66 metagram för mycket - ett oavslutat kapitel i många delar. Del 6

feb232011
Skrivet av Carl Abrahamsson
PDFSkriv ut

Avdelning, inåt marsch!

Errorismen påverkar indirekt vårt sätt att interagera, hur vi beter oss mot varandra, resemönster, livsstilsval, etc. Errorismen har på en nivå medfört stora förändringar i samhället och kulturen vi lever i. Errorismens våldsamma och fanatiska tillvägagångssätt ställer våra invanda mönster på spets. Hur vill vi leva och vad är vi villiga att betala för det? Ska man t.ex. ge efter för en errorists krav? Har vi som samhälle eller homogen kultur rätt att påvisa för andra kulturer hur fel det är med errorism? Ska några få errorister få ödelägga för ett större flertal medmänniskor? Och vem ska döma en errorist, egentligen? Deras hållning är väl precis som vår egen i grund och botten: "Vi kanske inte har helt rätt, men vi har i alla fall inte helt fel heller..."

Jag stannade upp en liten stund. Blev det här för roligt? Ett stolpskott? Det är naturligtvis inte min sak att avgöra. Men i den mån jag kan undvika humor och ironi, så gör jag det gärna. Underfundiga ironiker går idag tretton på dussinet. Jag tycker för övrigt inte det är kul att ha roligt. Jag menar det.

Att göra dygd av nödvändigheten. Ändamålet helgar medlen. Det subjektiva läsandet. Ironikern ser ironi, den allvarsamme allvar. Allting kan alltid läsas bokstavstroget (eller inte). Det dubiösa uttolkas oftast av den som inte tvivlar på sin egen reaktion inför det studerade. Om författaren inte bifogat läs- och tolkningsinstruktioner är fältet fritt för tolkandets asgamar (de intellektuella). Ju dammigare och mer trångsynt man är, desto högre tycks tolkningsföreträdet bli.

Humor är ingenting annat än en emotionell ventil för uppdämd aggression. De blottade tänderna och det konvulsiva beteendet är varningar till narren, den beskrattade. Humoristen är den som i självförakt söker andras förakt, viljan att accepteras som tryggt underkastad i rangordningen. Det handlar inte om underfundigheter i kommenterandet av mänskliga svagheter och styrkor, ibland varmhjärtade, ibland cyniska, utan snarare om det muntra skådespelet som den i sammanhanget underlägsnes katarsis. Historiens stora personligheter var inte humorister.

Konst är näring från den navelsträng som utgör kontakt med det evigas källa. Samtidens ironiska kommentarer, uttryckta genom teknologins dagsländepalletter, är på sin höjd organismens exkrement.

Ja, nu blev det klagosång igen. Jag är väl medveten om mina mönsterbeteenden. Vad kan jag göra? Vad är det som gör att jag inte kan hålla mig ifrån att kommentera samtiden? Nej, bättre vore att bara ta det lugnt och koppla av och titta lite på TV.

Jag agerade utifrån denna impuls och plockade fram TV-bilagan. Vad kan man titta på idag då? Spännande... Här fann jag plötsligt en ny poesi. En summering av frihet, en kondenserad varudeklaration, en koncentrerad och berikande beskrivning av valmöjligheter och lycka. Av-koppling, vilket fantastiskt ord! Vad kunde jag välja mellan just den här veckan då?

TV-tablåer i Svenska Dagbladets veckobilaga:

TV3, TV4, Kanal 5 (080404-080410)

Leverne och Dr Cox diskuterar filosofiska frågor, medan Carla hittar en snygg barnflicka åt Isabella - något som blir påfrestande för Turk. Leverne är hjärndöd och hennes familj beslutar sig för att stänga av respiratorn. De tar farväl en efter en, förutom Carla som vägrar acceptera det som sker. Jake blir sjuk efter en heldag i nöjesparken. Han vill att hans mamma ska ta hand om honom. Charlie är mycket missnöjd med städerskans beslut att säga upp sig. Tom Cruise spelar en amerikansk militärofficer som anställs av den japanska kejsaren för att träna japans (sic) armé i moderna kamptekniker. Addison kan inte sluta drömma om Pete. Don känner sig ansvarig för en kvinnas död. Chelina ber Shore om hjälp när en tidigare klient, som kan vara oskyldig, nu ska avrättas.

Julie och Dr Roberts offentliggör sin förlovning. Colin Marlow fortsätter att lägga krokben för Cristinas och Burkes förhållande. Advokaten Lucy Kelson vill rädda världen. För att finna sitt livs kärlek måste Myggan återfödas. Han söker jobb på Kanal 5 och får börja som städare under en satanisk chef. Matador upptäcker att Eddie har talang för poker och rekryterar honom till sitt team. En kopia av en dödad fiende dyker upp i den civila flottan. "Caprica" Boomer får nya instruktioner som hon inte tycker om. Dottern som Izzie en gång adopterade bort vill ha något av henne.

Dansbandet Torgny Melins har spelat ihop i över 20 år. I premiären får familjen Raadsen-Brander ovärderlig hjälp av mäklare Anders Wallén i jakten på drömhuset. Chuck behöver hjälp med att bevisa att han är redo att bli chefsassistent i butiken. Sarah och John ger honom hans första uppdrag som hemlig spion. Den nyutexaminerade FBI-agenten Clarice Starling är på jakt efter den hänsynslöse seriemördaren Buffalo Bill. Vi får följa besättningen ombord den amerikanska ubåten USS Squalus år 1938. En rad byggherrar vill ta över det orörda strandområdet Lincoln Beach. Under andra världskriget drar nazisterna fram i Ryssland och invånarna i Stalingrad förbereder sig för att slåss för sin stad.

Journalisten Phil Green utger sig för att vara jude inför en artikelserie. Robert Redford berättar om de fantastiska landskap, människor och djur som dokumentären fångat. Det är i slutet av Gulfkriget när soldaterna Gates, Barlow, Elgin och Vig får tag i en karta som avslöjar var irakierna gömt det stulna guldet från Kuwait. Under ett livsfarligt biltrick blir föraren halshuggen och CSI-teamet upptäcker snart att det antagligen inte var en olycka. Ett flygplan på väg från Colombia blir invaderat av dödliga genmanipulerade myror. I detta överskridande avsnitt följer vi attacken på A.D.A. Novak från förra avsnittet. Åklagarna misstänker våldtäktsmannen Gabriel Duvall men de hittar inte spår av de offer han våldtagit tidigare eftersom hans förmögna och beskyddande mor har tvättat bort spåren.

Henry och Paige vill försöka hjälpa killen som Henry är kontaktperson åt och som är på permission. Finalen närmar sig och vi får se nytt material från modellernas upplevelser hittills. När Ducky inser att ett av kadavren han använder till forskning är ett mordoffer, identifierar NCIS honom som ett kriminellt geni. Med hjälp av sin sexiga kusin Daisy och farbror Jessie, måste Bo och Luke rädda familjens gård från att rivas av stans elaka kommissionär Boss Hogg. Kelly blir tagen på sängen när Chuck och Gracie fattar tycke vid en middagsbjudning.

Det var en gång en man som hette Edward Scissorhands. Hans händer var kalla men hans hjärta var varmt. Komisk kampsportsfilm om en hämndlysten ung man som är på jakt efter mannen som mördade hans familj. Kung Richards födelsedag blir full av överraskningar för gänget. Sommaren 2005 drabbades västafrikanska Niger av en svältkatastrof - sades det i alla fall. Kyle är på väg hem till USA från Berlin med sin dotter och sin döde make i hans kista. Idag sprids ljus över alla tidigare mysterier, från och med dagen då bomberna detonerade. Tasha kommer hem tidigare än väntat från en resa, och kliver rakt in i Maliks vilda fest i huset. Dereks och Merediths relation kompliceras när han blir ihop med en annan läkare.

Kyle bryter sin karantän för att kunna hitta Jessi. Familjen Trager går genom allt de vet för att förstå vem Kyle egentligen är. Peyton och Brooke är tillbaka. Lindsey är rädd att de hotar förhållandet med Lucas. Belle är en dyr callgirl som berättar om sitt liv och sina äventyr. En kvinna kontaktas av en man som påstår sig vara hennes far. En man anklagas för att ha mördat sin flickvän som gjort ett könsbyte. Eddie visar sig ha talang för poker. Jake hjälper Charlie att komponera musik för en tecknad film. Gustav på barnonkologen är med om att ge ett cancerbesked till en sjuttonåring.

I Nytt Läge ikväll får Magnus Holmbom och Malin Bertilsson i Huddinge hjälp med att hitta ett nytt hus. Zoe tvingas omvärdera sina prioriteringar när en attraktiv hemmafru flirtar med hennes man. Michael, Mahone, Whistler och Lechero försöker fly genom tunneln. Ett hundhalsband som tillhör en av soldaternas hundar, hittas i en skog och NCIS-teamet skickas för att undersöka saken. Robin får en otrevlig överraskning på Lilys möhippa, medan Barney fixar en strippa till Marshalls svensexa. Besättningen är på uppdrag i Harlem och stöter på en trasig skolbuss full med barn. En mordutredning leder Vic till en penningtvättshärva. Huff blir upprörd när han får veta att ett nytt vittne kallats till rättegången. Anna får under en narkotikautredning arbete på ett fängelse.

Lilla Al-Fadji och Abu Hassan vaknar på Söderstadion utan att veta var de är. Lilla ser en tjockt stor igloo och Abu blir dödsförskräckt eftersom han tror att någon illasinnad ska skjuta på dem med laser. Kramer glömmer att låsa och Jerry får inbrott i sin lägenhet och funderar på att flytta. Kramer misstänker en granne för inbrottet och försöker bli vän med grannen för att avslöja honom. Ett mord och en kidnappning blir personligt när DNA från brottsplatsen visar att Natalias syster Anya är en av de kidnappade kvinnorna. Roslins misstankar mot Adam ökar när ingen vet vart han tog vägen under en militär operation...

Det explicita fördunklandet

Ja, att titta på TV kan vara avkopplande på många sätt. Kanske det mest behagliga för samtidsmänniskan är att slippa tänka ett ögonblick. För de flesta människor tycks dessa ögonblick nu sträcka sig över många timmar varje afton. Folk på TV sjunger, skrattar, tävlar, förnedrar sig, armbågar sig fram... Och vill man bestämma själv (som det så fint heter) kan man ju titta på en TV-serie presenterad i en DVD-box eller spela ett spel i vilket man kan döda eller shoppa eller både och samtidigt. Var det bara jag som reagerade när den "platta" TVn lanserades? En omskrivning för att det "programmatiska" djupet nu en gång för alla försvunnit?

Tendensen tycks vara att framhäva det omänskliga snarare än det mänskliga. Istället för stimulerande speglar som kan möjliggöra självreflektion och tankeverksamhet bjuds det på förmenande och förmanande dissektioner (moral) och ett överväldigande nedbrytande av mänsklig värdighet. Man underhåller inte längre: man håller under, bär upp de nu livrädda "med-borgarna" på fundament gjutna av anpassningsvillighetens illusoriska trygghet.

Förnedringen är allestädes närvarande. Forn-porn ("forensic pornography") sänds redan vid middagstid (Avtrubbning par excellence... Kanske får man i dagens avsnitt se vad som fanns i den mördades magsäck? Hamburgare, pommes frites och tre olika sorters sperma?). Vanlig pornografi likaså. Likriktning är ett ypperligt ord i sammanhanget, eftersom så mycket handlar om lik och/eller dikterad riktning.

Det extrema är inte, som misstänkts av de lite naivare kritikerna, en sund vilja att bryta mot rigida gränser och se "utmaningar". Det extrema är ett hot och en påtvingad dödslängtan. Oavsett om det handlar om brottslösande proffs som dissekerar före detta människor i färgglada närbilder och drar cyniska slutsatser därav eller om brutala, våldsamma sexscener där en ung kvinna "tillfredsställer" en mängd män på samma gång eller om att någon vill åka skidor nedför Everest eller cykla uppför något annat berg... Allt är uttryck för samma sak: en underliggande dödslängtan som allt snabbare närmar sig ytan. Man löser inte bara ett brott, man gör en mänsklig helhet till en omänsklig och därmed teknologiskt hanterbar del. Man njuter inte bara av en sexuell samvaro, man kväver nästan kvinnan med sitt könsorgan. Man rider inte på en adrenalin-"rush", man vill väldigt tydligt känna dödens andedräkt i nacken för att överhuvudtaget kunna känna sig levande - och helst av allt faktiskt dö.

"Reality shows"... Jag tror inte det. Verkligheten är fortfarande någorlunda civiliserad. Men hur länge till?

Att förnedra sig för monetär gynning är en godtagbar definition av prostitution. Tittarna förnedrar sig själva via ombud. TV-kanalen betalar (eller deras annonsörer snarare). TVn i sig själv är kunden, tittaren horan. Ett offentligt spektakel bortom all värdighet. "Sanningens ögonblick"? Ja, faktiskt. Det handlar inte om vad som sägs utan om att sanningen kan köpas precis som mänsklig värdighet. Börjar det gå trögt höjer man bara dusören och reklampriserna.

"Kommersiell TV handlar om yttrandefrihet..." Ett mycket farligt påstående i sig. Och att resonera kring det ännu farligare. Att fantisera om något annorlunda är att öppna dörrar som kritiker är alltför snara att döma, trots att de inte sett vad som finns bakom dörren. Till syvende och sist handlar det om ansvar. Flykten från det personliga ansvaret är det som kommer definiera vår kultur för eftervärlden. Kommersiell TV handlar om... Den absoluta oviljan mot att ta/inneha ett personligt ansvar.

"Kommersiell TV handlar om att ge folk vad de vill ha..." Den sorgliga sanningen här, eller i alla fall en aspekt av den, tycks vara att folk är nöjda med det som presenteras. Det är inte samma sak som att en stor mängd människor aktivt krävt förnedrings-TV. Den har presenterats och accepterats. Men låt oss istället titta på vem som presenterat vad. Vem har ansvaret för det? Det finns alltid någon som har ett ansvar men för att komma till klarhet krävs hårt arbete och granskning. "Ansvarig" utgivare? VD? Programutvecklare? Ägarstrukturer?

Tydligheten i den sexuella porr och den brottsporr som väller över oss i olika former (men samma Gestalt) blir synnerligen missvisande. Den fördunklar mer än något annat. Tydlighetens attraktion och exponering är ett analgetikum, ett bedövande. Ju fler externa stimuli, desto fattigare fantasi (en absolut naturlag). "Frihet under ansvar" existerar endast sett ur ett juridiskt perspektiv och det är trots allt påverkbara och påverkade samtidsmänniskor som skriver och godkänner lagarna. Utanför den arbiträra juridiska sfären existerar knappt ansvaret längre. Det är borttrollat av krafter som föredrar att vi inte tar ställning. Annan än den som är mer tillbakalutad i soffan, med en "joy-stick" eller en "fjärr-kontroll" tryggt och tillfredsställande i handen.

Är det för lättköpt av mig att citera Spengler? Går det inte en rak linje från franska och amerikanska revolutionerna, rationalismen, industrialiseringen, borgerskapets icke-diskreta charm, ett illusoriskt frihetsbegrepp, monopolisering i det tysta och kontroll i och av det offentliga? Tolkar jag in för mycket då jag hävdar att den dödsdyrkande och livsförnekande kulturens extrema yttringar kommer från sfärer i världen som inte är traditionella monarkier och kulturellt homogena nationalstater?

Oj, där blev det nästan lite farligt! Eller?

"Jag kan inte ta ansvar för vad andra redan tänkt eller formulerat. Jag har rätt att säga vad jag vill..." Ja, kanske det. Men det är ju kristallklart att det inte går att säga vad man vill. Att dissekera lik som underhållning, att besinningslöst känna ett förtroende för teknologi (och dess ägarintressen) eller att gemensamt "njuta" av pseudo-våldtäkter är sanktionerat såklart. Yttrandefrihet. Underhållning. Men är det lika sanktionerat att ifrågasätta denna frihet och denna underhållning? På ytan ja, eftersom denna position trots allt är så marginaliserad. På djupet absolut inte, eftersom det då handlar om ett potentiellt destruktivt virus som kan hota en gigantisk lönsamhetsorganism.

Vi lever i en gränsupplösande kultur. Förr betraktades detta som något positivt, något som medgav större personlig frihet (yttrande-, rörelse-, val-, etc.). Det stämde i viss mån, framförallt för de som tidigare varit förnekade dessa typer av frihet. I det att dessa plötsligt kom att utgöra en ny marknad, en ny målgrupp, svängde pendeln över, precis som den alltid gör. Dessutom blev värderingar och ideal härstammande från den tidigare frihetsberövade sfären moralisk och kommersiell norm. Vi lever för tillfället i en tid där pendeln håller sig ute på en extrem kant. Än visar den inga tendenser på att svänga tillbaka mot mitten (och, i förlängning, mot motsatta sidan), men det kommer den naturligtvis att göra.

Tolkar jag in för mycket då jag hävdar att den dödsdyrkande och livsförnekande kulturens extrema yttringar kommer från sfärer i världen som inte är traditionella monarkier och kulturellt homogena nationalstater?

Oj, där kom det igen. Förlåt mig.

[Fortsättning följer...]

 

Carl Abrahamsson

 

 

Inline article positioning by Inline Module.