Litteratur: Bernt-Olov Andersson; Kanal

feb022012
Skrivet av Jessica Johansson
PDFSkriv ut

Brinnande aktuell 

Bernt-Olov AnderssonBernt-Olov AnderssonBernt-Olov Andersson
Kanal
Reptil Förlag

I Eyvind Johnsons klassiska statarroman Nu var det 1914, så finns det en stark scen när den norrländske sonen Olof är i föräldrahemmet. Man pratar inte om sina känslor. Men hans mamma stryker en hand över bordsduken eller plockar med några smulor och lägger en försiktig hand på hans axel och de små känslosamma gesterna säger allt om hennes saknad och sorg efter sonen som var tvungen att ge sig iväg för att arbeta i tidig ålder. Jag tänker ofta på den scenen, hur så få ord och små subtila gester kan räcka för att beskriva ett helt fenomen. En hel samhällsklass.

Den scenen kommer jag att tänka på medan jag läser Bernt-Olov Anderssons roman Kanal. Den är också en arbetarroman – den utspelas i mitten av 1800-talet i området omkring Sandviken. I blickfånget står Leon, pojken som plötsligt fördrivs från sitt hem av föräldrarna. Han är vuxen och det är dags att klara sig själv. Pehr Fredrik har också en stor roll i romanen. Han drömmer om att flytta till Amerika och gräva guld, han menar att man kan bli stormrik där. Han beskyddar på något underligt sätt Leon. Romanen är välskriven och handlingen gripande.

Det finns en stark scen då Leon sitter på ett tåg och får syn på ett välbekant ansikte – sin fars. Han blir oerhört glad att möta fadern igen, men fadern möter honom med kyla. Sonen är vuxen och bor i en annan del av landet. Leon börjar gråta och säger att han längtar hem, men fadern förblir kall. Det är en scen jag förmodligen kommer att återvända till i tankarna, precis som den i Nu var det 1914.

Stundtals blir beskrivningarna av det tunga och kroppsliga arbetet väl ingående, samtidigt är det väl själva definitionen av en statarroman. Man sågar, bär tunga stockar och hela livet kretsar kring arbetet. Läsningen kan uppfattas som enahanda för en modern läsare, samtidigt som detta väl är en del av definitionen av den här typen av roman.

Kvinnorna har också en framträdande roll i Kanal. De som blir gravida utanför äktenskapet äter tändstickor i hopp om att svavlet ska ta död på deras allt överskuggande bekymmer. Romanfigurer som Dal-Brita, starka och rediga kvinnor med skinn på näsan men som drömmer om äktenskap och trygghet, passerar revy.

Det är lätt att dra paralleller till det nya Sverige som håller på att växa fram i vår samtid – det där klassklyftorna blir allt större. Där somliga har massor och andra inget alls. Alltså känns Kanal som en ytterst angelägen roman, även om den utspelas i en avlägsen tid. Eller kanske just därför. Genom att utspelas i en tid som tycks främmande för en modern läsare, så blir det lätt att få syn på likheter.

Jessica Johansson
Inline article positioning by Inline Module.

Litteraturkritik

Litteratur: Birgitta Sandström; Emma Zorn Publicerad i Litteraturkritik

Zorns trygghet

Birgitta Sandström
Emma Zorn
Norstedts

Anders Zorn föddes utom äktenskapet, modern var en fattig Morakulla, fadern en bryggare från Würzburg. Tack vare sina stora konstnärliga framgångar men även genom sitt äktenskap med Emma Lamm gjorde han en klassresa ...

Litteratur: Walter Dan Axelsson; Den röda fågeln som satt i mig Publicerad i Litteraturkritik

Begriplig dikt som manifest

Walter Dan Axelsson
Den röda fågeln som satt i mig
Nomen

Walter Dan Axelsson är en författare som har översatt Shakespeares sonetter, skrivit Bellmanspastischer, skärgårdsdikter, visor och mycket annat. Han anser ”att litteratur bör vara ...

Litteratur: Adam Lundvall; Jag ångrar att jag föddes Publicerad i Litteraturkritik

Intressant debutt

Adam Lundvall
Jag ångrar att jag föddes
Oppenheim

Om Uppsala brukar sägas att det är en stad där även kajorna talar latin. Givetvis är detta en bisarr överdrift, en inställsam hyperbol, ja kanske t o m ett ...

Litteratur:Olga Tokarczuk, Björnens ögonblick Publicerad i Litteraturkritik

Heterotopi mitt i kaos

Olga Tokarczuk
Björnens ögonblick
översättning Jan Henrik Swahn
Ariel

Varför är människor så måna om att veta huruvida böckers handlingar baseras på verkligheten? Olga Tokarczuk hävdar att fakta är en religion. Det är därför hennes och andra författares ...

Litteratur: Sylvia Day, För dig blottad Publicerad i Litteraturkritik

Förutfattade meningar om kvinnans väsen

Sylvia Day
För dig blottad
översättning Karin Andrae
Pocketförlaget

Filosofen John Stuart Mill utformade i sin skrift Subjection of Women 1869 ett drömsamhälle, i vilket män och kvinnor skulle leva som jämlikar. Den under Mills tid ...

Litteratur:Kristofer Gustafsson; Monster och vidunder Publicerad i Litteraturkritik

Det paranormala omger oss i alla kulturer, i alla tider

Kristofer Gustafsson
Monster och vidunder
Semic

Monster och vidunder är en uppslagsbok för alla som gillar fantasy, sagor och legender, eller helt enkelt läsare som är intresserad av litteraturhistoria - eller ...

Litteratur: James Dashner Maze runner - I dödens labyrint Publicerad i Litteraturkritik

A-mazing!

James Dashner
Maze runner  - I dödens labyrint
Översättning: Ylva Spångberg
Semic

“Han började sitt nya liv stående, omgiven av kallt mörker och instängd, dammig luft. Metall skrapade mot metall, en darrande krängning skakade golvet under hans fötter. Den plötsliga rörelsen ...

Litteratur: Tracy Letts En familj: August Osage County Publicerad i Litteraturkritik

Alla i familjen är olyckliga på olika sätt

 Tracy Letts
En familj: August Osage County

Tolstoy filosoferade om att alla olyckliga familjer är olyckliga på olika sätt. Han kunde också ha tillagt att alla i den olyckliga familjen är olyckliga på olika ...

Litteratur: Mary Shelley; Frankenstein Publicerad i Litteraturkritik

The Creature goes from “Monster” to “Hero”

 Mary Shelley
Frankenstein
 Nick Dear, Danny Boyle
Frankenstein
 Kevin Grevioux, Stuart 
I, Frankenstein

Nick Dear was responsible for the adaptation in 2011. When one of the drafts suggested opening the play from the Creature’s perspective, Danny Boyle ...