Litteratur: Emelie Östergren, The story of a girl - Tidningen Kulturen

Litteraturkritik
Verktyg
Typografi
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Historien av två gubbar

Var är brudarna?Emelie Östergren
The story of a girl
Optimal Press

Ingen flicka. Ingen flicka alls. Utan det är två män, en man, den ene med bara luddiga ben, men, den andre har pyjamasbyxor på sig. Det är det enda som åtskiljer dem, eller skiljer dem åt. Ganska snart är de båda männen nakna och efter en stunds tvekan går de till sängs med varandra. Annars är de mycket lika, kanske att de är en och samma man. Musse Pigg lurar på en kudde, i en tavla, två tavlor - båda männen har rött nagellack. Ännu så länge inget om flickan, ingen berättelse om någon flicka. Ganska snart sitter de i varsin fåtölj och båda har tofflor på sig, den ene pyjamasbyxor, de dricker kanske kaffe eller te och en vit hund tittar rakt ut ur teckningen. En tecknad berättelse om två män med en titel som anspelar på en berättelse om en flicka. Till slut är det bara en av männen kvar och han ligger i fosterställning kring något som är en rest av den andre mannens svällande huvud. Det är kul och besynnerligt, märkligt, retsamt och ansträngande.

The story of a girl är rakt igenom olustig, förutom en vas med ett blekt grönt motiv som är mycket vackert - det är besvärande tittning – rätt störande. Det är som att läsa en tecknad version av någon som beskriver en mardröm. Lite för nära något personligt men egentligen omöjligt att ta till sig. Teckningarna är både vackra och skruvade – skevt groteska.

Emelie Östergrens The story of a girl är en mardrömslik skildring av absolut ingenting (naturligtvis inte), måhända en hel del men det kommer inte fram. Det är inte många sidor och det är således ingen svår sak att bläddra fram och tillbaka, se på bilderna, leta nycklar till berättelsen – däremot händer ingenting – det händer så mycket men utan att något egentligen är förklarat. Det är svårt att sätta något i ett sammanhang.

Vad som är vad är inte tydligt, nyckeln till berättelsen borde finnas där någonstans men det är inte alldeles uppenbart. Så frågan går till författaren/tecknare Emelie Östergren: vad är egentligen meningen med det här? Eller frågorna är inte formulerade på det sättet men det är i alla fall ambitionen. På Emelie Östergrens webbplats börjar världen öppna upp sig, det står klart att mannen på bilderna har ett liv innan The story of a girl. Nyckeln till The story of a girl ligger i Emelie Östergrens tidigare verk som alldeles uppenbart leder fram till detta, men det är inget som framkommer under berättelsens gång utan det är information du själv måste söka efter. Kanske att det är ett intressant grepp men det är svårt att se hur icke invigda ska kunna ta till sig av berättelserna. Eller så är det en del av mystiken, ett uteslutande, en kodbok, bara frågor och inga svar för de oinvigda.

Men, nyckeln är kanske inte fullt så nödvändig, för The story of a girl skapar en egen berättelse hos läsaren, alla tolkningar är fria att ta egna vägar, alla associationer till nakna identiska män, den konstiga och mardrömslika slutet, den vita hunden – allt är till för läsaren att göra vad som helst av. The story of a girl är möjlig att sätta i ett sammanhang, men det står dig fritt att fantisera och fundera fram något helt eget.

Benjamin Ozolins

Rekommenderad läsning på Tidningen Kulturen