Litteratur: Bernt-Olov Andersson; Kanal

feb022012
Skrivet av Jessica Johansson
PDFSkriv ut

Brinnande aktuell 

Bernt-Olov AnderssonBernt-Olov AnderssonBernt-Olov Andersson
Kanal
Reptil Förlag

I Eyvind Johnsons klassiska statarroman Nu var det 1914, så finns det en stark scen när den norrländske sonen Olof är i föräldrahemmet. Man pratar inte om sina känslor. Men hans mamma stryker en hand över bordsduken eller plockar med några smulor och lägger en försiktig hand på hans axel och de små känslosamma gesterna säger allt om hennes saknad och sorg efter sonen som var tvungen att ge sig iväg för att arbeta i tidig ålder. Jag tänker ofta på den scenen, hur så få ord och små subtila gester kan räcka för att beskriva ett helt fenomen. En hel samhällsklass.

Den scenen kommer jag att tänka på medan jag läser Bernt-Olov Anderssons roman Kanal. Den är också en arbetarroman – den utspelas i mitten av 1800-talet i området omkring Sandviken. I blickfånget står Leon, pojken som plötsligt fördrivs från sitt hem av föräldrarna. Han är vuxen och det är dags att klara sig själv. Pehr Fredrik har också en stor roll i romanen. Han drömmer om att flytta till Amerika och gräva guld, han menar att man kan bli stormrik där. Han beskyddar på något underligt sätt Leon. Romanen är välskriven och handlingen gripande.

Det finns en stark scen då Leon sitter på ett tåg och får syn på ett välbekant ansikte – sin fars. Han blir oerhört glad att möta fadern igen, men fadern möter honom med kyla. Sonen är vuxen och bor i en annan del av landet. Leon börjar gråta och säger att han längtar hem, men fadern förblir kall. Det är en scen jag förmodligen kommer att återvända till i tankarna, precis som den i Nu var det 1914.

Stundtals blir beskrivningarna av det tunga och kroppsliga arbetet väl ingående, samtidigt är det väl själva definitionen av en statarroman. Man sågar, bär tunga stockar och hela livet kretsar kring arbetet. Läsningen kan uppfattas som enahanda för en modern läsare, samtidigt som detta väl är en del av definitionen av den här typen av roman.

Kvinnorna har också en framträdande roll i Kanal. De som blir gravida utanför äktenskapet äter tändstickor i hopp om att svavlet ska ta död på deras allt överskuggande bekymmer. Romanfigurer som Dal-Brita, starka och rediga kvinnor med skinn på näsan men som drömmer om äktenskap och trygghet, passerar revy.

Det är lätt att dra paralleller till det nya Sverige som håller på att växa fram i vår samtid – det där klassklyftorna blir allt större. Där somliga har massor och andra inget alls. Alltså känns Kanal som en ytterst angelägen roman, även om den utspelas i en avlägsen tid. Eller kanske just därför. Genom att utspelas i en tid som tycks främmande för en modern läsare, så blir det lätt att få syn på likheter.

Jessica Johansson
Inline article positioning by Inline Module.

Litteraturkritik

Litteratur: Erland Lagerroth: Glad, lycklig och privilegierad Publicerad i Litteraturkritik

Resenär i tiden, luften, världen och vetenskapen

Erland Lagerroth
Glad, lycklig och privilegierad
Nomen förlag

Erland Lagerroth disputerade 1958. I Lagerroths doktorsavhandling ”Landskap och natur i Gösta Berlings saga och Nils Holgersson” (1958) förankrade han i sin teoribildning de två berättelserna i ...

Litteratur: Kristina Murray Brodin; Tyranno Publicerad i Litteraturkritik

En saga på rim

Kristina Murray Brodin
Tyranno
Illustratör: Bettina Johansson
Vombat 

Berättelser på rim kan vara riktigt roliga och fyndiga. Jag minns till exempel när min son och jag läste böckerna om Gruffalon. Då var ...

Litteratur: Anders Björnsson Svindleriets ädla konst: en idébiografi över Joseph Roth Publicerad i Litteraturkritik

En skarp kritiker av sin samtid

Anders Björnsson
Svindleriets ädla konst: en idébiografi över Joseph Roth
Dialogos

I ungdomen var Ander Björnsson (född 1951) starkt knuten till den radikala studentrörelsen, med nationellt ledande uppdrag inom Vänsterns Ungdomsförbund och Clarté (Svenska Clartéförbundet). På ...

Litteratur: António Lobo Antunes; De förrådda Publicerad i Litteraturkritik

Ett motbjudande, fängslande vittnesmål

António Lobo Antunes
De förrådda
Förord Erik Bergqvist
Översättning Marianne Eyre
Modernista

Det är ett gripande vittnesmål skrivet på en skimrande prosa direkt ur ett personligt upplevt skeende, exponerande en mänsklighetens ondska och förnedring. Det är en fältläkares ...

Litteratur: Amanda Svensson; Allt det där jag sa till dig var sant Publicerad i Litteraturkritik

Om kärleken och makten

Amanda Svensson
Allt det där jag sa till dig var sant
Norstedts
 
När är man egentligen sig själv? Och var går gränsen? I sin tredje roman skildrar Amanda Svensson maktmissbruk i en kärleksrelation. Två studenter har ett destruktivt förhållande ...
Litteratur: Marguerite Duras; Att skriva Publicerad i Litteraturkritik

Text ur tankar

Marguerite Duras
Att skriva
Översättare: Kennet Klemets
Ellerströms

Marguerite Duras skriver om skrivande, inte i allmänhet, utan sitt skrivande. ”Denna bok är inte en bok” skriver hon på ett ställe, ”Jag vet inte vad en bok är. Det vet ...

Litteratur: Eric Lomax; The Railway Man Publicerad i Litteraturkritik

En alldeles sann historia om tåg och tortyr, krig och kärlek och otroligt stort mod

Eric Lomax
The Railway Man
Noble

-Pratar ni om kriget och om vad ni gjorde mot oss?
-Nej.
-Vi pratar inte heller om kriget. Och ingen skulle ...

Litteratur: Per Gustavsson; Måntornet Publicerad i Litteraturkritik

Att begära månen

Per Gustavsson
Måntornet
Natur & Kultur

Sindre gillar egentligen inte att spela fotboll, men när han ändå gör det tänker han på månen. Det är bollens form som får honom att tänka så. För Sindre vill inget hellre än ...

Litteratur: E A Johansson; Blubbla tänker Publicerad i Litteraturkritik

Befriande bok

E A Johansson
Blubbla tänker
Natur & Kultur

Det är fint med ett slags nyfiket vemod eller en vemodig nyfikenhet, tycker jag. Det behöver inte alltid vara tårtor och grälla färger eller överspända dagisskildringar med stressade föräldrar och pedagogiska pisksnärt ...