


De läsare som påbörjat studiet av hennes författarskap med ”Historien om det gamla barnet” (Bonniers, 2001), känner igen sig i det karga, förvisso ordknappa, men bottenlösa berättandet; de gestaltade människorna är underfundiga och mentalt solitära, där tankar påbörjar en frigörelseprocess och resultatet därför, än så länge, endast kan anas. Ofta avslutas en novell vid dess själva klimax, där de relationsmässigt avgörande orden löper ut i en tystnad, en fortsatt vit sida. 

De korta prosastyckena tenderar allt eftersom att få karaktär och kontur av dröm; metaforer, allegorier et cetera bilder ger sig form av underligheter och sneda perspektiv. Den suggestiva känslan av närvarande omedvetenhet förringas dock tämligen effektivt av författarens vardagsrealistiska vokabulär; drömmens hänryckelse, vilken skiner genom som intention, tonas ned och däms upp, för att snabbt snoppas av, därför att orden i vissa fall fasthålls i en återhållsam banalitet. Det kan tyckas vara ett litterärt problem, men dess kontinuitet och trovisshet i boken, från pärm till pärm, tyder närmare på en genomgående stilistik.  

Novellernas stora samband utgörs av ögonblicket och den ständiga kampen att antingen vara i det eller lyckas undkomma det; en spegling av människan som aldrig blir tillfreds. Allt kan användas i detta syfte – hår som minne: ”Inte för ett ögonblick glömmer jag att mitt hår är en skatt där hela min livstid finns sparad”; minne som lycka: ”övergivenheten i alla dessa rum gör det också möjligt för henne att minnas något som är henne förtroget”; eller, för all del, minne som konfrontation: ”hon visste inte själv om det alltjämt var möjligt att stoppa det jordskred som hade rubbat hennes liv”.  

Erpenbecks noveller mynnar inte endast ut i vardag, de mynnar ävenledes ut i mänskliga bråddjup, mörka raviner och fuktiga klyftor, och släpper ofta läsaren först då – och precis då – en stickande svindel bränts fast.

Inline article positioning by Inline Module.

Litteraturkritik

Litteratur: Anders Björnsson Svindleriets ädla konst: en idébiografi över Joseph Roth Publicerad i Litteraturkritik

En skarp kritiker av sin samtid

Anders Björnsson
Svindleriets ädla konst: en idébiografi över Joseph Roth
Dialogos

I ungdomen var Ander Björnsson (född 1951) starkt knuten till den radikala studentrörelsen, med nationellt ledande uppdrag inom Vänsterns Ungdomsförbund och Clarté (Svenska Clartéförbundet). På ...

Litteratur: António Lobo Antunes; De förrådda Publicerad i Litteraturkritik

Ett motbjudande, fängslande vittnesmål

António Lobo Antunes
De förrådda
Förord Erik Bergqvist
Översättning Marianne Eyre
Modernista

Det är ett gripande vittnesmål skrivet på en skimrande prosa direkt ur ett personligt upplevt skeende, exponerande en mänsklighetens ondska och förnedring. Det är en fältläkares ...

Litteratur: Amanda Svensson; Allt det där jag sa till dig var sant Publicerad i Litteraturkritik

Om kärleken och makten

Amanda Svensson
Allt det där jag sa till dig var sant
Norstedts
 
När är man egentligen sig själv? Och var går gränsen? I sin tredje roman skildrar Amanda Svensson maktmissbruk i en kärleksrelation. Två studenter har ett destruktivt förhållande ...
Litteratur: Marguerite Duras; Att skriva Publicerad i Litteraturkritik

Text ur tankar

Marguerite Duras
Att skriva
Översättare: Kennet Klemets
Ellerströms

Marguerite Duras skriver om skrivande, inte i allmänhet, utan sitt skrivande. ”Denna bok är inte en bok” skriver hon på ett ställe, ”Jag vet inte vad en bok är. Det vet ...

Litteratur: Eric Lomax; The Railway Man Publicerad i Litteraturkritik

En alldeles sann historia om tåg och tortyr, krig och kärlek och otroligt stort mod

Eric Lomax
The Railway Man
Noble

-Pratar ni om kriget och om vad ni gjorde mot oss?
-Nej.
-Vi pratar inte heller om kriget. Och ingen skulle ...

Litteratur: Per Gustavsson; Måntornet Publicerad i Litteraturkritik

Att begära månen

Per Gustavsson
Måntornet
Natur & Kultur

Sindre gillar egentligen inte att spela fotboll, men när han ändå gör det tänker han på månen. Det är bollens form som får honom att tänka så. För Sindre vill inget hellre än ...

Litteratur: E A Johansson; Blubbla tänker Publicerad i Litteraturkritik

Befriande bok

E A Johansson
Blubbla tänker
Natur & Kultur

Det är fint med ett slags nyfiket vemod eller en vemodig nyfikenhet, tycker jag. Det behöver inte alltid vara tårtor och grälla färger eller överspända dagisskildringar med stressade föräldrar och pedagogiska pisksnärt ...

Litteratur: Mara Lee; Future Perfect Publicerad i Litteraturkritik

Något avslutat vid en punkt i framtiden

Mara Lee
Future Perfect
Bonniers

Nej jag vet inte. Skuggor, skepnader. Nej, inte än. Det är inte färdigt, inte en sådan roman, inte intrigbunden, inte fast i tiden, det är inte nu, det är inte ...

Litteratur Emelie Östergren; Elefantstenen Publicerad i Litteraturkritik

Den stora stenen och en elefant

Emelie Östergren
Elefantstenen
Urax

Det är något väldigt speciellt med djur, framförallt husdjur som man ska ta ansvar för, ungefär som för ett barn. Men tänk om man själv är ett barn då? Charlie har fått ...