Litteratur: Bernt-Olov Andersson; Kanal

feb022012
Skrivet av Jessica Johansson
PDFSkriv ut

Brinnande aktuell 

Bernt-Olov AnderssonBernt-Olov AnderssonBernt-Olov Andersson
Kanal
Reptil Förlag

I Eyvind Johnsons klassiska statarroman Nu var det 1914, så finns det en stark scen när den norrländske sonen Olof är i föräldrahemmet. Man pratar inte om sina känslor. Men hans mamma stryker en hand över bordsduken eller plockar med några smulor och lägger en försiktig hand på hans axel och de små känslosamma gesterna säger allt om hennes saknad och sorg efter sonen som var tvungen att ge sig iväg för att arbeta i tidig ålder. Jag tänker ofta på den scenen, hur så få ord och små subtila gester kan räcka för att beskriva ett helt fenomen. En hel samhällsklass.

Den scenen kommer jag att tänka på medan jag läser Bernt-Olov Anderssons roman Kanal. Den är också en arbetarroman – den utspelas i mitten av 1800-talet i området omkring Sandviken. I blickfånget står Leon, pojken som plötsligt fördrivs från sitt hem av föräldrarna. Han är vuxen och det är dags att klara sig själv. Pehr Fredrik har också en stor roll i romanen. Han drömmer om att flytta till Amerika och gräva guld, han menar att man kan bli stormrik där. Han beskyddar på något underligt sätt Leon. Romanen är välskriven och handlingen gripande.

Det finns en stark scen då Leon sitter på ett tåg och får syn på ett välbekant ansikte – sin fars. Han blir oerhört glad att möta fadern igen, men fadern möter honom med kyla. Sonen är vuxen och bor i en annan del av landet. Leon börjar gråta och säger att han längtar hem, men fadern förblir kall. Det är en scen jag förmodligen kommer att återvända till i tankarna, precis som den i Nu var det 1914.

Stundtals blir beskrivningarna av det tunga och kroppsliga arbetet väl ingående, samtidigt är det väl själva definitionen av en statarroman. Man sågar, bär tunga stockar och hela livet kretsar kring arbetet. Läsningen kan uppfattas som enahanda för en modern läsare, samtidigt som detta väl är en del av definitionen av den här typen av roman.

Kvinnorna har också en framträdande roll i Kanal. De som blir gravida utanför äktenskapet äter tändstickor i hopp om att svavlet ska ta död på deras allt överskuggande bekymmer. Romanfigurer som Dal-Brita, starka och rediga kvinnor med skinn på näsan men som drömmer om äktenskap och trygghet, passerar revy.

Det är lätt att dra paralleller till det nya Sverige som håller på att växa fram i vår samtid – det där klassklyftorna blir allt större. Där somliga har massor och andra inget alls. Alltså känns Kanal som en ytterst angelägen roman, även om den utspelas i en avlägsen tid. Eller kanske just därför. Genom att utspelas i en tid som tycks främmande för en modern läsare, så blir det lätt att få syn på likheter.

Jessica Johansson
Inline article positioning by Inline Module.

Litteraturkritik

Litteratur: Ingvar Carlsson; Lärdomar Personliga och Politiska Publicerad i Litteraturkritik

Ingvar i den sossiga världen

Ingvar Carlsson
Lärdomar  Personliga och Politiska
Norstedts

Ingvar Carlsson har tidigare skrivit två böcker, Ur skuggan av Olof Palme och Så tänkte jag, båda att betrakta som politiska memoarer. År 2007 publicerade tidningen Vi en ...

Litteratur: Jujja Wieslander; Mamma Mu simmar Publicerad i Litteraturkritik

Den galna kossans äventyr

Jujja Wieslander
Mamma Mu simmar
Illustrationer: Sven Nordqvist
Natur & Kultur

Mamma Mu är tillbaka i gammal god form och vi känner igen intrigen från sida ett. Mamma Mu ska göra något som kor aldrig brukar göra ...

Litteratur: Sekel Nordenstrand; Liksveperskans son Publicerad i Litteraturkritik

Liv i sågverkens skugga

Sekel Nordenstrand
Liksveperskans son
Black Island Books    

Arbetarförfattaren Sekel Nordenstrand har sitt namn efter födelseåret 1900 på ett skogstorp i Högsjö, Ångermanland. Modern födde tjugo barn. Familjen flyttade dit arbete fanns längs norrlandskusten och hamnade i Seskarö med sina ...

Litteratur: Henning Mankell; Kvicksand Publicerad i Litteraturkritik

Ögonblick som kommer och har värde

Henning Mankell
Kvicksand
Leopard 

Innan jag öppnar boken tänker jag på titeln Kvicksand och en av våra mest begåvade unga författare Anne Swärd; först kom hennes prisade debutbok Polarsommar och för snart tio år sedan uppföljaren ...

Litteratur: Johannes Heldén & Håkan Jonsson; Evolution Publicerad i Litteraturkritik

 Årets märkligaste boksläpp

Johannes Heldén & Håkan Jonsson
Evolution
OEI

Evolution är ett nätbaserat konstprojekt skapat av poeten, konstnären och musikern Johannes Heldén och Håkan Jonsson, redaktör på tidskriften OEI. Projektet innebär skapandet av en datorintelligens med uppgift att genom kod kunna ...

Litteratur: Eva Vidén; Gillis & Gunnar fäller en björk Publicerad i Litteraturkritik

Märtas fåglar och björken

Eva Vidén
Gillis & Gunnar fäller en björk
Illustrationer: Jens Ahlbom
Berghs

Det är ett klassiskt, väl använt men alltid lyckat grepp att låta mänskliga karaktärer vara djur i böcker för yngre barn. I Eva Vidéns ”Gillis & ...

Litteratur: Olivier Truc; Fyrtio dagar utan skugga Publicerad i Litteraturkritik

Bland renpoliserna i Lappland

Olivier Truc
Fyrtio dagar utan skugga
Översättning: Maria Björkman
Piratförlaget

Olivier Truc är en fransk författare och journalist, boende i Stockholm sedan 20 år tillbaka. Han är född 1964 och berättar för förlaget att ”Norra Europa var ...

Littertur: Linda Pelenius & Eva Vidén; Experimentera mera Publicerad i Litteraturkritik

Experiment som lek

Linda Pelenius & Eva Vidén
Experimentera mera
Illustrationer: Lena Forsman
Berghs

De allra flesta barn tycker om att utföra experiment, i lika hög grad som barn älskar att lära sig trolleritrick. I varje fall tills vi vuxna med våra ...

Litteratur: Amanda Hellberg; Monstret vid Örnklippan Publicerad i Litteraturkritik

Svensson-varianten av Familjen Addams är tillbaka i en uppföljare

Amanda Hellberg
Monstret vid Örnklippan
Serie: Villa Månskuggas mysterier (del 2)
Bonnier Carlsen

 

“Örnklippan är karg och vindpinad. Ena sidan stupar rakt ner i en djup ravin. Det är en fin plats. Medan syskonen ...